שלום אסתי.
ביתי בת 9 חודשים, כבר למעלה מחודש היא זוחלת זחילת גחון אחורנית ולצדדים (ציר), אך איננה מתקדמת קדימה כלל. היא מאוד אוהבת לשכב על הבטן, לשחק עם צעצועים קרובים, אך כדי לקחת צעצוע רחוק, היא מסתובבת-ציר, ואז גוחנת אחורנית עד למיקום קרוב למשחק. כמו כן, כשהיא גוחנת, הרגליים שלה מעט מורמות ואינן משתתפות.
מה ניתן לעשות, כדי שהיא תלמד להתקדם קדימה?
רחל.י.
שלום רחל יקירה, ביתך ילדה חכמה במיוחד!!!
כמו ילדים רבים, אשר נתקלים בקושי כל שהוא במהלך התפתחותם, היא חשבה ומצאה דרך מצויינת להתגבר על המכשול.
אבל, כמו שניכר משאלתך, כולנו מבינות, שהזחילה היה אבן דרך, והיא חשובה להתפתחותו הפיזית אך גם הקוגנטיבית והרגשית של ביתך, ואמנם, היא אינה מתוסכלת מחוסר ההצלחה להתקדם קדימה, אבל מפספסת את ההתפתחות הקוגנטיבית הקשורה לזחילה תקינה, ויותר מכך, מבחינה פיזית, אני מבינה שהילדונת משתמשת המון בידיים, אך מעט שכחה את איפשרויות השימוש ברגליים.
שימי לב להבדל בין גחינה קדימה-לגחינה אחור ולצדדים. באחרונה, האיבר השולט על התועה הינם הידיים. הן דוחפות וכך ישנה התקדמות. לאומת זאת, בזחילה קדימה, הידיים אינן דוחפות, אלא מושכות את הגוף, והרגליים, צריכות להכנס לפעילות ולהתאסף לפעולה על מנת להקל על פעולת הידיים, ולהתקדם בהמשך לזחילה על 6 ולהליכה נוחה.
ולכן, אני מזמינה אותך לבצע תרגילים, שיכירו לביתך את רגליה, ויעניקו להן תנועתיות נוחה לפעולה.
שימי ושימו לב, במידה והיתה בעיה במפרקי הירכיים, נדרשת זהירות ועדינות רבה, וביצוע מינימלי של התנועה.
במנח שכיבה על הגב, את מתחילה עם סיבובי מפרקים, שימי לב, לא לבצע בכח, אט אט טווח התנועה יגדל וישתפר.
מפרק ראשון-מפרק הירך, כאשר ידך האחת מונחת על הטיטול לתמיכה, וידך השניה אוחזת בירך, תני 3 סיבובים פנימה ו3 סיבובים החוצה.
בשלב השני, היד התומכת עוברת לאחוז בירך, והיד העובדת אוחזת בשוק ומעניקה 3 סיבובים קידמה ו3 החוצב בברך, תנועה עדינה.
בשלב השלישי, היד התומכת אוחזת בשוק, והיד העובדת אוחזת בכף הרגל ומסובבת את מפרק הקרסול, כמה שיותר… ישמעו קנאקים, זה בסדר.
בשלב הרביעי נעבור לרגל השניה ונבצע את שלושת השלבים.
על מנת לזחול קדימה ישנן דרכים רבות ותרגילים מגוונים, המדייקים לכל תינוק את התנועה שחוסמת אותו מלהתקדם, מכיון שביתך נראה שלא מספיק מכירה את רגליה, אני מאמינה, שהכירות עם הרגליים על ידי עיסויים, מגע, טפיחות והתרגילים הנ"ל יועילו לה, הן לגחינה קדיה, והן לזחילה על 6, לישיבה, ולתנועתיות נוחה בהליכה לאורך 120 שנותיה בבריאות.
המון הצלחה, מוזמנות למלא את הטופס ולקבל תשובה פרטית ומפורטת:)
יש לך שאלה בנוגע להתפתחותו ששל הקטני שלך? מוזמנת למלא טופס כאן, ולקבל מענה אישי המותאם לילד שלך!
6 תגובות
שלום וברכה,
המאמר מרתק ומועיל,
עד איזה גיל את מלווה?
האם גיל 3+ גם נכלל?
הבת שלי התפתחה מוטורית ממש לאט, התקשתה בכל שלב
זחלה גחון עד מאוחר, הלכה מאוחר כמעט בגיל שנתים,
בקופ"ח הפיזיוטרפסיטית אמרה שזה בסדר ונורמלי ויש גמישות יתר קלה.
היום היא בסדר ב"ה,
אבל עדין המוטוריקה הגה שלה לא משובחת
אולי תכתבי על הגיל הזה?
שלום יקירה. אני עובדת עד גיל שנתיים עם כלל הילדים, משם ווהלאה רק עם ילדי cp.
מתוקף אישור העבודה שלי והידע אינני יכולה לחוות דעה או לטפל בילדים נורמטיבים מעל גיל שנתיים…
שלום אסתי, קודם כל תודה, התשובות שלך מפורטות מאוד,
הבת שלי זוחלת גחון, אבל רק לצד אחד.
היא גם ימנית, היא היתה מתהפכת רק לצד אחד וכשהיא משחקת אז זה רק יד ימין.
האם זה בסדר? זה נורמלי שבגיל הזה רואים ימנית או שמאלית?
שלום יקירה, קודם כל, בשביל תשובה אישית ומדויקת אני מזמינה אותך למלא את הטופס המצורף וכך לקבל תשובה אישית ומדוייקת.
בכללי אומר שאצל תינוקות לא נרצה לראות העדפת צד, מסיבה פשוטה, עד גיל שנתיים מינימום, העדפת צד תראה על צד שני חלש-ואת זה אנו רוצות למנוע.
ביזרת ה' בשו"ת הבא כאן באתר רציתי להתיחס לשאלה הזו, שעלתה אצלך ואצל רבות מהקוראות. מוזמנת לעקוב:)
ואי! אסתי תקשיבי, זה מדהים!!!
הבן שלי אמנם יותר קטן, בן 5 חודשים, אבל הוא מתהפך, ושמתי לב שהרגליים כאילו כאילו גוש אחד, עשיתי לו את זה מיום רביעי, והיום הוא התהפך! והוא כשהוא על ההטן, מנסה להזיז. את הרגליים! זה מדהים!!!
אכן, זו המטרה, ברגע שהוא הכיר את הרגליים שלו ואת הפונקציה שלהן, הוא יכול לבחור לחקור אותן ולהשתמש בהן:)