אמירה של "אני שוקל למכור…" מלמדת על העדר גמירות דעת.
פרסום ללא ציון מרכיבי העסקה המדוייקים הינו הצעה שחסר בה את מרכיב המסויימות. העדר הפרטים אינו מאפשר לניצע לדעת במה בדיוק מדובר וממילא אין אפשרות להשיב "כן" או "לא".
בפעם הקודמת עסקנו במרכיביה של ההצעה מבחינה משפטית. הפעם נראה מה דינה של הצעה שחסר בה את אחד מרכיבי ההצעה.
הצעה שחסר בה מרכיבים חיוניים היא בעצם "הזמנה להציע להצעות".
בעיתונות ניתן לראות מודעות הנושאות את הכותרת "הזמנה להציע הצעות" והציבור מוזמן להציע למפרסם הצעות בענין המפורסם. תוכלו לראות זאת בפרסום נכסים למכירה על ידי כונסי נכסים. בפרסומים אלו חסר בהצעה פרט מהותי- מחיר הרכישה. העדר מחיר הרכישה מהווה פגם ברכיב המסויימות. בהעדר מידע על המחיר הניצע אינו יכול לענות "כן" או "לא".
מיהו המציע ב"הזמנה להציע הצעות"?
בהזמנה להציע הצעות הקונה הופך למציע והמוכר הוא הניצע שצריך לבצע את ה"קיבול".
מכרזים למיניהם ומכירות פומביות עושות שימוש ב "הזמנה להציע הצעות" כי חסר בהזמנה פרט מהותי שהוא מחיר הרכישה המוצע ע"י הקונה.
האם פניה צריכה להיות פרטנית?
המציע אינו חייב לבצע פניה לאדם זה או אחר והוא יכול גם לפנות לציבור הרחב.
מהו קיבול?
קיבול הוא שלב הכרחי בכריתת החוזה. הקיבול הוא למעשה הסכמה ואישור של הניצע להצעה ותכנה. קיבול משמעותו – הסכמת הצד השני להצעה.
איך מתבצע קיבול?
בדרך כלל קיבול נעשה בהתאם לדרכים הקבועות בהצעה הספציפית. ההצעה יכולה לכלול תנאים שקשורים בזמן, בצורה וכו'.
אפשר לבצע קיבול בהתנהגות, בכתב או בכל אופן אחר שנקבע בהצעה.
למשל בהצעה שמפורסמת לציבור בענין השתתפות בהגרלה נמסרים פרטים המפרטים בין היתר:
מי רשאי להשתתף
מה צריך לשלוח
לאן צריך לשלוח
עד מתי ניתן להצטרף להגרלה
יש עסקאות שהקיבול הוא בהנהגות פשוטה. לדוגמא, אדם שנכנס לחנות ומברר על רכישה כלשהיא ובסופה של השיחה עם המוכר מושיט את כרטיס האשראי ביצע קיבול בהתנהגות לתנאים שנמסרו לו על ידי המוכר.
ודוגמא נוספת-
הצעה המציעה פרס למי שימצא חפץ שאבד לבעליו וישיבו לבעליו, מזכה את מי שימצא את החפץ ויעבירו אליו, בפרס המובטח.
דוגמאות לדרכי קיבול:
שליחת הודעה בפקס
הנחת טופס בתיבה יעודית
הבאת קופון לחנות
מקרה מהשטח: חנות לממכר פיצה רוצה לצאת במצבמע של פיצה משפחתית ב10 שקלים בלבד. היא רטוצה לפרסם את המבצע בחנמון באזור. הפרסום מהווה הצעה ואם ההצעה לא תכלול פרטים לקיבול- למימוש היא תאלץ למכור את כל הפיצות המשפחתיות במחיר של ההצעה. אז מה עליה לעשות? לקבוע כללים שמצמצמים את ההצעה ומגבילים את מי שיוכל לבצע קיבול. בצורה שכזו החנותתהיה מחוייבת לבצע את עסקת המבצע רק מול קהל לקוחות שנבחר על ידה מראש.
למשל- המבצע בתוקף רק למי שקונה מוצר נוסף / הגבלה בזמן / הגבלה בימים ובשעות וכו'.
על מה יש לשים לב?
חשוב לדעת כי כמו שבהצעה יש משמעות לגמירות הדעת כך גם בקיבול יש משמעות ל"גמירות דעת" . הניצע צריך לדעת במה מדובר כדי שהסכמתו תהיה שקולה ומבוססת. לכן מציע הצעה חייב לוודא שהקיבול נעשה מתוך "גמירות דעת". העדר גמירות דעת יכול להוות בהמשך עילה לביטול העסקה.










