יום שני

|

|

07/10/2024

לאישה החרדית

|

|

|

07/10/2024

|

יום שני

מתבגרים לחיים עם הרב משה אריה כהן/ ראיון מרתק

ריאיון עם הרב משה אריה כהן מעט על פועליו המבורכים:

מה אתה יכול לספר על עצמך לטובת מי שלא מכיר אותך?

מומחה להובלת נערים מתבגרים להצלחה ולפתרון קונפליקטים בין הורים למתבגרים עם ניסיון של למעלה מעשור שנים בחינוך, עם עשרות סיפורי הצלחה. כיום אני יועץ חינוכי במספר תתי"ם בארץ, ומלווה כמה תתי"ם בחו"ל. בעבר הייתי גם מג"ש בישיבה קטנה. עיקר העיסוק שלי כיום, זה ליווי מתבגרים להצלחה בחיים בקליניקה שלי, וליווי ההורים בפתרון קונפליקטים בבית, והדרכת הצוות איך לתמוך ולסייע לאותם נערים.

בנוסף מרצה בכיר בהשתלמויות וקורסים שונים למלמדים ברחבי הארץ מלווה צוותים חינוכיים ומכשיר מורים לניהול כיתות בארץ ובעולם. מכשיר הורים לעבודה עם ילדים מתבגרים מתקשים, עם בעיות רגשיות. מומחה לעיצוב התנהגות והצבת גבולות באופן מיידי, התמודדות עם בעיות רגשיות, ובניית תוכניות עבודה להצלחת הנערים בחייהם.

לאורך השנים ליוויתי מתבגרים רבים, פגשתי מאות נערים בשנה, וחוויתי מקרוב את ההתמודדות המשמעותית שלהם ושל הוריהם, בתוך המערכת החינוכית. בסייעתא דשמיא רכשתי ניסיון של למעלה מעשור, בליווי נערים ובחורים להצלחה.

במסגרת התכנית שייסדתי "מתבגרים לחיים" בעזרת משולש ההצלחה אני מלווה את ההורים וילדיהם, יחד עם צוות ההוראה, בחזרה לשגרת חיים רגועה, התמודדות רגשית מווסתת ורגועה, וכן חזרה למסגרת אישית – לימודית תקינה, עם תחושה של תמיכה ועידוד תוך הצבת מטרות ומימוש הרצונות האישיים.

***

מה קרה בשנים האחרונות שמענה רגשי כל כך נפוץ?

כיום זה ברור כשמש, שבדור כמו בימינו יש לעזור ולסייע למתבגרים לגדול ולפרוח, ולכן אם הורים נתקלים בקושי הם מבינים שיש לטפל בכך מידית, ולא להזניח, או להמתין שהבעיה תיפתר עם הגיל, כי המציאות הוכיחה שעם הגיל הבעיה גודלת.

 

ומכאן רווחת הדעה בעולם הישיבות ובתלמודי תורה להפנות כל מקרה של נער עם קושי רגשי לקבלת סיוע, מקרים מסוימים מתבררים כתקינים וניתן לחזור לשגרה אחרי אבחון מעמיק שאנו עושים, כאן ההורים יודעים שאין בעיה והכל חזר למסלול. אך בשאר המקרים אנו ממש מצליחים להציל נערים רבים, כי אם יש בעיה והיא לא מטופלת, אזי הסיכון להידרדרות כפול ומכופל, ואז קשה יותר לטפל, והעלויות גבוהות יותר, שיתוף הפעולה של הנער יורד. 

לכן ההמלצה המקצועית והחינוכית היא שכדאי ונכון לטפל בקושי בעודו קטן.

מה גם, שהשוק רווי היום במאוד הרבה מטפלים ויועצים ומחנכים, חשוב מאוד לדעת שהולכים לאחד עם הניסיון המתאים, ושעונה לקושי עמו מתמודדים, אני שומע מהרבה הורים במהלך הפגישה הראשונה, על הסבב והסבל שעברו וכמה זמן נשרף, ליבי נצבט! מנגד כשאני שומע על תהליכים שהצליחו אצל אנשים טובים ומוחים, וכעת רוצים לטפל בעוד דבר, זה ממש ממלא.

איזה נקודות חשובות אתה ממליץ להורים לבחון טרם פונים עם הילד לקבלת עזרה רגשית לנער?

חשוב לי לציין נקודה חשובה, בשיחות עם הורים אני ממשיל זאת לאדם שהולך לבדו ביער, כאמצעי הגנה הוא מצטייד בנשק עם מחסנית של עשרה כדורים, ברור לכולנו שהוא לא יבזבז את הכדורים על כל בעל חי שיעבור לידו, כי אז הוא יישאר בלי הגנה… כלומר, האדם מוגבל במכסת ההגנה על עצמו.

כך בסיוע לילדים, כל אדם שמפגישים עם הילד זהו שחרור של עוד הזדמנות מסך ההזדמנויות העומדות לרשותו, ולכן אם הנער נפגש עם אדם סתם כדי לנסות לא רק שזה לא הצליח אלא יש הפסד במוטיבציה של הנער לשתף פעולה עם האיש הבא שיבוא לעשור לו וייתכן שהוא יהיה באמת מקצועי ותועלתי אבל הנער יאמר "כבר הייתי אצל שלושה אנשים ולא עזרו לי אז למה עכשיו כן יעזור"? או יאמר "אני לא כזה מטופל". לכן, לבחון ולבדוק היטב למי פונים.

מה אתה עושה בכדי למנוע בעיות מסוג אלו שהזכרת? 

בדיוק לכן אני נוהג לפגוש את ההורים לבד טרם אני רואה את הנער, בדיוק בשביל זה בכדי לבחון האם אני האיש המתאים, במידה וכן בשמחה אפגוש את הנער, אך במידה ולא אפנה אתן לגורם הנכון והמתאים, בכדי שהם לא יבזבזו הזדמנות של שיתוף פעולה מצד הילד לריק.

דבר נוסף שמאוד חשוב, התהליכים אצלי מאוד ממוקדים! תהליכים קצרים! ברגע שנער מגיע לטיפול או ייעוץ הוא ממתין לתוצאה, ואם הוא לא ייראה את השינוי אלא הוא נכנס לתהליך ארוך לפני שנה ויותר, סביר להניח שהוא לא יהיה עקבי, וממילא קשה להגיע להצלחה. לכן אני מציג להורים תוכנית סדורה עם שלבים, ואת התוכנית הזו אני מציג לנער כך שהוא יודע מהי נקודת ההתחלה ומהי נקודת הסיום, מהם המרות שלנו ועל מה אנו מתמקדים, כל זה כבר בתחילת הדרך, דבר שהצליח לגייס הרבה בחורים שנמנעו ללכת לטיפול, ובסייעתא דשמייא דרך זה הסכימו לשתף פעולה, וב"ה עלו על המסלול הרצוי.

 

***

אתה מציין את עצמך כמי שעובד בשיתוף ההורים והמחנכים, למה הכוונה?

האמונה שלי מבוססת על כך שההורים הם בעלי ההשפעה הגדולה על ילדיהם, ולכן אחוזי ההצלחה בתהליכים שההורים היו שותפים גבוהים יותר ממקרים בהם הורים לא היו שותפים, ולכן בתהליכים אצלי יש את החלק שההורים שותפים בו, והם מקבלים הכוונה מקצועית איך לפעול לצד התהליך שהנער מקבל. והתהליך מתמקד בזה שיווצרו חיבורים רגשיים ואישיים בין ההורים לנער כך שהוא באמת יראה בהם גורם מסייע ולא גורם מפריע, הם מצליחים לשוחח איתו כך שהוא מרגיש שהם מבינים אותו, ויכול לסמוך עליהם ולשתף אותם במצוקות שלו.

כל זה לצד דבר ייחודי שאני מעניק לכל כזה נער, שהוא שיתוף פעולה עם הצוות החינוכי, כל פעם מחדש אני נפעם איך ראשי ישיבות ומשגיחים ומגידי שיעורים, מבוגרים ותיקים מוכנים לשתף פועלה בשביל בחור יחיד שמתקשה, לא להאמין! כעת ברגע שהישיבה מסייעת גם בלי להיכנס לכל פרטי המקרה, הבחור מקבל מתווה נוח לשינוי בישיבה, הישיבה או החיידר מקבלים כלים להתמודד אז הם פותרים את הבעיה לא רק באמצעי ענישה, הם הופכים מהמקום הקשה של הנער למקום שאהוב על הנער.

יש לך גם קשר 'סתם' עם צוותי חינוך?

בהחלט, ברוך השם כיום יש לי קשר עם עשרות מוסדות וצוותי חינוך.

כהערת ביניים אני יכול לציין לך שיש לי קבוצה סגורה של כמאתיים מנהלים שמקבלים הדרכות מעשית ללא תשלום דרך המייל בהתמודדות עם בעיות חברתיות או התנהגותיות, או בתקופות משבר כמו כעת בקורונה, זו שנה שנייה של פעילות מבורכת, ומנהלים מכל העולם נעזרים בהדרכות.

כך גם יש קבוצה של משגיחים בישיבות שלהם ההדרכות שונות קצת ומותאמות, גם כן, במטרה לתת להם כלים איך להתמודד עם בבחורים עם בעיות רגשיות, התנהגויות וחברתיות. ולדעת לאן להפנות כל קרה.

כמובן שאלו קבוצות סגורות שמיועדות להגדרה ספציפית של תפקיד ולא קשור לקבוצת ההורים שמקבל הדרכות מידי תקופה במייל, שזה עומד כיום בקבוצה של כ4000 הורים.

בימים אלו אני מוביל 4 קבוצות של אנשי חינוך בקורס "לא לוקחים סיכון! מסיכון לסיכוי", בכל קבוצה יש עשרות משתתפים, בקורס אני מלמד אותם איך להתמודד עם ילדים ונערים עם בעיות רגשיות ובכך למנוע נשירה.

 

***

מה הביא אותך ככה להשקיע?

את דרכי התחלתי, כמו כולם כאבא טרי שעושה טעויות… ורואה שדברים לא מצליחים… הלכתי ללמוד בעיקר כדי לעזור לעצמי, להיות "אבא מקצועי"! ובחסדי ה' יתברך הדברים כל כך הצליחו עד שהפכתי להיות מורה דרך למאות הורים, בחורים, וילדים אחרים. כמו"כ מורה דרך לקבוצות מורים גדולות שהפכו להיות מורים מקצועיים. 

אני ממש ממליץ זאת לכולם!

מה אתה יכול לשתף על החוברת שהוצאת וחילקת בחינם להורים עם תחילת הקורונה?

מייד עם פרוץ המשבר הוצאתי חוברת הדרכה להורים "התמודדות עם מתבגרים בעת משבר" בחוברת מקבלים 5 פרקים של עקרונות בהתנהלות אפקטיבית עם ילדים מתבגרים, ויצירת קשר מיטבי ורגשי עימם, שיחזיק לאורך שנים רבות: 1) מה קורה בין הורים למתבגרים בשלבי ההתבגרות שלהם, ובתוך קונפליקט הנראות שלהם. 2) איך מתבגרים מתמודדים עם חרדות ולחץ, דרכים להרגיע את הילדים מפחדים ולחצים. 3) יסודות להקשבה וניהול התקשורת עם המתבגרים, ואיך מנהלים תקשורת עם הילדים המתבגרים בעת משבר. 4) רכיבי יסוד לשיחה אישית עם מתבגרים, איך נכון להעביר משוב וביקורת 5) כללים להתנהלות מיטבית בבית בתקופות לחץ.

אלפי הורים כבר קיבלו את המדריך למייל, והודו על זה שקיבלו כלים פרקטיים מעשיים לביצוע מרגע הקריאה ואילך!

לקבלת המדריך ללא עלות >> לחצו כאן

אם הנך חסום לחץ כאן לשליחת מייל ישיר -ונשלח לך המדריך למייל

או שלחו וכתבו "מעוניין במדריך להורים למתבגרים" לכתובת מייל: [email protected]

 והוא יגיע אליכם ישירות למייל

לכל פנייה ניתן להתקשר לטלפון של מוקד אנושי להשארת הודעה 03-7563037, כל פנייה תיענה בעזה"י בשיחה חוזרת או לשלוח מייל לכתובת: [email protected]

 

בשבילכם ובשביל ילדיכם

משה אריה כהן

 

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים