האם ילד עם לקות למידה חברתית זכאי לקצבת נכות? מהם המאפיינים ללקות למידה בלתי מילולית? כל הכלים לאבחון וטיפול באדיבות מומחיות 'אפשרי'
הרשו לנו לשאול אתכם שאלה: אם תשמעו חברה שאומר כי היא "מתה מעייפות" לאחר לילה ללא שינה, מה תבינו? מסתבר שתבינו שהיא איננה נמצאת בסכנה…
בעולמנו הגדוש בקודים חברתיים, בניואנסים ובמשמעויות, לא כולם מזהים את הקודים. ילד הלוקה ב- NVLD יגלה קושי להבין את המשמעות התקשורתית של ביטויים שפתיים שגרתיים.
(None-verbal learning disabilities) NVLDהיא לקות למידה בלתי מילולית
לקות למידה לא-מילולית ידועה גם בשמה 'תסמונת ההמיספרה הימנית', כיון שהפגיעה הנוירולוגית אצל הלוקים בתסמונת זו תהיה באונה הימנית במח.
הלקות העיקרית המאפיינת ילדים אלו היא לקות ב"למידה החברתית". אמנם, הילדים יגלו עניין בקשר החברתי, אך בכל זאת "יסתבכו" בלי סוף במצבים חברתיים יומיומיים. כיון שיש להם קושי בהבנה ורכישה של כללי חברה, קושי בקריאת שפת גוף שמהווה את עיקר התקשורת החברתית, וכן קושי בהבנת רמזים בלתי מילוליים ובשיפוט החברתי. מבחינה רגשית ימצאו בקבוצת סיכון לחרדה, דיכאון ותבניות של התנהגות אובססיבית- קומפולסיבית.
בדרך כלל גם הלמידה הפורמלית נפגמת בשל קשיים בחשיבה מתמטית, הבנת הנקרא וכתיבה.
לעיתים קרובות, בעיקר בגילאים הצעירים, ילדים אלו נתפסים כ"מבריקים"; בשל יכולות הזכירה, אוצר המלים הגבוה והעיסוק בקריאה בכל הזדמנות אפשרית. יתכן כי יהיה קשה לשים לב כי הילד מתמודד עם NVLD, כיון שהוא מצליח בלימודים. קשייו יראו כהפרעה רגשית או התנהגותית בלבד. עם זאת, לקות למידה לא-מילולית היא בעלת אפיונים ייחודיים שמבדילים אותה מהמכלול הרחב של ליקויים אחרים.
יש לציין כי אבחנה זו לא התקבלה כהפרעה במדריכים הרפואיים (כמו הDSM האמריקאי). יתכן כי יאובחנו כ- ASD, או כSCD , למרות שזו לא האבחנה המדויקת עבורם. כי הרי ילדים אלו אינם לקויים בתקשורת ואינם מגלים חוסר עניין בחברה, אלא הם מתמודדים עם קושי ספציפי במיומנויות תקשורת הדורשות פירוש מידע חזותי, או במיומנויות תקשורת הקשורות בשפה בלבד.
אפשרויות טיפול ושיקום:
חשוב להכיר את המאפיינים הייחודיים של לקות זו על מנת להבחין בין נקודות החוזק והחולשה של הילד הלקוי, ולאפשר לו להיות מודע לעצמו ולמצות את היכולות החזקות שלו. יש ללמד אותו באופן מפורט קודים חברתיים, ראיית דברים מנקודת מבט של אחרים, רכישת אסטרטגיות לפיצוי הזולת וכדו'. יתכן כי שילוב בקבוצה חברתית ללימוד מיומנויות תקשורת תסייע לו. לעיתים חשוב לשלב טיפול רגשי ו/ או הדרכת הורים.
טיפ "אפשרי": ככל שנבין את הילד, נוכל לסייע לו בהדרכה ממוקדת להתמודדויות היומיום שלו; איך לבקש עזרה בחציית כביש? איך להבחין מי החבר הרוצה לעזור לו ומי לא? למה לא כדאי לספר אותה בדיחה 100 פעמים וכדו'. לכן כדאי מאוד לקבל הנחיית הורים ספציפית לתחום לקות זו, ולא הנחיית הורים כללית ל"שיפור ההורות". יתכן שיהיה גם כדאי להעביר את ההסבר לבני המשפחה הקרובים, לחברים וכדו' על פי הצורך.
אם אתם מתמודדים עם הקושי הספציפי או קושי התפתחותי אחר, אתם מוזמנים לקבל מאיתנו ליווי מקצועי, חם ומסור, ולממש את כל הזכויות המגיעות לכם. בטל' 073-7257817 או במייל: [email protected]