1. פרשת השבוע היא ״וישלח", השמינית בספר בראשית. יעקב אבינו חוזר לארץ ישראל אחרי שנים ארוכות שבהן הקים משפחה ובנה את עם ישראל. הוא עומד לקראת מפגש עם אחיו, עשיו הרשע, שרוצה להרוג אותו. חכמינו מסבירים שעשיו דווקא לא נראה כמו רשע, הוא היה מרשים מאוד מבחינה חיצונית. התדמיות והתחפושות מבלבלות אותנו לעתים,* לא תמיד הרשע נראה רשע והצדיק נראה צדיק.
2. התורה לא מסתירה את העובדה שיעקב מפחד: "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ". אבל הוא מתעל את הפחד לעשייה, לשלושה דברים – "דורון, תפילה ומלחמה". הוא שולח לעשיו מתנות (דורון), והוא גם נערך גם למלחמה. זה לא רק סיפור היסטורי, אלה כלים אקטואליים. יעקב אבינו מלמד אותנו כיצד להתמודד עם אתגרים ואיומים. הרמב"ן כותב שעלינו ללמוד את הפרשה הזו כדי לדעת כיצד לפעול בחיינו, מול אתגרים.
3. יעקב פותח את תפילתו בהזכרת אבותיו, אברהם ויצחק: ״וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב: אֱלֹוקי אָבִי אַבְרָהָם וֵאלֹוקי אָבִי יִצְחָק, ה' הָאֹומֵר אֵלַי שׁוּב לְאַרְצְךָ וּלְמוֹלַדְתְּךָ וְאֵיטִיבָה עִמָּךְ״. זה לא מתחיל ממני, אומר כאן יעקב. אני כאן כדי להמשיך את דרך אבותי. כל אחד מאיתנו ממשיך פה שליחות גדולה של אבותינו, של כל הדורות הקודמים.
4. לפני המפגש הפיזי עם עשיו, מתחולל מאבק רוחני: יעקב נאבק בלילה עם מלאך, שמייצג את עשיו. המלאך לא מצליח להרוג אותו אלא רק לפגוע בירך שלו, בגיד הנשה, ולכן עד היום יש איסור לאכול את גיד הנשה. מדהים לראות איך הפרשה משפיעה על הצלחת שלנו, עד היום.
5. ויש עוד מסר חשוב מהמאבק הזה של יעקב במלאך. האויבים שלנו, בכל הדורות, לא מצליחים להשמיד אותנו לגמרי, אלא רק לגרום לנו נזק, וגם – לגרום לנו להתקדם. יעקב צולע, אבל במהלך המאבק הוא גם מקבל שם חדש: ישראל. ״לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל, כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹוקים וְעִם אֲנָשִׁים – וַתּוּכָל״. מאז ועד היום זה השם שלנו, ומכל מפגש עם הרוע אנחנו מבקשים גם להפיק ברכה, צמיחה ושיפור. לעלות דרגה.
שבת שלום!










