כל התוכן המעניין לאישה החרדית
יום שלישי
|
ח׳ בניסן ה׳תשפ״ד
|
16/04/2024

התמודדות עם קשיי התנהגות של ילדים / אביגיל מירוז

אביגיל מירוז – פסיכולוגית בהתמחות קלינית

התנהגויות תוקפניות  או אמוציונליות בגיל הרך יכולות להופיע כאירועים חולפים אצל כל ילד או כדפוס התנהגות החוזר בשכיחות רבה ובעוצמה גבוהה. לעתים תגובות מתאימות מצד הגננת די בהן כדי להפחית את התדירות ואת העוצמה של התנהגויות אלו. לעומת זאת, ישנם ילדים שביטויי ההתנהגות שלהם מצביעים על קשיים מתמשכים יותר, הדורשים ייעוץ רב-מקצועי הן לגננת והן לילד ולמשפחתו.

להלן יובאו כמה עקרונות התערבות כלליים למניעה ולהתמודדות עם התפרצויות תוקפניות של ילדים:

  • ילדים בגיל הרך רגישים מאוד וקולטים מצבי מתח וקונפליקט בסביבתם.

סכסוכים ודפוסי תקשורת עוינים באווירה הכללית של הגן (לדוגמא, מתחים בין גננת לסייעת) עלולים להעלות אצל חלק מהילדים את רמת החרדה ולהובילם להתנהגות תוקפנית ללא סיבה הנראית לעין. יש לדאוג ככל שניתן לאווירה נינוחה ורגועה בחיי היומיום בגן.

  • בזמן התפרצות והתנהגות תוקפנית רצוי להימנע מבירורים, משאלת שאלות ומניסיון לבדוק "מה קרה". חשוב להרגיע את הילד באחד מהאמצעים שיוצעו בהמשך ולדחות את תהליך ההבהרה לזמן שבו הילד רגוע ומסוגל להקשיב ולהפנים הסברים.
  • רצוי להימנע מתגובה העלולה להתפרש על ידי הילד כתוקפנות מילולית (הטפות מוסר, איומים וכו'). גם אם התוקפנות של הילדים מעוררת בדרך כלל כעס אצל המבוגרים, חשוב להציג בפני הילד התנהגות של ריסון כעס ושליטה עצמית שיהוו עבורו מודל לחיקוי.
  • בזמן התפרצות חשים הילדים בלבול ובדידות, אף-על-פי שכלפי חוץ הם נראים "חזקים". ניתן להשתמש באמצעי הרגעה פיזיים כמו חיבוק הילד, אחיזה בידו או ליטוף, המהווים עבורו אמצעי ריסון והמקנים לו תחושת ביטחון. אמצעים אלה אינם באים כ"פרס" על התנהגותו הבלתי רצויה, אלא מגדירים לו בבירור את גבולות גופו ומהווים מסר של איפוק ועצירה. ניתן לעבוד ב Therapeutic holding, אחיזה טיפולית מרסנת  על מנת לרסנו ולסייע לו להירגע.
  • עוד דרכי התערבות לפי גאלד הירש ורון: יש לעזור לילד לנתק מעגלים שליליים וליצור עבורו אפשרות לבניית מעגלים חיוביים: ניצול מצבים שבהם הילדים מתעניינים בחבר מן הצד. לגרום תווך בין הילדים על מנת "להצית קשר". הדגמת צורת דיבור חברתית. (חלק גדול מן הקומוניקציה בין פעוטות הינו בלתי מילולי.), נתינת תפקיד של "עוזר" ושל "תורן" לילדים, חיזוק התנהגויות חברתיות רצויות והדגימת התנהגויות המקובלות בחברה. השתדל ות לא לדכא יוזמות חברתיות. תמיכה בפעוטות בניסיונות כושלים ליצור קשר. גרימת משחקי חברה מסוימים שעוזרים לילד להתאמן על התנהגויות חברתיות. תאום במפגש הבוקר זמן של הקבוצה ביחד, הצגת תאטרון בובות. ועוד.

כללים נוספים הם:

הצבת גבולות וחוקים – גבולות וחוקים חשובים לשלום הילד. בסביבה חסרת גבולות מרגיש הילד חסר כיוון,חסר מצפון, חסר יציבות וחסר אונים. הוא מפוחד ואינו מוגן מעצמו ומהזולת. מומלץ לגבש תקנון ברור של התנהגות במסגרת החינוכית וליישם בעקביות את החוקים.

מומלץ להבהיר לילדים שהם יכולים לפנות אל מבוגרים בכל מצב של פגיעה ולקבל הגנה.

תיעול חיובי ופורקן מתוכנן של תוקפנות – המחנכים יאפשרו ביטוי פיסי ומילולי שהוא במסגרת: לא מפר את התקנות ולא פוגע בילדים או במחנכים. עידון התוקפנות באמצעות תנועה, חומרים, רעש מתוכנן ומגע. מתן הזדמנויות לבטא תסכולים, להביע כעסים ולהביע רגשות בצורה לא פוגעת.

חיזוקים חיוביים- חשוב לתת לילדים חיזוקים רבים, מגוונים ובתדירות גבוהה.

חיזוקים לילדים המשתפים פעולה, המשחקים עם חברים, העומדים בגבולות, המגלים אכפתיות, המנחמים והעוזרים. החיזוקים יהיו ספציפיים על התנהגות מוגדרת ובניסוח אופרטיבי. גישת  החיזוק וסוגו יותאמו לילד ולמצב.

חיזוק יהיה להתנהגות קיימת אך עם מסר של אתגר, שיפור ושאיפה לצעד הבא.

שילוב מניעת אלימות בתוכני הלימוד- המחנכים ישלבו את המסר והפעילות לגבי מניעת אלימות בנושאי ובתוכני הלימוד השוטפים כדי לבסס את הפנמת המסר ואת קיום התקנון והגבולות.

חיברות – עידוד וטיפוח של ניצני ההבנה החברתית, אמפטיה, עזרה, שיתוף, פתרון בעיות בדרכים לא אלימות וחשיבה מוסרית.

פתרונות נאותים לעימותים- הכרת אלטרנטיבות ומניעת הסלמה של עימותים. המחנכת אינה מציגה את גישתה כיחידה וכטובה ביותר, אלא מעבירה מסר של ריבוי אפשרויות ומעודדת את הילדים להציע פתרונות.

וויסות התנהגות – המחנך משוחח ומדבר עם הילד לפי עקרונות הלמידה המתווכת. המטרה היא להוסיף הערות העוזרות לילדים לווסת מהירות, לווסת כוח, לדאוג לבטיחות, לארגן רצף של פעילות, לתכנן ולצפות את תוצאות המעשים.

בחירה- לתת לילד עצמאות בבחירה לגבי מצבי יום-יום הקשורים לגופו, לכבד את רצונו ולהתחשב בהחלטותיו. להימנע מעימותים עם הילד וכשהם קורים, לאפשר לו מוצא של כבוד.

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים

בדידות? לדבר על זה כבר מרגיש פחות בודד | ברכי שגב

לפני 13 שעות

|

0

אתי וועג מגישה: נימוח טעים ועסיסי - פאדג’ שוקולד כשר לפסח!

לפני יום 1

|

0

מתוק ומלא באהבה: נשיקות מרנג | מתכון כשר לפסח

לפני יום 1

|

0

מרהיב בבית: בואי ללמוד כיצד לעצב שולחנות אלגנטיים לפסח

לפני יום 1

|

0

ספוקן וורד 'עושות כלים' עם עידית ליכטנפלד | הפעם: חדווי נווה בספוקן מחונך

לפני יום 1

|

0

עכשיו כשקצת פחות חם | צילום והגיגים: דפנה שן

לפני יום 1

|

0

השנה הרמתי ידיים (ורגליים על הספה)

לפני 2 ימים

|

0

מזל טוב, מרים פרץ | סיון רהב-מאיר

לפני 2 ימים

|

0

ערב פסח ואין לך רעיון מה להכין להם? ארוחת ערב כשרה לפסח: שקשוקה תפוחי אדמה מושלמת

לפני 2 ימים

|

0

מצאי את הקשר: 12 דברים שכל אישה יהודייה חווה בהכנות לפסח

לפני 2 ימים

|

0

מרגישה שהבית לא מוכן לפסח? זה מה שעושים ברגע האחרון | חני רחמין

לפני 2 ימים

|

1

קינואה בתנור עם עדשים כתומות, גזר וירקות

לפני 2 ימים

|

0

עקבות במים | אביה .פ.

לפני 3 ימים

|

0

בודדה? מישהו למעלה שולח לך חיבוק | ליאת קרן

לפני 3 ימים

|

0

הלילה ההיסטורי של התקופה הזאת | סיון רהב מאיר

לפני 3 ימים

|

0

מפחיד לכם? זה טבעי ונורמלי... קחו כמה כלים פסיכולוגיים להתמודדות בזמן אמת | ברכי שגב

לפני 3 ימים

|

0

זוהר, מרגש וייחודי: כך תעצבי שולחן ליל סדר מלכותי

לפני 3 ימים

|

0

מכובד על שולחן השבת: סלט ארטישוק עם פטריות

לפני 5 ימים

|

0

ביקורת עם פילטרים | פרשת תזריע

לפני 5 ימים

|

0

חטיף קינואה עם שוקולד וחמאת בוטנים

לפני 5 ימים

|

0