בחודשיים האחרונים אני מוצאת את עצמי עוסקת בסוגיה כאובה של הגבלות על עריכת אירועים באולמות. הסוגיה הזו מטלטלת הן את בעלי האולמות והן את המזמינים. כעורכת דין שמייצגת גם פרטיים וגם עסקים נקלעתי ממש לעין הסערה ומצאתי את עצמי מקשיבה לשני הצדדים מתוך מטרה למצא פתרון הולם למצוקה.
מדובר בסיטואציה שהיא גם עסקית וגם משפטית אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמאחר שמדובר בבני אדם הסיטואציה נוגעת גם לצד האנושי שלנו.
מבחינה עסקית אולמות רבים גבו סכום לא מבוטל על חשבון האירוע שהיה צפוי להתקיים. סכום זה נבלע בפעילות השוטפת וברב המקרים לא קיים ככסף נזיל.
מבחינה משפטית טוענים המזמינים כי בהעדר אירוע יש להשיב את הכספים מנגד טוענים בעלי האולמות- "זה לא מבחירתנו, יש כאן כוח העליון".
מניתוח של פסיקות רבות קשה לומר שמדובר בכוח עליון ואולי אפילו להיפך. מגיפות הן דבר צפוי. ה שלא צפוי הוא משך הזמן ומימדי המגפה. לכך יש להוסיף שעד כה אין הכרזה מטעם גורמים רלוונטים על הקורונה ככוח עליון ונראה שהמגמה הפוכה.
יוצא איפא, שאנחנו מדברים על מציאות שבה מופר חוזה לעריכת אירוע .
סיטואציה של הפרת חוזה יכלה להביא למספר תוצאות ואחת מהן היא "ביטול והשבה". הכוונה היא ביטול החוזה והשבת מה שנתקבל כתוצאה מכריתת החוזה.
לטעמי, זו הסיטואציה שבה אנו נמצאים: לא ניתן לדרוש אכיפה וביצוע של החוזה, לא ניתן גם לדרוש פיצויים אבל כן נדרש להשיב את מה שנגבה.
חשוב לציין כי יש אולמות שמצאו דרך לקיים אירועים מטעמם בשטח פתוח הצמוד לאולם אבל באופן אבסורדי הם כופים על מי שכבר חתום על חוזה איתם לשנות את החוזה באופן חד צדדי ולשלם סכומים נוספים כולל התקשרות עם מפיקים, שינוי הגשה מהגשה אישית לבופה ועוד.
כעורכת דין המתמחה בחוזים השבתי לשואלים אותי כי בהתאם לפסיקה על צדדים לחוזה לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב. בנסיבות הקיימות קשה עד בלתי אפשרי לקבל מציאות של אי קיום אירוע מחד ואי השבת הכספים מאידך או כפיה של שינוי חוזה באופן חד צדדי ולטובת בעל האולם.
מתוך השטח אני יכולה לומר שניתן להגיע לפתרונות לטובת שני הצדדים. כך לדוגמה הצעתי כי בעל האולם שהכספים שגבה נבלעו בפעילות השוטפת ישיב את הכספים במספר תשלומים.
עד כאן נגעתי בסוגיה משפטית אחת, אבל חשוב לי לציין כי העיסוק בענין מציף שאלות נוספות כמו דיני הגנת צרכן.
כעורכת דין עסקית אני סבורה שטוב יעשו האולמות שלא יגרמו עגמת נפש נוספת למזמינים ולא יקלקלו לעצמם את השם. לקוח לא מרוצה עושה נזק שקשה מאד לשקם אותו בהמשך.
האמור אינו מהווה תחליף ליעוץ משפטי והשימוש באחריות המשתמש
אסתי וייסלר עורכת דין עו"ס ומגשרת מזניקה כלכלית אנשים ועסקים באמצעות כלים משפטיים