חשיבה ניהולית צריך ללמוד את זה / ענבר אור

שיתוף ב email
שיתוף ב print

 

בס"ד

בתחילת הדרך, כשפנינו להקים עסק עצמאי, התחלנו עם כישרון, עם תחום ידע, עם ניסיון. מאז ומעולם היינו מומחיות במה שאנחנו עושות, בתחום המקצועי שלנו, אחרת לעסק שלנו לא היתה זכות קיום.

אך מעולם לא עברנו הכשרה מקיפה ומעשית באיך לנהל את העסק.

הלכנו לקורסים, נעזרנו ביועצים, קיבלנו ידע ועצות בשיווק, מכירות, פיננסים, ניהול עובדים, גביה, תפעול וכולי… בחלק מהתחומים הצלחנו ליישם בעצמנו ובחלק בחרנו להעביר למישהו אחר לעשות את העבודה.

בשני המקרים, ההגה תמיד נשאר בידיים של בעל העסק. זה לא משנה אם אתם עושים את הדברים בעצמכם או נותנים למישהו אחר לעשות זאת בשבילכם, אם הניהול לא יישאר אצלכן – איבדתם את השליטה על העסק.

איך ניתן למדוד אם אתן מנהלות כראוי את העסק שלכם או לא?

אם אתן סובלות מחוסר זמן ותחושה של עומס גובר שיוצא משליטתכם, אם אתן מרגישות נקודות של ייאוש בחלקים מסוימים של העסק או באופן כללי, אם נראה לכן שאין מוצא ואתן צריכות בנקודות מסוימות להשלים עם מציאות קיימת ללא ברירה – אז כנראה שההגה אינו לגמרי בידיים שלכם!

אז מה עושים בנידון?

תתחילו לבחון את הדרך שבה אתן תופסות את התפקידים והמשימות שלכן. תבחנו מהו תהליך ההתמודדות שלכן עם ניהול משברים וקבלת החלטות. כנראה שבנקודות האלה החשיבה שלכן עדיין ממוקדת וצרה, חסרה ביצירתיות ובראיה מרחבית ואסטרטגית.

עפ"י פרקינס ושוורץ 1995, ישנם 4 כשלי חשיבה מרכזיים שטבעיים לנו כבני אדם ומשבשים את היכולת שלנו לקבל החלטות בצורה מקצועית. הכשלים הם: פזיזות, חד מימדיות, ערפול, ופיזור.

 

כדי להימנע מאותם כשלים יש לקבל החלטות בעסק ולהנהיג את העסק ממקום שקול ואחראי. לצורך כך רצוי (גם בעסק של אדם אחד) לקיים פגישות הנהלה סדירות שבהן תתקבלנה החלטות בנושאים שונים שעומדים על הפרק.

הפגישות הללו יכולות לקרות פעם בשבוע או יותר או פחות (תלוי בעסק) ואליהן יש להתכונן מראש. יש להכין רשימה של כל הנקודות בעסק שלא עובדות כראוי ורצוי להזמין לפגישה עוד אדם אחד או יותר שעובדים או לא עובדים בעסק (יועצת עסקית, חברה) כדי להגביר את היצירתיות והמחשבה המשותפת ולהפוך את החשיבה לרב ממדית.

 

השלבים הנדרשים למציאת פתרונות אפקטיביים הם:

 

  • לבחון ולזקק את שורש הבעיה (לפעמים רק שם טמון כבר הפתרון)
  • אם אין מספיק מידע מקצועי חשוב לדרוש אותו באתרי אינטרנט, מגזינים ניהוליים, יועץ עסקי, קולגה עסקית וכולי.
  • פתיחת חשיבה יצירתית וזורמת על כל מיני אפשרויות לפתרונות (הימנעו בשלב הזה ככל הניתן מחשיבה מגבילה וסוגרת – זה חוסם את היצירתיות שלכן ושל השותפה שלכן. בשלב הבא תוכלו לקחת את הקשיים והאתגרים בחשבון)
  • מחשבה לעומק על ההשלכות של כל פתרון ופתרון
  • בחירת האפשרות המתאימה ביותר כולל בניית תכנית מעשית ליישומו

 

זה לא משנה אם האתגר שלכם הוא כיצד להביא עוד לקוחות?, או כיצד להוציא מהעובדים את המיטב?, או כיצד לנהל את המלאי טוב יותר? וכולי…

אם תעבדו באופן מודע ושקול ותמנעו מכשלי החשיבה שגורמים לכן לפעול "מהבטן" לעיתים ללא שיקול אמיתי וראוי, תקבלו חשיבה ניהולית אפקטיבית שתשפיע במיידית על התוצאות שאתן מבקשות לראות בעסק שלכן.

 

שהשם יסייע בידינו לקחת את ההגה בניהול העסק, ולא לתת לעסק להנהיג אותנו.

שתהיה לכולנו שנה ניהולית מוצלחת!

 

 

 

 

 

 

חדש באתר

השארת תגובה

לתשומת לבכן התגובות מוצגות לאחר אישור המערכת


x איזור הפורומים והקבוצות
של קול כבודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן