❓מתי נמנע מלהציב בפני הילד שאלה?
❗כשנרצה להציב בפני הילד דרישה או הודעה.
אין צורך, מיותר ואפילו מזיק להציב את הילד במקום שצריך "לאשר" את הדרישה.
לדוגמא:
"אמא הולכת לישון"
ולא: "אמא הולכת לישון, בסדר?"
"אני מרשה חטיף אחד ביום"
ולא:"אני מרשה חטיף אחד, נכון חמוד?"
סימן השאלה מאפשר פתח לאי הסכמה ועלול לגרור למאבקים והרי כידוע:
"ילדים אינם נכנסים באין כניסה
הם נכנסים בחריצים"
כל ילד זקוק להורה חזק ויציב שעומד מאחוריו בסמכותיות.
❓מתי כן נוסיף סימן שאלה?
❗בשיחה שיתופית, בירור חוויה רגשית של הילד.
כאן לא נרצה "לכפות" את תפיסתנו לגבי הרגשתו של הילד שכן זהו חוסר כבוד, אלא נברר איתו כיצד מרגיש.
לדוגמא:
"אני רואה שאתה קצת שקט היום, קרה משהו? אתה עצוב?"
ולא: " בטח שאתה שקט היום! זה בגלל שאתה עצוב"!
נרצה לאפשר לילד מרחב בטוח ופתוח להביע מנעד של רגשות וחוויות שמגיעות מעולמו האישי ומנקודת מבטו.
תחום נוסף שמומלץ להוסיף לאחריו סימן שאלה הוא:
כשילד מציב משפט שמקורו "במלכודת מחשבה"
כאן נרצה לאפשר לילד מבט מבחוץ (zoom out) שיתרום לפרופורציה נכונה ולראיה מיטבית.
לדוגמא:
"אין מצב שאני עוברת את המבחן!!"
לעומת: "יכול להיות שכן תנסי ואולי גם תצליחי?"
"אף פעם לא בחרו אותי"
לעומת: "זכורה לך פעם שבחרו אותך?"
כשיודעים מתי לומר ומתי לשאול גם הסמכות וגם הקשר מתחזקים.
בהצלחה❣️










