יום שישי

|

|

17/10/2025

לאישה החרדית

|

|

|

17/10/2025

|

יום שישי

קדימה, לתקומה! | דסי זייבלד

"גדלתי על שואה שהיה בה סיפור של 'פאשלה' של הגרמנים המדוייקים האלה, כי בדיוק כשהכניסו את ה'משלוח' של באבי שלי לתאי הגזים- נגמר הגז, ובאבי שלי ניצלה..."

גדלתי במשפחה של שואה.

השואה היתה חלק מהילדות שלי, מהגדילה, מההתבגרות ומכל מה שעבר בדרך.

היתה שואה אחת , של זיידי ובאבי שלי מצד אמא, שהיתה גלויה ומדוברת, שהכניסה ללקסיקון שלי כילדה את המשפט "פה זה לא אושוויץ" בכל פעם שרבנו קצת על אוכל (אמאאא היא לא השאירה לי כלום בסירררר).שואה, שהיה בה לא "אושוויץ" כמו שכולם אומרים , אלא "אאושוויץ בירקנאו", כי באבי שלי היתה בוגרת שלו, וככה אומרים את זה, לא חפיף כזה "אושוויץ" כמו שהישראלים אומרים.

שואה שהיה בה סיפור של "פאשלה" של הגרמנים המדוייקים האלה, כי בדיוק כשהכניסו את ה"משלוח" של באבי שלי לתאי הגזים- נגמר הגז, ובאבי שלי ניצלה.

שואה שהיה בה "לפני השואה" ו"אחרי השואה". עם שמות ואבדן וסיפורים על רכבות ועירה ומשפחה. שואה שהשאירה תמיד מאחור אנשים דואגים שנאבקו לא להראות לנו, הדור הצעיר, כמה הם דואגים לנו.

שואה של חלומות מפחידים שחלמה ספתא שלי , אפילו על הנינים הקטנים(הילדים שלי) עשרות שנים אחרי.

שואה שבגללה תמיד הרגשתי המשך חשוב של משהו.

ספתא שלי גם קראה לזה "נקמה". "אתם הנקמה שלי בהיטלר".

אני ילדת שואה קלאסית.

נספחת.

והיתה לי עוד שואה אחת.

שהיתה שם, מתחת לפני השטח.

שואה שקטה כזות. שיכול להיות שלא היינו יודעים עליה בכלל אם לא ידענו שהיתה.זו היתה השואה של זיידי ובאבי מצד אבא שלי.

שואה שלא דיברו עליה. שהטמינו אותה עמוק עמוק במחסנים הכי סגורים של הלב והחביאו את המפתח.

שואה שלא שיתפו בה מעולם. עלו לארץ, הקימו משפחה, ואי שם , בין חורבן לתקומה, נשבעו שהיא לא תהיה חלק, שהמשפחה שתצמח כאן , תהיה משפחה שמחה ודינאמית ונטולת משקעים. ואכן צמחה משפחה לתפארת, עם ילדים שובבים ועליזים . בלי דודים, בלי סבים וסבתות, רק עם שכנים שהיו כמו משפחה. כי כל המשפחה המורחבת, "הלכה בשואה", בשורה הזות שלא דיברו עליה.

חלפו שנים.

וכשזיידי שלי נפטר, אבא של אבא, ואנחנו הנכדים קצת גדלנו, התחילה באבי שלי קצת לספר. לא מדי הרבה. לא מדי צפוף. אבל פתאום היתה שם ברקע השואה. ומה שלא דברו עליו כל השנים נחשף לאט לאט, ופתאום ידענו שבאבי היתה בברגן בלזן, והכרנו עוד מילים כואבות, וסיפורים בלתי אפשריים.

כשהלכה באבי שלי לעולמה נמכרה , ולאט לאט החל הבית להתרוקן מחפציו. כל אחד מהנכדים והנינים הוזמן לקחת לו מה ירצה . חלקת באבי קטנה שתישאר לו.

חלק לקחו רביטים, או כלים, אני הלכתי לשם לקחת לי משהו למזכרת. חתיכת באבי קטנה. לקחתי תמונת רקמה, עבודת יד שלה ופניתי להיפרד מהבית וללכת.

ואז

מצאתי ערמה של תמונות ישנות.

התיישבתי לעיין ולנכס לי חלק מהן,

ובין התמונות מצאתי את אלו.

בכיתי.

התמונונת הן משנת 47. כלכך טרי. עוד עם ריח של אבל ומשרפות.

והכיתוב מאחורה.

שאתרגם לכם?

בכתב מתאמץ של עולים חדשים, באידיש.

על גב תמונה אחת נכתב "זכור את אשר עשה לך עמלק! לא תשכח! לזכרון . ברגן בלזן 15.6.47."

על גב תמונה אחרת: "איהר געדענקט בערגען בעלזען? פארגעסט נישט! ברגן בלזן " ובעברית "אתם זוכרים את ברגן בלזן? אל תשכחו!"

והכי הכי ריגשה אותי התמונה השלישית.

כתוב עליה מאחורה ככה:

"עס מאשירט דיא יידישע יוגענט", קדימה!"

ולא הבנתי את המילים.

יוגענט אני יודעת שזה צעירים. ו"קדימה" , בתמונה כזו זו מילה עם משמעות של שליחות, אבל איך זה קשור? ומה זה מאשירט?

כשהתקשרתי לאמא שלי לשאול, היא אמרה שהיא מכירה את אבא ברנר, שהוא היה ידיד של באבי וזיידי שלי, אבל לא ממש הצלחנו לפענח את הכיתוב והתמונה.

ואז הראתה לי חני שלי, שהמילה מאשירט היא "תוצרת". (רבי גוגל. אלא מה)

ואז עוד יותר לא הבנתי.

תמונה של מחנה ברגן בלזן ומאחור כתובה כתובת כזו של שליחות, של תקומה?

ואז ראיתי את זה.

 

תגדילו קצת את התמונה.

תהלוכה או מצעד, קרוב קרוב לביתן המחנה ,כנראה של נוער או צעירים ארצישראיילים, עם דגל ישראל.

שנת 47, השואה עוד יושבת להם בעצמות וברקמות, שלא לומר בלבבות, הריח השרוף עוד כלכך אמיתי וחי (או כבר לא חי…. כמה ציני מצידי…)

וכזה

כיתוב

עוצמתי.

 

יום השואה 2025

ואני מרגישה שאני שם

וכאן.

 

הערה של דודה שלי, שרה:

דרך אגב המילה שהתלבטת לגבי פרושה ; משיארט או מאשירן פרושה צועדים צעדה.

 

עוד יותר וואו.

מצאת טעות בכתבה? יש תוכן שאינו ראוי ? כתבי לנו בלחיצה כאן

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

פוסטים אחרונים

[the_ad_group id="5684"]