בס"ד
-ראש השנה וסוף השנה שעברה-
בימים אלו אנו נמצאים בימיה האחרונים של שנת תשע"ז וכבר בשבוע הבא נפתחת לנו דלתה לרווחה של שנת תשע"ח ב"ה.
אנו נפרדים משנה אחת ובד בבד עם הפרידה או ממש בצמוד אליה מגיעה גם ההתחלה החדשה.
כל פרידה היא סיום של משהו אחד והתחלה של משהו אחר. סיום קשר טיפולי מסמן או התחלה של טיפול אחר או התחלה של התמודדות בלי תמיכתו של הטיפול. וזו לגמרי התחלה חדשה.
פרידה מצריכה מאתנו התארגנות של הנפש לקראת נשיאה בעול, לקיחת אחריות והתמודדות בנפרד מהדבר שליווה אותנו קודם.
בין אם זה פרידה מהורה שנפטר ח"ו, פרידה ממורה אהובה, פרידה ממקום עבודה, פרידה מרווקות או חלילה פרידה מנישואין ל"ע.
פרידה- מלשון להפריד. לעשות את אותו הדבר רק בנפרד מהדבר שליווה קודם. אני חושבת שיש בזה גם משהו משמח- זו אולי הזדמנות לראות כמה אני חזק שאני יכול לעשות כמעט את אותו הדבר בכוחות עצמי, ללא ליווי.
בנוסף פרידה היא משהו גם עצוב ומורכב, מטופלים רבים חווים פרידה מטיפול כמשהו שאולי נועד לפגוע בהם, להעניש אותם ע"כ שלא עמדו בתנאי הטיפול. חשוב לזכור שהחוויה הזו היא רק חוויה אישית, היא פרשנות. היא לא המציאות האמיתית. הטיפול מסתיים כי הוא צריך להסתיים בשלב מסויים וכי לכך הוא נועד- הטיפול מכשיר אותנו לקראת התמודדות עצמאית בחיינו שלנו.
בחיים הכללים פרידה- היא לרב משהו שנכפה עלינו, לפחות כך בחוויה הרגשית, לא פלא אפוא שנכעס עליה, נתנגד אליה וכו' במיוחד בולטות תגובות של ילדים לפרידה מטיפול, אשר משקפות את הסערה הרגשית המתחוללת בנפשו של הילד המטופל לקראת עזיבת המטפל. כך למשל במסגרת בית ספר יסודי בו אני עובדת, אחד המטופלים היותר מורכבים שלי שהיה מקפיד להגיע לפגישות, לקראת סוף השנה החל "לשכוח" את הפגישות או לאחר, או להחליט שהוא אינו מרגיש טוב… או לחילופין במהלך הפגישות האחרונות כאשר הצעתי לו לשחק במשחקים שונים בהם נסכם את תקופת הקשר הטיפולי כעס עלי וטען שהם משחקים "טיפשיים", כל ההתנהגויות הנ"ל אפשר שהן ביטויים להתנגדות לסיום הקשר. ואכן, זה לא קל.
הסיבה שפרידה היא משהו שנכפה עלינו היא משום שאיננו יודעים כיצד נרגיש אחריה. ואחד הדברים החשובים שכדאי לעשות בפרידה היא אינטגרציה בין החלקים הטובים שהיו בקשר לאלו שהיו פחות טובים. אישיות בריאה היא אישיות שיודעת לחיות עם הטוב ועם המורכב במקביל.
אני רוצה לשתף בטכניקות טיפוליות איתן אני עובדת כאשר יש תהליך של סיום ופרידה מטיפול- אפשר לבקש מילד ליצור צורה מפלסטלינה- כמו מה הייתי לפני הטיפול וצורה נוספת- כמו מה אני עכשיו, בסיום הטיפול?!
אפשר לצייר ציר זמן בו מחלקים לתקופות את תקופת הטיפול… אפשר להעלות זכרונות שונים מתקופת הטיפול…כל הנ"ל עוזרים לנפש שלנו להתארגן לקראת סיכום וסגירה.
והלוואי ונצליח תמיד לסיים מתוך קירבה, אהבה והכלה.
שנה טובה!