אם תהית לעצמך האם ועד כמה עולמו הפנימי של בן השלוש שלך עשיר ומלא בחוויות, הגיע הזמן לדבר על זה. פנינה מ. סופרת לגיל הרך העוסקת בספרות רגשית, מגלה לנו איך גם עם ילד בן שלוש אפשר לתקשר ולגלות נקודות מרגשות. אחת הדרכים המרתקות היא באמצעות 'האנשה' והשלכת הרגשות הנחווים על בעלי חיים. "כשילד מגלה בעצמו רגשות וחוויות ואינו יודע לדבר עליהם או להסביר אותם כיצד ומתי הוא חש, יש הזדמנות חשובה להורה להקנות לו את הידע הרגשי והיכולת לדבר על כך, בדרך שלו לדבר 'על' בעל חי ולא בהכרח לספר 'את' שחש הוא עצמו." מסבירה פנינה מ. "כך לדוגמא בספר 'החילזון הלך לישון' מתוארת סיטואציה בה החילזון ישן -מופנם, ומחכה שמישהו יפתח לו את הדלת, הסיפור מאתגר את החשיבה וההזדהות של הפעוט עם החילזון כאשר העולם 'בחוץ' מנסה ליצור קשר עם החילזון אך הוא לא נענה. אבל יש משהו אחד רך ונוגה שמעורר בחילזון את הביטחון לקום ולצאת, הגשם והילדים ששרים על בא הגשם". ההקבלה היא לילד ביישן ומופנם שמתקשה להחצין ולשתף, והוא מחכה שמישהו מבחוץ יפנה אליו בצורה שמתאימה לו "המסר שמועבר לילד באופן עקיף מזמין אותו לתקשר איתך על 'החילזון' אבל לא פעם זה בעצם הוא בעצמו או חבר או אח שנחווה כביישן ומופנם יש את הסקרנות הזו אצל פעוטות להתעניין להבין לחקות את הבעל חי שמתואר בסיפור וכשעולים על גל תקשורת כזה , זה מרגש!" מסכמת פנינה מ. . בסדרת הספרים העוסקת בבעלי חיים כמו: הנמלה וגרגר החיטה, הדבורה שברחה מהכוורת, קר לנחליאלי, יונה החרוצה. מוצגים תמות וערכים חשובים המעוררים את הילד להזדהות עם משאלות ולשתף בחוויה שלו באמצעות עולם החי, ובכך הוא חש בנוח לשתף בעוד ההורה משכיל לבחון את השיתוף של הילד דרך 'חלון הספרות'. "הגיל הרך נתפס כגיל בעל חשיבות מיוחדת, המהווה נקודת מוצא לתחילתו של חינוך ערכי מוסרי" היא אומרת "הספרות לגיל הרך היא אמצעי קריטי להנחלת ערכים שונים ורבים וביניהם ערכים חינוכיים. היא משמשת לחברות וסוציאליזציה ולהנחלת המסורת, ספרות ילדים טובה היא כזו המתייחסת אל הפעוט כבוגר וכמבין וראוי לדעת את הסביבה בה הוא חי על זמניה לטוב ולרע. מתוך אמונה כי הוא צריך לפתח מסוגלות להתמודד עימה בבוא העת". כנראה שיש דרך נבונה וחשובה לתקשר עם הילדים שלנו וליצור שיח רגשי אישי בדרכים עקיפות ומעניינות.
נעים להכיר:)
סדרת ספרי תלת”ל עוסקת באורח חייהם של בעלי החיים הנלמדים בגן הסדרה מוגשת בצורת עלילה חווייתית המרתקת את הילד, בשילוב ידע ומסרים חינוכיים.
סיפורי תלת”ל מפתחים בעדינות תקשורת נכונה של ילדים, אינטלגנציה רגשית עשירה ויכלת אמפתיה גבוהה.
הספרים מחנכים בין היתר לעמידה בלוח זמנים , להשתלבות בחיי שיתוף וחברה , חריצות, עזרה לזולת , מוטיבציה וכח רצון, חינוך להכּרת הטוב – לָדעת להעריך ולהכיר טובה למי שעושה טובה או שומר על הרכוש שלנו.
הספרים פותחים צוהר לשיח עם הילד ומסייעים לו בתחומים רגשיים רבים להתגבר על חרדות ועל פחדים, על ידי חכמה, תושייה, אומץ לב וגבורה.
הסידרה תגיש לילד דרכים כיצד להתמודד עם החיים המחייבים עמל והסתגלות למצבים חדשים.
הסדרה מאפשרת ומסייעת לילדים המופנמים לצאת ולהתערוֹת בסביבה ובחברה
לנסות שוב ושוב לצאת מהסגירות בדרכים שונות ומגוּונות: על ידי עידוד, על ידי שמחה והארת פנים, רַכּוּת ונעימוּת, וכך יוסרו המחסומים שנוצרו בתקופת ההסתגרות.
הספרים מלמדים את הילד להביע את קשייו ולבקש עזרה מהסביבה התומכת, ולעודדו לקבל עצות מבעלי ניסיון וממבוגרים ממנו