אמר רב יהודה אמר רב "ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכחה תורה מישראל, שבתחילה מי שיש לו אב מלמדו תורה, מי שאין לו אב לא היה למד תורה.. עד שבא יהושע בן גמלא ותיקן שיהיו מושיבין מלמדי תינוקות בכל מדינה ומדינה ובכל עיר ועיר ומכניסין אותו כבן שש כבן שבע…"
(בבא בתרא כ"א, א')
עוד הרבה לפני "חוק חינוך חובה" ביהדות כבר הונחה אבן היסוד שחינוך הדור הצעיר הוא אחריות ראשונה במעלה ושותפות של הורים והממסד.
והנה, יצא לנו טיימינג של החיים.
דווקא עכשיו, בתקופה אסיפות הורים (זה הזמן שכולנו מוזמנים לאסיפות הורים) בתום סדרת טורים על ישיבות הצוות, זה הזמן לציין כי כמו שעובדים רבים רואים בישיבות צוות "בזבוז זמן", גם הורים לא מעטים מרגישים כך לגבי אסיפת הורים.
איך הגדולה שלי אמרה: "אמא, זה אותם אנשים, מי שמזלזל בישיבת צוות, מזלזל גם באסיפת הורים" – חוקרים, קחו רעיון למחקר!
אבל האמת הפשוטה?
שותפות אמיתית בין הורים לבית הספר אינה מותרות, היא קריטית – לא רק להישגי הילד אלא ליכולת של המסגרת לפעול בצורה אמיתית וחינוכית.
הספרות המחקרית מראה שוב ושוב, כי השפעתה של המעורבות הורית אינה תחומה רק בתחום הלימודי היא משפיעה גם על הכישורים החברתיים, הרגשיים, תחושת שייכות, מסוגלות, שיפור בדימוי עצמי ועוד.
ואחת הדרכים הבסיסיות ביותר למעורבות הזאת היא השתתפות באסיפת הורים.
המשולש ילד-הורה-מורה חייב לעבוד בשותפות מעורבות וביחד לאותה מטרה.
נכון שרבים מההורים מדברים ומתעדכנים על הישגי הילד מצבו החברתי באמצעות טלפון, מייל, פתקי משוב ביום ראשון, אבל זו התעדכנות 'על הדרך' ולא כוללנית.
באסיפת הורים רשמית, המורה מציג תמונה רחבה על רצף התפקודי של הילד דיווח מהמורים המקצועיים על הישגים, מעמד חברתי, התנהלות בהפסקות ועוד. וכך המידע עובר בצורה סדורה להורים.
מה אומר המחקר
כבר בשנת 1992 פרסמה החוקרת ג'ויס אפשטיין מחקר מקיף שהפך לאבן יסוד בחקר המעורבות ההורית עם המערכת הבית ספרית. אפשטיין בנתה מודל עם 6 תחומי שותפות בין הורים לבית בית הספר 6 תחומי שותפות
- הורות
- תקשורת
- התנדבות
- למידה בבית
- קבלת החלטות
- שיתוף פעולה עם הקהילה
הרעיון המרכזי
לשני הצדדים: צד ההורים וצד בית הספר – יש תפקידים שונים אך אחריות שווה
לדוג' בתחום תקשורת,
באחריות המשפחה: לשתף מידע רלוונטי השורר בבית שיכול להשפיע על הלמידה וההתנהגות בבית הספר כמו הולדת תינוק, יציאה לחופשה , בן משפחה חולה ועוד.
באחריות בית הספר: לספק להורים ידע מפורט על מערך הלימודים הצפוי. ציפיות בית הספר לגבי התנהגות הילד במרחב בית הספר בשיעורים בהפסקות לדווח על התקדמות הילד וההישגים שלו
טיפים למחר בבוקר
- כבר בתחילת שנה, צרו קשר עם המורה, הציגו את עצמכם את הנכונות שלכם להיות מעורים
- לפני אסיפת הורים דברו עם הילד, תשאלו – "מה נראה לכם שמורה תספר עליכם"
אל תראו מופתעים, לרבים מהילדים מודעות גבוהה, והם יודעים יופי טופי מה הולכים להגיד עליהם
- מנהג משפחתי קטן, כל הזכויות לא שמורות, אחרי האסיפה אנחנו קונים ממתק "שווה " וכותבים פתק נחת, מה שמענו ,במה הצטיין, הם ממש מחכים לזה.
- את מה שצריך לשפר שתפו בהזדמנות, תבנו קשר נעים של אסיפת הורים
- אל תהיו רק בעמדת השומעים, דבררו גם את צרכי הילד שלכם מול המורה והמערכת.
דסי גורדון אסטרטגיה יישומית.
מנכלית. יזמת. מנחת קבוצות.
סדנאות לצוות, הרצאות, ליווי אסטרטגי וארגוני למנהלים וצוותות.
ווטאפ
0548464700
0534453076
כל הזכויות שמורות











3 תגובות
המידע על האספת הורים נכון ומדויק וחשוב ממש!!! אני קצת לא מסכימה עם ההקבלה לישיבת צוות – לגיטימי ובריא להתייחס לחיי המשפחה הפרטיים בשונה מחיי העבודה, וחשיבות של ישיבת צוות בעבודה יכולה להשתנות מאד ממקום עבודה אחד לשני ואינה בסיסית ומחייבת כמו אספת הורים.
תודה רבה על הטורים המשובחים.
בזכותך הולכת היום לאסיפת הורים: רציתי לוותר
איזו אינטלגנטית את
מטורפת