מה שלא ידעתם על "רצפת האגן"

שיתוף ב email
שיתוף ב print

ב"ה

הייתי הולכת לכיכר העיר, עומדת על כסא וצועקת – נשים יש תקווה ויש פתרון. אל תחשבו להתייאש, אל תרגישו שאין מוצא.

אני מסתכלת על נשים ברחוב, וחושבת כמה מהן אוגרות בתוכן את התסכול של חוסר התפקוד של הגוף, של התחושה שהן עדיין צעירות ובמיטב שנותיהן אבל לא יכולות לצאת לזמן ארוך מהבית ללא שירותים מעבר לפינה, להשתעל או להתעטש זה לא מסתדר בטבעיות כמו שהיה בעבר שלא לדבר על לרקוד או לרוץ, או נשים מבוגרות יותר או פחות שמדחיקות מצבים לא נעימים כי לא רואות פתרון באופק.

קוראים לזה – תפקוד לא תקין של רצפת האגן. אבל רגע, אתחיל מההתחלה.

 

שמי מיכל אקבום. אני גרה בישוב גבע-בנימין סמוך לירושלים. תחום העיסוק שלי היה מוזיקה ופסנתר. למדתי בבית-ספר רימון לג'אז ומוזיקה בת זמננו. לאחר שהתעוררה אצלי בעיה בכתף כתוצאה מנגינה מאומצת, התחלתי לחקור את העניין והגעתי לשיטת פלדנקרייז. השיטה הרשימה אותי בדרך העמוקה מחד והפשוטה מאידך והחלטתי ללמוד הוראת פלדנקרייז.

בצד זה עברתי מנגינה לשירה. התקרבתי לתחום השירה הקלאסית ולמדתי באקדמיה למוזיקה בירושלים ולאחר מכן השתלמתי בשירת אופרה בחו"ל.

את השיבה לארץ, ליוותה גם שיבה למקורות. גרנו בטבריה עיר הולדתי ושם עבדתי ולימדתי.

לאחר מספר שנים, החלטנו שירושלים קוסמת לנו ומתאימה יותר מבחינת תחומי העבודה וההתעניינות שלנו ועברנו עם חמשת ילדינו לירושלים עיר הקודש. גרנו מספר שנים בעיר ואז עברנו לשקט של ישוב קטן. אז יש לנו את ירושלים במרחק נגיעה ואת השקט של הישוב .

כיום, אני עוסקת בכמה תחומים – מורה לפלדנקרייז ומורה לפיתוח קול, על שני תחומים אלה פיתחתי שתי שיטות עבודה. אחת – הבעה קולית בשיטת – "קול כולי" והשנייה – חיזוק רצפת האגן בשיטת – 'רצף'.

בסדרה של מאמרים בתקופה הקרובה אכתוב לכן על שיטת 'רצף' ולאחר מכן על שיטת 'קול כולי'.

שיטת 'רצף' בשמה המלא היא – 'רצף' תרגול תפקודי מודע לחיזוק רצפת האגן.

אחת הבעיות העיקריות ברצפת האגן היא חוסר המודעות התחושתית לאזור והניתוק מהתפקוד שלו כחלק ממגוון תפקודי גופנו.

התרגילים שאנו מקבלות בדרך כלל לחיזוק רצפת האגן תרגילי ה-'לכווץ לעזוב', מסתפקים פלוס-מינוס בסוגרים. אבל רצפת האגן כשמה כן היא, היא הקרקע מעליה ניצב עמוד השדרה, מעליה מתייצבים האיברים של חלל הבטן, מעליה מוצב בית-החזה ובפסגת המבנה – הראש. כל האיברים האלה כבדים עד כבדים מאוד. ברור לכל בר-דעת, שאי אפשר ולא שייך להעמיס על רצפת האגן את האיברים של חלל הבטן כאילו היו בשר על המשקל…

ואם להוסיף – ההיכרות המצומצמת שלנו עם רצפת האגן אשר מתבטאת בהפעלת השרירים באופן המוכר לנו בהתאפקות או אם קצת התקדמנו אז גם בתרגילי – 'לכווץ לעזוב', היא אכן מצומצמת ואפשר בהחלט להגיד שמצומצמת מדי ואז אחרי מספר לידות, אנחנו מוצאים את עצמנו במצוקה יומיומית, או במקרה הפחות טוב – בקריסה פנימית של איברים , מה שנקרא בשפה המקצועית – צניחה. והצניחה הזו, אם לא נטפל בזמן תגיע ל'צניחה חופשית' שזה אולי נשמע מצחיק אבל זה ממש לא.

הרפואה מציעה תרגול או אם זה לא עוזר אז ניתוח.

 

הפתרונות הרפואיים אינם התחום שלי אז לא אכנס לפרט עליהם.

אך אומר שכיום, גם בפיזיותרפיה של רצפת האגן יש יותר מודעות להשפעת הגומלין בין היציבה לרצפת האגן.

אז כן. בזה אני עוסקת. בשילוב רצפת האגן חזרה במקום המכובד כשותפה פעילה ביציבה, בנשימה ובשאר תפקודים בסיסיים.

בעזרת תרגילים פשוטים שכל אחת יכולה לבצע (ויש לי תלמידה בת 90), אנחנו מרגישים ברור יותר ויותר את רצפת האגן על חלקיה ותפקודיה השונים ומבינים לא רק בשכל אלא בגוף איך לחבר ולקשר אותה עם יציבה בריאה

הטיפולים מועברים בשתי דרכים עיקריות –

שיעורים אישיים בסדרה בסיסית בת עשרה שיעורים ועליה שיעורים נוספים אם יש צורך

קורס קבוצתי שהינו מעין חוג בן 12 עד 20 מפגשים.

אחד הדיווחים שחוזרים במשובים שאני מקבלת מנשים אחרי סיום קורסי 'רצף', הוא שיפור היציבה באופן משמעותי.פתאום נשים מבינות שלשבת זקוף זה לא אומר למשוך את עצמן מעלה בכח שרירי הגב. לשבת זקוף זה התחושה שאתה ניצב מעל רצפת האגן, מפעיל את שרירי הבטן הרוחביים שתומכים ביציבה ובמיצוב האיברים של חלל הבטן ולא מרגיש שזה מאמץ כי כל חלק כולל הגב עושה את העבודה שהוא אמור לעשות.

אז אמנם לא שמעתן אותי צועקת בכיכר העיר אבל במדור השבועי שלי כאן תוכלו לקרוא, להבין ולהאמין שאפשר לתקן…את רצפת האגן.

בבשורות להתחדשות בגוף ובנפש לקראת השנה החדשה

מיכל אקבום

'רצף' תרגול תפקודי מודע לחיזוק רצפת האגן

טלפון – 052-7703746

mekebom@gmail.com

 

 

 

 

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.