ציורי ילדים, להכיר את הילד שלך באמצעות הציור מהגן

שיתוף ב email
שיתוף ב print

כשהילד שלנו חוזר הביתה מבית הספר ומציג לנו דף עם ציור שהוא צייר, אנחנו נוהגים להתייחס לכך באופן שהוא ממלא את שעות הפנאי שלו בציור חביב המעניק לו סיפוק, בעצם מדובר במשהו הרבה יותר עמוק שקשור למצב הילד, שכשהוא מצייר את הציור שלו, הוא בעצם מצייר את העולם הפנימי שלו.

הציור מבטא את מצב הילד בו הוא נתון לטוב ולמוטב, הוא מראה לנו את היכולות שלו, את דרכי ההתמודדות אתו וגם מלמד אותנו איך אנחנו נתייחס אליו.

הציור, כמו כל העולם הגרפולוגי הוא כעין סוג של מוניטור המוח, באמצעותו אנחנו רואים מה המצב הנתון של המוח, מה הוא משדר לנו מבפנים מהרובד הכי פנימי התת ההכרתי של נפש האדם, וללא מודעות הכותב בכתב או המצייר את הציור.

בציורים אפשר לראות את המצב הרגשי של הילד המצייר, איך הוא מרגיש בבית שלו, איך הוא מרגיש ביחס להורים ולבני המשפחה, ומה מידת המודעות העצמית שלו, ומה מידת הביטחון העצמי שלו. בעצם כל העולם הפנימי של הילד משתקף מתוך הציור אותו שהמוח של הילד צייר לנו.

המוח, משדר לנו דרך הכתב והציור, גם את הכוחות של האדם מה הוא מסוגל לעשות ולהגיע, והאם המצוי הוא גם רצוי, גם יכולות פנימיות ופוטנציאל שלפעמים חבויים ולא באים לידי מימוש מחוסר מודעות ליכולות. דרך הציור ניתן לראות לפעמים תכונה שלא היינו מודעים לה, ולהתייחס לזה בהתאם.

לפעמים אנחנו רואים בילד שלנו התנהגות מוזרה ולא מבינים מאיפה זה בא לו, הורים מדואגים הגיעו עם ילד לאבחון שהתמודד עם גמגום קל, נתנו לילד לצייר כאוות נפשו, והוא צייר דמות בצורת מפלצת, שזה מלמד על פחד ספציפי, על אדם שמפחיד אותו, התברר שכל יום בדרכו הביתה אחרי הלימודים, חיכה לו ילד גדול במטרה להפחיד אותו.

בציור אנחנו נראה מה הדבר שתופס את מרכז החיים של המצייר, אנחנו נראה את זה דרך מרכז התמונה, מה הפריט או העצם ש'צועק' בציור, אם נראה לדוגמה אבא במרכז הציור בצורה מסוימת, נתרגם זאת למה שהמצייר מרגיש במיוחד בנוגע למושג 'אבא', מה ההשפעה של אבא שלו עליו, ומה המבט שהוא מסתכל על אביו. כמו כן אם נראה מושגי חברה המופיעים במרכז התמונה מלמדים שהחברה תופס אצלו את המרכז, וכן הלאה.

בעז"ה בסדרת הכתבות, נראה ממצאים העולים מתוך ציורים שונים, תוך כדי מתן ניתוח על הממצאים, ובהמשך גם נביא לאבחון כתבי יד ונעלה על כמה שיותר סימנים, נלמד מה מראה לנו ואיך אנחנו רואים, כל דבר בכתב ובציור. שזה יוכל מאוד לעזור לנו בתור אימהות, מורות, וגם סתם כך להעשיר את הידע שלנו, ולהיות יותר חשוף לעולם הגרפולוגי, שהוא עולם מרתק ומלא במושגים.

נתחיל עם ציורי בתים.

בציורי בית המצייר נותן לנו קווי אפיון איך ומה התפיסה המחשבתית שלו ביחס לבית, מה זה מדבר אליו, עד כמה חשוב לו ה'ביתיות' ומה חסר לו בבית, ומה הוא מרגיש ביחס לבית בו הוא נמצא.

הדרך המובילה לבית-

מאפיינת את המבט לדרכי הגישה לבית שלו, האם הוא לחוץ לפני כניסתו לבית, או שהולך בקלילות ובשמחה הביתה. שביל שהולך וצר עד כדי קושי לעבור דרכו הביתה, מראה לנו על הרגשה של המצייר שאי אפשר להגיע בקלות לבית, צריך להתאמץ כדי שהוא יהיה מקובל בבית, ואיננו מקובל בתוך הבית מבלי שיתאמץ, מדרגות בכניסה לבית מלמדות על קושי שהמצייר חווה בתוך הבית.

קו מתאר לבית

קירות ישרים – מספרים על בית יציב שנותן לאנשים שנמצאים בתוך הבית תחושה של חוזק והגנה, קו שבור המצייר מרגיש שהבית אינו מספיק חזק ואינו מגן עליו, אינו תורם ליציבות הנפשית שלו, קו עם עצירות שיוצרות נקודות, מראה על לחץ שהמצייר מרגיש מכיוון הבית.

מיקום הבית בציור

ציור בית במרכז – מראה על מצייר שהבית הוא מרכז חייו אם הציור הוא חיובי מראה על תחושה טובה והוואי חווייתי בבית. ובכל מקום שהוא הולך הוא נשאר עם הטעם הטוב של הבית. אם הוא שלילי זה מראה לנו שההתמודדות המרכזית שלו זה עם הבית, עם זה הוא עסוק כל הזמן. ועל זה הוא חושב. בית מצד ימין של הציור – מעיד על הרגשה שהבית הוא פיצוי על חסר בחברה, בית בצד שמאל – הבית חשוב לו אבל יותר חשובה לו החברה מהבית.

גג הבית

מראה לנו על משהו שמעלינו – שזה אומר סמכות עליונה, אבהיות. ומזה נוכל לראות עד כמה הסמכות הביתית המשפיע על המצייר, גם על הגג נוכל לראות יכולות למידה מסוימות, זה מסמן בעצם על השכל המונח בראש המצייר.

חלונות הבית

בחלונות שבתוך הציור נראה את רמת התקשורת של המצייר עם הסובב אותו. החלונות הם כמו העיניים – שזה בעצם הקשר של האדם עם הסביבה. חלונות עם סורגים, מראה לנו על טיפוס מופנם ואינו מחפש קשר מתמיד עם העולם החיצוני שמסביבו. חלונות מוגפים מלמדים על מצייר שמתאמץ מאוד לא לתקשר עם הסביבה.

החלון מראה לנו גם עד כמה המצייר מרגיש בנוח עם הבית שלו, ועד כמה הוא מוכן נפשית שידעו מה קורה בפנים, שזה בעצם יוכל לספר לנו על ההתייחסות שלו לבית.

דלת הבית

מלמדת על הכניסה לבית, שזה אומר עד כמה המצייר מוכן שיבואו ויכנסו לתוך הבית אנשים שאינם קשורים לבית. כי האנשים הקשורים לבית אינם צריכים ל'היכנס' לבית, כך נדע אם הילד מוכן שיבואו חברים והאם מפריע לו שיבואו אורחים רבים.

פייגי בריזל "חותם" גרפולוגיה ואבחון ציורי ילדים, רוצה לשלוח כתב או ציור לניתוח במדור? שלחי למייל  : a9285666@gmail.com יש לציין עבור מדור ניתוח ב"קול כבודה"

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.