יום שישי

|

|

06/12/2024

לאישה החרדית

|

|

|

06/12/2024

|

יום שישי

תובנות מתקופת המבחנים / עם אתי רוזנצווייג

אתי רוזנצוייג- קריאת כיוון

מאבחנת דידקטית ומנחת הורים, מטפלת באומנויות M.A

האם המבחן משקף להערכתך את יכולותיה של התלמידה?

לענות על שאלה זו, הפניתי שאלה זו לשירה בת ה 17, שירה ענתה שהציון במבחן ממש לא משקף את הידיעות והיא שלפה במהירות מספר סיבות:

א.         פעמים רבות יודעים את החומר, כשמגיעים למבחן, מרוב לחץ החומר נשכח.

ב.         לפעמים יש פער בין הידע של החומר באופן פסיבי, לכתיבת החומר בצורה מאורגנת ושליטה בו, באופן אקטיבי.

ג.          מצער, מביש ומצריך חשיבה- יש העתקות…..

ואני מוסיפה:

יש מגוון אופניות למידה ושליטה בחומר. המבחן בודק אופנות אחת. בכך, משרת את מי שזה מתאים לה, אך לא מהווה אינדיקציה לאחרות שיכולות להביע את החומר בהצלחה באופנים אחרים.

מבחנים מסורתיים דורשים נפח גדול של זכרון וארגון הידע אך לא הבנה, שימוש באסטרטגיות למידה והוכחות להפנמת הנלמד.

בנוסף,  ידוע כי יש אנטלגנציות מרובות  תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר החלה כניסיון להגדיר מהי אינטליגנציה. על פי התיאוריה של גרדנר, לבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה.  התיאוריה מבוססת על תובנה פשוטה: אין אנשים אינטליגנטים באופן כללי; יש אנשים אינטליגנטים בתחום מסוים. אדם יכול להיות אינטליגנטי מאוד בתחומים מסוימים, ובלתי אינטליגנטי בתחומים אחרים. לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות"  המאפיין אותו.[ברנקו  וויס].

מהן הדרכים החלופיות לבחון את ידיעותיה של התלמידה, ועל מה מתוכן את ממליצה למורות לאמץ?

מגוון דרכים לבדיקת ידע של תלמידות, כל מורה תאמץ מה שמתאים לה ולתלמידותיה. ובעיקר, הצורך בגיוון הערכת יכולות הלמידה יניב את התמונה המירבית והמיטבית, כי זה יאפשר מגוון חלונות הסתכלות. מטרת האפשרויות להרחיב את יכולת המורה להכיר חלק מהתלמידות שלא מתאים להן המבחן המסורתי. אבל, יש לאזן ולבחון במגוון דרכים.

עבודות חקר

עבודות סיכום

למידה מבוססת פרויקטים

כתיבת מאמר על החומר הנלמד

במבחנים מסורתיים עדיף להשקיע בבדיקת הבנת החומר ולא זכירת פרטים. לאפשר כמה שניתן שימוש בדפי נוסחאות, תאריכים ופרטים ספציפיים. לבדוק הבנה, פתירת בעיות, חשיבה יצירתית, שימוש בבקרה, בתכנון, [באסטרטגיות למידה].

מומלץ לשלב במבחן מסורתי מספר סוגי עבודות בשביל לאפשר מגוון יכולות

הבעה, בחירה מתוך נתון סגור, נימוק, השוואה, העמקה, יישום ומיומנויות חשיבה ולמידה.

ממה לדעתך אמור להיות מורכב הציון? האם מורה צריכה לקחת בחשבון את ההשקעה של התלמידה, ההשתתפות בשיעור וכו' כדי לכתוב ציון לתעודה, או שיש להתייחס למרכיב ההישגים בלבד?

הציון אמור להיות מרוכב מהתנהגות, מהשקעה, ממאמץ וגם מתוצאה.

תלמידה פעילה, משקיענית, מתמידה ומשתדלת תקבל אצלי ציון גבוה יותר, למרות ציון נמוך במבחן, לעומת תלמידה שהגיעה להישגים גבוהים במבחן , כי היא מוכשרת, או ישבה ושיננה יום קודם, אך לא תפקדה כתלמידה לאורך כל התקופה.

ממש כמו בהורות שלא נתנהל ביחס לתוצאה אלא ביחס להתנהגות, כך בהוראה [לדוגמה אם אסור בביתנו להשתמש בכלי מסוים, אם ילד ישתמש בו למרות שהכלי לא יישבר, הילד יענש. לעומת זאת, אם מותר, לא משנה מה התוצאה ומה קרה עם הכלי].

 

האם בדיקת המבחנים מושפעת מהלך רוחה האישי של המורה, כלומר, האם ייתכן שהציון במבחן יהיה שונה כאשר הוא ייבדק על ידי שתי מורות שונות?

בהחלט כן. אנו בני אדם. מושפעים מרגשות, חוויות, מחשבות וגם משם הבת המתנסס על המבחן. וממלאי חלקים שמשלימים פאזל שלם. גם כתב, נראות, קריאות, ניסוח, בהירות, מיקוד או ערפול יכולים להשפיע על הבדיקה ומתן הציון.

מהי הדרך הנכונה לנסח את המבחנים באופן שיפחית מהלחץ של התלמידות?

לתת מגוון, להשתמש בהוראות ברורות וממקדות, לכתוב כמה נקודות יש לכל שאלה, לא להראות את כישורי החידונאות והפיוט של המורה, לאפשר בחירה, להראות מבחן לדוגמה, לתת משוב איכותי ולא רק ציון כמותי, למצע בין ההתנהגות ולא להתייחס רק למבחן, להכיל את החששות ולהקשיב להם .

 

 

 

 

 

תמונה: freepik.

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

3 תגובות

  1. סתם שטויות כל המבחנים האלו בימינו לא לומדים עושים שליפים , מעתיקים
    אבל עדיף שהמבחן יקבע יותר את הציון כי בשיעור ….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים