מובא במדרש שהנהגת ה' יתברך עם הנבראים היא: "ה' צלך על יד ימינך".
אמר הקב"ה לכל אחד מישראל, כפי שאתה הווה עימי כן אני הווה עמך.
כתב הרב לפיאן זצוק"ל: שאתה רואה צל לפניך, הנך מוכרח לומר שיש דבר שעל ידו נעשה הצל.
ככל שהדבר יותר גדול כך הצל נראה יותר גדול, ולהיפך כפי שהדבר קטן יותר, כך הצל נראה קטן יותר.
עיקר עבודת האדם בעולם היא האמונה בקב"ה שהוא היחיד שעשה, עושה ויעשה לכל המעשים. ועל ידי זה להשריש בקרבו שאין לו שום יכולת לפעול בעולם כלל מכוחו העצמי, וממילא עליו כביכול להעלים את צילו העצמי – תחת צילו של הקב"ה.
אמר דוד המלך: "בצל שדי יתלונן", הכוונה היא לחסות תחת כנפי השכינה ולהגיע לביטול מוחלט בהנהגת ה' יתברך.
ידוע בספרי הקבלה שיש ארבעה עולמות שהם אבי"ע: אצילות, בריאה, יצירה ועשיה. האצילות הוא העולם הגבוה ביותר. ולמה נקרא שמו כך?
כי הוא עולם של ביטול הצל העצמי תחת צילו של אלופו של עולם שנקרא המאציל העליון.