בס"ד
האוירה של התחלה חדשה בכל מקום, בעבודה או במקומות הלימוד השונים של ילדינו. מזמינה אותנו לחשוב ולהעמיק במפה החברתית בנורמות ובהסתגלות חברתית תקינה. בייחוד אם את נכנסת למקום עבודה חדש או ביתך מתחילה ט' או בנך ישיבה קטנה או גדולה תזכירי להם את הכללים הבאים. תמיד חשוב להיות מודעים לחברה ולדרישותיה ולהתאים את עצמינו אליה.
גיל ההתבגרות ו"קבוצת השווים"
כולנו זקוקים לחברה, במיוחד ילדים. בגיל ההתבגרות הצורך החברתי הופך להיות חיוני ממש. "חמצן" לנפש של בת מתבגרת. "קבוצת השווים" היא המראה המהימנה ביותר ל"אני" שלי. מי אני באמת? מה אני "שווה"? למה אני מסוגלת?
"קבוצת השווים" עוזרת ללמידה של קודים חברתיים, נורמות, ומושכלות חברתיות משמעותיות. כשיש לנו חברים יש לנו "מגרש אימונים" לכל מצוות ה"עשה ואל תעשה" שבין אדם לחברו. וכמו בכל סידרת אימונים יש הצלחות ויש גם כישלונות. יש הישגים ויש גם טעויות.
טעויות חברתיות בגיל ההתבגרות
ומי אמר שאסור לטעות?
אלא מה, ש"מגרש האימונים" הפרטי שלנו חשוב לנו מדי ואיננו רוצים לעשות טעויות שיחקקו על סלע לדורות. אנו חוששים ש"יקטלגו" אותנו, שתהיה לנו סטיגמה שיהיה קשה להיפטר ממנה.
אז… מותר לטעות?
מותר לטעות, אך חשוב לשים לב לטעויות. חשוב לעשות מאזן של הצלחות מול טעויות, להבין במה שגיתי ואיך אפשר לעשות אחרת. במיוחד חשוב ללמוד "לקרוא" את המפה החברתית.
לכל חברה יש כללים. ישנם כללים כתובים של מותר ואסור בבית ספר או בסמינר, למשל: תקנון בית הספר. ישנם כללים ידועים, כמו לאיזה שיעור אפשר לאחר ואיזו מורה ממש לא תאפשר זאת.
הרחבת המעגל החברתי
ישנם כללים שנבנים מתוך המארג החברתי, "מלמטה למעלה". הכללים הלא מוצהרים שנולדו מתוך המציאות החברתית ויוצרים את המציאות החברתית עצמה. במה הדברים אמורים? הנורמות החברתיות כוללות את הלבוש ו"ההופעה" (כן, גם במסגרות הלימוד של בנותינו שיש בהן תלבושת אחידה), הן כוללות את אופן הדיבור (הסלנג המקומי הנהוג במקום ואופי ההתנסחות למשל בגוף ראשון או שלישי לבוסית או למורה), כך במסגרות הלימוד של ילדינו יש את היחס למורות ולבעיות משמעת.
במאמר מוסגר, יש לציין שהטיפול בבעיות משמעת שכיחות צריך להתמקד בשינוי הנורמות החברתיות וההתייחסות החברתית המקובלת להפרעות אלו. טיפ למורים: שימו לב ל"מקובלות" של בעיות משמעת נפוצות ושנו את ההתייחסות החברתית אליהן. זה לא קל, אך זוהי הדרך היעילה היחידה להתמודד עם שכיחות של בעיות משמעת.
אז איך יוצרים ושומרים על קשרים חברתיים?
כלל 1
חברות יקרות, אינכן משנות את הכללים החברתיים המקובלים בבית ספריכן או במקום העבודה שלכן, מצופה מכן שאתן תתאימו את עצמיכן אליהם! בחברה בה אתן רוצות לשחות כמו "דג במים", אתן לא " עושות גלים". חשוב לקרוא את המפה החברתית, לצפות מהצד בדינמיקה החברתית, ובמיוחד לשים לב ל"מקובלות" החברתית: מי מככבת, מה אהוב ביותר על הסביבה, ומה פופולארי בה ובכלל, יש לדלות כמה שיותר פרטים בכדי לשרטט בצורה מדויקת ככל שניתן את המפה החברתית.
כלל 2
שיעורי ה"שחיה" החברתיים שלך יכללו ניהול שיח תקין. שיחה נעימה וקולחת נראית כמו משחק ה'פינג פונג': אני מוסרת מסירה מדויקת היישר לבת שיחי, שמחזירה לי במסירה הממוענת ישירות אליי. למשל: אם החברה שואלת אותי: "איך היה המבחן/הראיון/העבודה?" אני עונה לה:"…" ומוסיפה: "ואיך היה אצלך?".
כלל 3
חשוב להיות מודעת לכך שהנושא המעניין ביותר עבור כל אחת זה: היא עצמה. אל תדברי יותר מדי על עצמך. תתענייני באמת בבת שיחך. הכלל של תקשורת זה: לצאת מעצמי ולהתרכז בזולת.
אל תדברי הרבה!
שמרי על קשר עין ומאור פנים!
הזכירי לעיתים קרובות את שמה של בת שיחתך (שוב, השם שלי הוא אני, וכל אחד אוהב שמתרכזים בו :).
ואם טעית, לא נורא, היזכרי בכללים והתחילי שוב, כי המחר הוא תמיד היום הראשון בשארית חיינו, ובו אנו פותחים דלת חדשה/ישנה להתחלה חדשה.
בהצלחה!
אורית ביטון
מנחה ומאבחנת דידקטית.
ממוחית באבחון וטיפול בקשיים חברתיים.
4 תגובות
תודה על הכתבה!!❤?
ממש מועיל!!
מדהים!ממש מועילה הכתבה?
טיפים טובים ובהחלט ישומיים