בס"ד
אני רואה אותה מהצד, יושבת בפינת מטבח ובוהה אל החלל.
זו ריקי, בת ה 5.5.
שאר בנות הגן בשעה הזו משתעשעות בפעילות עם בעלי חיים קטנים…
אפה של ריקי דולף, בגדיה מלוכלכים ובאופן כללי המראה שלה די מוזנח…אם אני מתקרבת אליה קצת אני יכולה לראות את כף ידה הימנית משתרבבת אל מתחת לחצאיתה והיא שוהה שם רגע ארוך…
****
אלי ויהודה, בני 4.5 לומדים במכינה, ילדים תוססים במיוחד. לכמה דק' הם נעלמים מהמפגש,
בדיקה מהירה מגלה כי הם מסתגרים בתא שירותים אחד.
הרב'ה קורא להם פעם ופעמיים…לבסוף הם יוצאים.
מה קורה שם?
אין הורה שלא חרד לשלומו הפיזי, הרוחני והנפשי של ילדיו. במיוחד לצעירים שבהם. במהלך שנות ההתפתחות של הילד, החל בגיל הרך ובהמשך בגיל ההתבגרות עולות לפעמים תופעות או אולי רמזים שהם עדות למתחולל בנפשו של הילד.
אבל,
כיצד נזהה האם יש מישהו שפוגע/ מטריד את הילד או שמא התנהגות מסויימת שלו היא אופיינית ומתאימה לשלב ההתפתחותי שבו הוא נמצא?
במקרה של אלי ויהודה, אכן תופעה מדאיגה לכאורה, מצד שני גננות רבות נתקלות בתופעות דומות אצל ילדים בגילאים אלו. זאת מאחר והם לומדים להכיר את גופם ומתעניינים בילדים/ ילדות אחרים. לעיתים הם חשים צורך לעשות זאת בהסתר, בהחבא, אך גם דבר זה מלמד על תפיסת מציאות תקינה של הילד. הילד מבין שמעשה מסוג זה, או התעסקות בגופו, לא מתאים שיעשה בפומבי.
אצל ריקי, המצב היה שונה לחלוטין.
ריקי היתה מטופלת שלי שהגיעה לאחר פגיעה ממושכת מאד על ידי דודה, אח האם.
ריקי סבלה מתופעות של ניתוק רגשי, התרחקות מחברת בנות גילה, חוסר מודעות להיגיינה של גופה שהתפתחה למעשה לאחר הפגיעה. כמו כן ניתן היה לראות עיסוק אובססיבי באזורים מוצנעים בגופה, מעין עדות לחוסר שקט תחושתי באזורים אלו.
אז איך נדע להבדיל?
כאן בהמשך, ריכזתי סימנים בסיסיים לזיהוי או איתור של ילד הנמצא בסיכון. אגב, הדברים אמורים גם לגבי נערים/ נערות ואפילו מבוגרים .
סימנים התנהגותיים: שינוי קיצוני בהתנהגותו של הילד. ילד שקט שהופך לחסר שקט או חוצפן, או ילד שהיה חביב וחברותי שמסתגר ומתבודד באופן פתאומי. ילד שלא היו עמו בעיות התנהגות ופתאום מתחילות בעיות כאלה. דיבור של הילד על ענינים שהצניעות יפה להם, באופן שאינו תואם את הגיל. ציורים או סיפורים בעלי תוכן המזוהה עם פגיעה. או על מעשים שאינם תואמים את הגיל. משחק הכולל התייחסות לנושא ביצוע תנועות מסוימות אצל ילדים צעירים שלא אמורים להכיר תנועות אלה ולדעת מה משמעותן.
אצל ריקי לדוגמא, אפשר היה לזהות במשחק בבית בובות שלה, דיאלוגים או אירועים המתרחשים בין אדם מבוגר לילד קטן…
בנוסף, סימנים חיצוניים: הרזיה או השמנה פתאומיים, ילדים (במיוחד ילדות) שמתחילים ללבוש בגדים גדולים וארוכים שמטשטשים את סימני הגוף, או להיפך: ילדה שמתחילה ללבוש ביגוד מבגר שאינו תואם את גילה. הזנחה חיצונית קיצונית המנוגדת למראהו של הילד בעבר, או טיפוח קיצוני פתאומי שאינו תואם את הגיל.
אביגיל מירוז- פסיכולוגית בהתמחות קלינית . קליניקה בבני ברק. מטפלת בנוער, מבוגרים וילדים. קבוצות ופרטני. ליצירת קשר: [email protected] 0547097874
6 תגובות
וואו כל הכבוד שאת כותבת על נושא כה חשוב.
אביגיל יקרה,
אשמח לדעת אם תופעה מסויימת מהתאור שכתבת, קיימת מגיל קטן עד גיל בוגר יותר.
מה ניתן לעשות????
האם יש דרך לטיפול??
מה את ממליצה?
אשמח לדעת , גם אני שואלת את עצמי אם ילדה שמרטיבה בלילות יכול להחות עדות לכך, בנוסף האם איזה סוג של אבחון לדעת כאם חוששת אם הילד עבר משהוא?
מקווים שכן בע"ה
כל כך מדויק ומקצועי .
ומצד שני מכבד
וכתוב בצניעות!
המשיכי לכתוב .
היי אביגיל
איך אמא רגילה יכולה לדעת מה תואם גיל…
ילד שמתחיל פתאום "לפספס" האם זה גם קשור?