מאפיינים של ילדים מחוננים עם ADHD
מבוא:
מחוננות מוגדרת כיכולת אינטלקטואלית ברמה הגבוהה ביותר, והיא מתבטאת ביכולת לפתור בעיות אינטלקטואליות מורכבות. מחוננים הינם ילדים בעלי מנת משכל הגבוהה מ- 131. מחוננים מתאפיינים בהישגים מעולים, סקרנות עזה או מוטיבציה פנימית לחקר הסביבה (2018, Heimanׂׂ( . רוב המחקרים על הפרעת ADHD בדקו ילדים עם יכולת שכלית ממוצעת. מחקרים מעטים עסקו בילדים מחוננים. בשנות האלפיים הוצע המושג "חריגות כפולה" המתאר תלמידים מחוננים שיש להם בנוסף לקות מסוימת כמו למשל ADHD. החוקרים תהו אם כישרונם המיוחד של ילדים מחוננים עם ADHD מגן עליהם בטווח הארוך מההשלכות של ההפרעה. תלמידים מחוננים עם ADHD ניצבים לפני אתגרים אקדמיים וחברתיים ייחודיים. למרות שמצד אחד יש את היכולות הקוגניטיביות הגבוהות שלהם, מאידך הם עלולים להתקשות בלימודים או באינטראקציה עם קבוצת השווים. הרבה פעמים ילדים מחוננים עם ADHD יאובחנו מאוחר יותר מאשר ילדים מחוננים ללא ההפרעה, זאת כיוון שההפרעה מעפילה על המחוננות (2018, Heimanׂ).
פרק א': מאפיינים לימודיים של ילדים מחוננים עם ADHD
מחוננות עשויה להתבטא לא רק ביכולת אינטלקטואלית גבוהה, אלא גם בכישרון מיוחד ויוצא דופן בתחום מסוים. (זיו, 1998) מחוננים בעלי כישרונות מיוחדים יכולים להיות בתחומים שונים כגון: מוסיקאים, אלופי שח מט או ספורט ואומנים . יחד עם זאת הכישרון המיוחד אינו מעיד על פוטנציאל טבעי המאפשר התפתחות גם בתחומים אחרים. כשהחוקרים ביקשו לחקור ילדים מחוננים עם ADHD הם הישוו אותם לילדים מחוננים ללא הפרעה ולילדים עם הפרעת ADHD ללא מחוננות. בהיבט הלימודי, ילדים מחוננים נמצאו דומים יותר לילדים עם ADHD ללא המחוננות, מכיוון שגם לילדים המחוננים עם ADHD עדיין קיים הקושי להתמודד ולהכיל את המשימה, או לפתור בעיות מורכבות שדורשות התמקדות ברצף פעולות. מוריהם של ילדים מחוננים עם ADHD תיארו אותם כתת משיגים ומתקשים לזכור פרטים. (2001, Zentall et al.). ילדים מחוננים עם ADHD מגלים קושי להתמודד עם דמות סמכותית כמו מורה בכיתה או הורה, אינם מצייתים ומתקשים לקבל עצות. בגלל מאפייני הלקות, הפרעת הקשב, האימפולסיביות והיפראקטיביות, הם מגלים שיעמום בכיתה, הם מרבים בתנועה, תזזיתיים והדבר עלול לגרום להפרעה בכיתה. (2018, Heiman) . המחוננות לא מגנה על הקושי בקריאה ובמתמטיקה, כיוון שילדים עם ADHD מתקשים לקרוא קטע ולעקוב אחר הטקסט. גם הקושי במתמטיקה נובע מבעיה בבחירת פרטים, לדוגמא: בלוח הכפל. קושי לפתור בעיות מורכבות שנדרש עבורן רצף פעולה, כמו כן גם הקושי בקריאה מפריע למתמטיקה. (אצל Heiman, Zentall et al).
פרק ב': מאפיינים רגשיים וחברתיים של ילדים מחוננים עם ADHD
נמצא כי בהשוואה לילדים מחוננים ולילדים עם ADHD הילדים המחוננים סובלים יותר חברתית, היות שהיכולת האינטלקטואלית של הילדים המחוננים גבוהה יותר מאשר הבשלות והיכולות הרגשיות שלהם. הילדים המחוננים עם ADHD אינם מסוגלים להתמודד רגשית, זה גורם להם לאי נוחות, תסכול ובדידות חברתית ודימוי עצמי נמוך. ילדים מחוננים עם ADHD מתאפיינים בעיקר ברגישות יתר, תחושת תסכול ולשינויים במצב הרוח, קושי לוויסות רגשות. הדבר מפריע להם לפתח וליצור קשרים בין אישיים חברתיים. (2018, Heimanׂ) גם בהסתגלות חברתית ובפיתוח קשרי חיברות ילדים מחוננים עם הפרעת ADHD יתקשו יותר משתי הקבוצות האחרות, הם מתנהגים בחוסר אחריות ובחוסר בגרות חברתית. אצל הבנים ניתן לראות גם תוקפנות, לעיתים מוריהם תיארו אותם כלא חברותיים. הם יתקשו לעבוד בקבוצות והם נידחו על ידי בני כיתתם המחוננים ללא הפרעה.
(Foley-Nicpon Rickels Assouline & Richards 2012 ׂ)
פרק ג': הסביבה וילדים מחוננים עם ADHD
ברוב הפעמים לוקח זמן לאבחן את המחוננות בילדים עם ADHD כיוון שהלקות מטשטשת את המחוננות.
לרוב ילדים מחוננים עם ADHD מאופיינים כהיפראקטיביים, נמרצים ובפעלתנות יתר, יחד עם זאת הם מסוגלים להתמקד במשימה. הם נוטים להרעיש ולהיות תזזיתיים, לעיתים גם מפוזרים. הרבה פעמים הבדידות שמאפיינת את לקות ה ADHD גורמת לשגיאות בשל חוסר תשומת הלב, האימפולסיביות והמהירות (2017, Heimanׂ). כל זה מקשה על האבחון ואיתור המחוננות ולעיתים לוקח זמן עד שמאבחנים את הילדים המחוננים עם ADHD. אומנם הסביבה אינה יוצרת את הבעיה, אך בהחלט יכולה להשפיע על חומרתה. ילדים מחוננים עם ADHD זקוקים לאתגר ולהזדמנויות בכדי להצליח חברתית ולימודית. נדרשת מהמורים המון סבלנות כלפי מחוננים עם ADHD היות והם נוטים לפעלתנות יתר ומרעישים בכיתה. דבר דורש מהמורה יתר סבלנות וחשיבה יצירתית על מנת שילדים אלו יוכלו לממש את הפוטנציאל שבהם (2017, Heimanׂ). יש מקום להכיר גם את החוזקות. נמצא כי ילדים מחוננים עם ADHD נהנים מאתגרים לימודיים, חברתיים ויצירתיים, הם זקוקים לגירוי קוגניטיבי ומועדפת עליהם משימה של השתתפות מילולית בכיתה. מה שאומר כאשר המורה בכיתה והצוות החינוכי בכלל יהיו מודעים לכך זה יאפשר יותר מצבים בהם יבוא לידי ביטוי שיפור ברמת היכולת הלימודית של המחוננים עם ADHD. (2018, Heimanׂ).
סיכום:
ראינו אם כך שלילדים מחוננים עם ADHD יש רמת אינטליגנציה גבוהה אך יחד עם זאת תסמינים של ADHD מגבילים את היכולת הביצועית האקדמית שלהם (Zentall, et al., 2001: Lee & Olenchak, 2015: Barkley, Fischer, Smallish, & Fletcher, 2006: Stormont, 2001 בתוך היימן, 2017). יש קווי דמיון משותפים בין מחוננות לADHD שבאים לידי ביטוי בהתנהגות בתחום הלימודי, נטייה לשעמום, הפרעה בכיתה ותת השגיות (היימן , 2017). כל אלה משפיעים בסופו של דבר על הדימוי העצמי, שמשפיע על הביצועים העתידיים של ילד מחונן עם ADHD (Foley-Nicpon et al., 2012). לכן יש חשיבות רבה להבין את המאפיינים של אוכלוסייה זו על מנת לאבחן כראוי, לא רק את הילדים שיש להם סימפטומים ל- ADHD, אלא יש לאבחן גם את הילדים המחוננים שמפגינים סימפטומים דומים של ADHD . זאת בכדי לזהות מוקדם ככל שניתן את הילדים המחוננים עם ADHD ולספק להם אסטרטגיות יעילות להתמודדות בתחום הלימודי (Zentall, et al., 2001) ולפתח תמיכה רגשית וכישורים חברתיים (היימן, 2017: Lee & Olenchak, 2015). המחוננות אינה מגינה על הפרעת ה ADHD. מנת המשכל הגבוהה של המחוננים אינה מגינה מפני תגובה שלילית של המערכת החברתית. מכיוון שבעקבות המחוננות הציפייה החברתית מהילד עולה, אבל הביטויים בפועל אינם תואמים את היכולות של המחוננות, זה גורם לתגובה פחות חיובית כלפיהם. לעיתים אפילו מוסיפה לאותם מחוננים עם ADHD קושי נוסף שהם צריכים להתמודד אתו בעיקר ברמה החברתית. חשוב לסייע לילדים מחוננים עם ADHD לרכוש מיומנויות רגשיות שיעזרו להם להתמודד עם הקשיים הנלווים למחוננות עם ההפרעה. חשוב לספק סביבה תומכת בכדי לאפשר להם תפקוד בהצלחה בלימודים ובחברה ולתת להם כלים להתגבר על הפרעת ה ADHD.
שונמית דרעי, יועצת זוגית ומשפחה, פסיכותרפיסטית ומנחת סדנאות – 052-231404
2 תגובות
תודה רבה,
מה הטיפול המומלץ לילד מחונן עם בעיות קשב וריכוז (לא היפראקטיבי)?
האם כדורים או טיפול רגשי כלשהו?
נכון , אני מאובחנת עם בעיות ADD שזה הפרעות קשב וריכוז ללא הפראקטיביות ורמת IQ ב 143 , כילדה היה לי קושי גדול מאוד ללמוד את לוח הכפל , אך מעבר לכך המחוננות גרמה לכך שגם כשלא ההיתי מקשיבה בכיתה , ריפרוף פעם אחת על החומר וקיבלתי 100 במבחנים לכן יש לציין מחוננות היא מתנה שמשלימה את ההפרעה , יש לציין כי ריטלין היא תרופה מאוד יעילה ומביאה להשגים רבים , שנים רבות התנגדתי לקחת אותה , אך לאחר שהתחלתי לקחת אותה , בתקופה האחרונה (גיל 20) , התרופה תורמת ליכולת משמעת עצמית , יסודיות , וגורמת להוציא את הפוטנציאל הרב הגלום , ממליצה בחום!