הקוסמטיקאית מירה חן משתפת אותך בסוד שכדאי לך לדעת

שיתוף ב email
שיתוף ב print

סובלת מאקנה? ציפורניים סדוקות? נשירת שיער? יכול להיות שאת פשוט במתח!

איך משפיע לחץ נפשי על מצב העור?

מירה חן  (PME) מאבחנת רב מערכתית מוסמכת מטעם ביה"ח איכילוב, בעלת הקליניקה מירה קוסמטיקס, מסבירה: "אם את עוברת תקופה מלחיצה, התמודדות מאתגרת או משבר, יתכן שאת רואה סימנים המעידים על שינויים החלים בעור, בשיער או בציפורניים". 

"ללחץ ולחרדה יש השפעה ישירה על הבריאות ועל המראה החיצוני. למשל, בתקופות משבר ניתן לראות ירידה בגוון העור, התפרצויות אקנה (למי שיש לה נטיה לכך), עור רפוי, כתמי עור ועוד", מוסיפה מירה שמספרת כי "רבות מהמטופלות המגיעות אלי במהלך תקופת הקורונה מתלוננות על פגיעה במראה העור ובמרקמו לצד נשירת שיער מוגברת ופגיעה בציפורניים, ושואלות איך ניתן למנוע את התופעה".

איך תקופות מלחיצות משפיעות על בריאות עורנו?

  • פגיעה ביכולת הריפוי של העור: לפצעים לוקח זמן רב יותר להתרפא.
  • התפרצות פצעונים ואקנה: עליה ברמת הקורטיזול מובילה לעליה בייצור השומן העורי (סבום) בבלוטות החלב, העלולה להוביל להתפרצות אקנתית. 
  • הסטרס משמש זרז למחלות, כמו: פסוריאזיס, אקזמה ורזיצאה (למי שיש לו נטייה לכך).
  • הופעת כתמי עור: שינויי גוון מקומיים וכתמים בעור עלולים להופיע ולהתחזק בזמן סטרס. איך זה קורה? המלנין, שאחראי על גוון העור, הינו חלק מהמערכת החיסונית, ופגיעה במערכת זו עלולה להוביל לייצור יתר של מלנין (הפיגמנט שצובע את עורנו) ולהופעת כתמי עור.
  • עור רפוי: בעקבות פגיעה בייצור הקולאגן. איך זה קורה? במצב של סטרס רמות הסוכר בדם גבוהות מהרגיל. הגוררת פגיעה בסיביים האלסטיים ובמיוחד הקולאגן, והעור נראה רפוי מהרגיל. 
  • החמרה במחלות עור או בעיות דרמטולוגיות, כמו: אקזמה פסוריאזיס, אלופציה (נשירת שיער עד כדי התקרחות), רוזציאה (מעין פצעי אקנה על עור בוגר) ועוד, מתפרצות ואף מחריפות על רקע מצב פסיכולוגי-נפשי.
  • גירוי עצבי הגורם לגרד, אדמומיות ועוד כתגובה למתח ממושך.

השפעות פסיכולוגיות על העור

כשאנו מדברים על מצבי לחץ, הכוונה לסטרס מתמשך. הכוונה אינה למצב ספציפי שבו אנו צריכים לתפקד במיטבנו, כגון מעבר דירה, או מבחן חשוב. אלה הם מצבים נקודתיים, בהם סביר להניח שנתפקד היטב, וכשיסתיימו נחזור לתפקוד רגיל. הבעיה מתחילה במצבים של סטרס מתמשך, המשפיע לרעה על תפקוד מערכות הגוף לאורך זמן.

מחקרים קליניים מוכיחים, שהמוח האנושי ורקמת העור קשורים זה בזה. וכך נולד תחום ה"פסיכו-דרמטולוגיה" – תת-תחום בדרמטולוגיה (רפואת העור), הבודק את הקשר שבין מצבנו הנפשי והשפעתו על העור שלנו. השפעת המצב הנפשי על העור מתרחשת בעוצמות שונות, ותלויה ברמות הלחץ וברגישות האישית. גירוי קצות העצבים יכול לתקוף, מצד אחד, את מערכת העיכול (שלשול, כאבי בטן וכו'), ומצד שני – את העור: גרד, אדמומיות, שלפוחיות, פצעי אקנה ועוד. 

במקרים קיצוניים יותר, הלחץ הנפשי אף יכול לעורר מחלות אוטו-אימוניות, בהן הגוף תוקף את עצמו, כגון: אלופציה (נשירת שיער) ו-ויטיליגו (הופעת כתמים לבנים ואיבוד פיגמנט בעור). 

 

אז מה מתרחש בגופנו בזמן סטרס?

במצבי לחץ קיימת עליה ברמת הורמון הסטרס – קורטיזול. במצבי סטרס ממושכים הקורטיזול גורם לעליה מתמדת בלחץ הדם וברמות הסוכר בדם. הוא משפיע על שחרור הורמונים נוספים, בהם אדרנלין, המגביר את רמת הערנות והאנרגיה בגוף. רמות אדרנלין גבוהות פוגעות באיכות השינה, דופק מהיר ועוד.

המערך ההורמונלי של הגוף הוא זה המסייע לנו לשמור על ערנות במצבי לחץ, למרות חוסר השינה, הארוחות הלא סדירות ועוד. כשנרגע מהלחץ, מדדי הקורטיזול והאדרנלין יחזרו לנורמה, לחץ הדם ירד והגוף חוזר לתפקד כרגיל. 

במצבים של סטרס מתמשך לאורך זמן, הורמוני הסטרס נותרים גבוהים, ואנו עלולים לחוות פגיעה במערכות גוף רבות: מערכת העיכול, מערכת הלימפה (עליה בלחץ הדם), פגיעה במערכת החיסון ועוד. מכאן קצרה הדרך לעליה במשקל (בעיקר בבטן) ולמראה עור עייף ונטול חיוניות.

השפעה על בריאות השיער והציפורניים

לרמות סטרס גבוהות השפעה על מצב השיער, העלול לעבור למצב הנקרא Telogen  ובעקבותיו מתחיל לנשור בקצב מוגבר.

גם הציפורניים אינן חסינות מפני נזקי סטרס וחרדה. ואין הכוונה רק לכסיסת ציפורניים בזמן מתח, אלא לפגיעה עמוקה ומשמעותית יותר, היווצרות סדקים ושברים בציפורניים.

אז מה מומלץ לעשות?

  1. ליצור שיגרה מרגיעה: במצבי סטרס או חרדה ממושכים, אני ממליצה דווקא ליצור זמן לעצמנו. שיגרה רגועה, מוסיקה מרגיעה והתעמלות סדירה לפחות פעמים בשבוע בשילוב הליכה במקום פתוח, יביאו לירידה ברמות הסטרס הנפשי ויבלמו את השפעותיו ההרסניות על גופנו.
  2.  תזונה עשירה בפירות, ירקות ודגנים מלאים: מזונות אלה טובים לחילוף החומרים, מסייעים למערכת העיכול, בכללותה ומשפיעים לטובה על בריאותנו ועל המראה.  
  3. שמירה על שיגרת טיפול יומיומית: יש לנהל שירת טיפולים יומיומית לשמירה על העור. בלילה:  להקפיד לשטוף את הפנים מדי ערב במים וסבון ,ואחר כך למרוח קרם הזנה ללילה או קרם מחדש, בהתאם לסוג העור ובמצבו.

ביום: למרוח קרם פנים ליום המכיל לחות ולהקפיד על מקדם הגנה בשמש, וכמובן לא לשכוח למרוח קרם מזין ומגן בפני קרני UV  באזור העיניים הצוואר הזקוקים לתשומת לב מיוחדת.  

כך נוכל לעבור מצבי סטרס בשלום ולשמור על בריאות הגוף והעור. שהרי, לאחר שהמצב המלחיץ יחלוף – לא נרצה להתעורר, חלילה, עם בעיות חדשות שנוספו לחיינו, בגלל שלא טיפלנו בעצמנו כראוי.

לשאלות והתייעצות ללא התחייבות, תוכלי לפנות למירה חן, בעלת הקליניקה מירה קוסמטיקס, בשד' רמז 16 בבני ברק: 03-6161857

או כנסו לאתר: www.mira-cosmetics.co.il

חדש באתר

השארת תגובה

לתשומת לבכן התגובות מוצגות לאחר אישור המערכת


4 תגובות

  1. סמדר הגב

    תודה ,נהנתי מאוד מהתוכן.

    אני ממליצה בחום!
    אני לקוחה ותיקה ומגיעה מהשומרון שווה להגיע.
    היא פשוט אלופה!

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגב

    היי ממש נהנתי מהתוכן
    אשמח לשיתופים נוספים מצדך

  3. היי הגב

    זאת שןב אני שכחתי לציין שבאמת עברתי תקופת לחץ דווקא ל העברת דירה אבל לא סנטרדטית והויעו אצלי 2 תסמינים ברורים אדמומית ביזור האף וגרד לעיתים קרובות ורעיגות בגוף דופק מהיר ואכן עליה במשקל באיזור הבטן מדהים כמה שהכל קשור ומחובר גוף -נפש

  4. היי הגב

    ממש תודה סידרת את התוכן שהיה מוכר לי בכללי בצורה ממש טובה והכי כייף זה להבין את ההיגיון מאוחרי כל המילים הגבוהות. אשמח לעוד שיתופים מצידך….

x איזור הפורומים והקבוצות
של קול כבודה
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן