דברו איתי על הכל, רק לא צניעות (?)

שיתוף ב email
שיתוף ב print

לא יודעת מי, אבל הצליח באומנות גדולה להפוך את נושא הצניעות לנושא הכי מעיק ולא נעים לדבר עליו.

ברור שתענו לי "היצר הרע" אז נכון… אבל הוא התחפש לכזה יצר טוב בנושא הזה וגרם לנו לברוח…

אני ב"ה חיה בחברה איכותית ומעולה! אבל אם רק תפתחי את הפה על צניעות…יעשו לך פרצופים. אל תעירו לי, אל תדברו איתי זה ממני והלאה.

איך יכול להיות שהציווי של הקב"ה כשברא את האישה "היי צנועה" הס מלדבר?

אולי כי אנחנו לא מבינות מהי צניעות? אולי כי הצליחו בכל דרך להרוס את מהות הצניעות.

צניעות היא משהו פנימי, שמקרין החוצה. לא הבחוץ שמקרין פנימה.

הניה בל הסטדנאפיסטית והמשפיענית החליטה להרים את הכפפה הלוהטת:

בואו נתחזק בצניעות!

אלפי נשים נענו בחיוב.

אנחנו איתך, רוצות ומיישמות.

קבלות קטנות כאלו שיזכירו לנו את הציווי המרגש "היי צנועה".

טיפה אחת פחות של בושם. עוד סנטימטר איפור יותר עדין. לשים לב יותר מבפנים.

שינוי דרמטי הוא לא הסיפור כאן.

הסיפור הוא בדיוק אחר – הדקויות הצניעות העדינות. שימת הלב האמיתית שלנו הנשים להליכות לפנימיות וגם התוצאה היא בחוץ.

דווקא בדור כזה, צניעות בנות ישראל היא המתנה הכי גדולה שיש לנו.

שמות לח' ויקהל: "ויעש את הכיור נחושת ואת כנו נחושת במראת אשר צבאו פתח אהל מועד".
רש"י: "בנות ישראל היו בידן מראות שרואות בהן כשהן מתקשטות ואף אותן לא עכבו מלהביא לנדבת המשכן.
והיה מואס משה בהן, מפני שעשויים ליצר הרע.
אמר לו הקב"ה: "קבל, כי אלו חביבין עלי מן הכל. שעל ידיהם העמידו הנשים צבאות רבות במצרים". הקב"ה מפרסם את מעשה נשות ישראל במצרים ע"י כיור הנחושת במשכן, לעיני כל העולם.

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

72 תגובות

  1. אני בד"כ לא מאלה שנהנות להאזין לקווי תוכן, אבל זה משהו אחר…
    רציתי להפנות את תשומת ליבכן לקו מפורסם מאוד שממש שווה להאזין אליו כי רואים ממנו הרבה ישועות.
    אבא שלי הרגיש לא טוב וממש היה נראה שזה קורונה, מאוד חששנו.
    קיבלתי על עצמי להאזין לכמה סיפורים בקו- ב"ה הוא יצא שלילי וכבר מרגיש מצויין
    אז אם את צריכה ישועה, קטנה או גדולה בכל תחום שהוא- תתקשרי, תנסי, מה אכפת לך?
    המספר הוא 073-3834050 אח"כ צריך להקיש 2448# כדי להרשם.
    השביל לשמוע את סיפורי הישועות יש להקיש 72.
    ממליצה בחום!!!

    1. זה אמיתי לגמרי!!!
      הקו הזה מחולל פלאים!!
      היה אצלנו במשפחה בחור בשידוכים כבר די הרבה זמן ומאוד כאב לי הלב עליו, החלטתי שאני מגייסת 40 מבנות המשפחה לשמוע את הקו, תכלת הצלחתי רק 25 וגם זה לא היה קל,
      בקשתי מהם לשמוע רק שבוע אחד!
      התחלנו ב א אלול, ב י אלול הוא סגר וורט!!!!
      תנסו ולא תתחרטו!!!

    2. אין על קו הישועות!!!!
      מי שלא מחוברת מפסידה!!!
      אלו הלכות בסיסיות שמחייבות את כולנו
      וסיפורים ממש מעל הטבע!!! מקשיבה לסיפורי הנשים והבנות
      אני מחוברת כבר כמה שבועות טובים וב"ה זה חיים אחרים
      הצניעות זה ה-תורה שלנו הנשים, זה הדרך הקצרה והמתוקה להיות קרובים לבורא
      איך אומרים? היצר הרע יודע הכי טוב איפה להשקיע!!!!
      הרב שלמה זלמן אוירבך זצוק"ל אמר שעדיף הידור אחדר בצניעות מאלף הידורים במשהו אחר.
      וחזו"א זצוק"ל אמר שכל סנטימטר נוסף בבגד של האמא זה קילומטר של יר"ש בילדים

      נ.ב. בקשר למעבר מפאה למטפחת, לדעתי בכל מקרה יש לעשות שאלת חכם.
      ואם מישהי כבר עברה למטפחת בוודאי שלא נרפה את ידה!!!

  2. אני רוצה להאיר נקודה מסוימת:
    לפעמים כשמדברים על צניעות לא מבינים שיש כאלה שלוקחות את זה לאקסטרים.
    אני מכירה סיפור על אישה שהחליטה לקחת על עצמה כל מיני חיזוקים, לא מקובלים בציבור שממנו היא מגיעה, בצניעות. בעלה ניסה להגיד לה שהוא לא רוצה שהיא תעשה את זה ותתלבש ככה, אבל היא אמרה שהיא שמעה הרצאות, והיא חושבת שכך צריך להתלבש!
    מיהי מהמורות שלה בסמינר לוקחת אחריות על כאלה דברים???
    שמעתי בשם אחד המשגיחים שאמר שהמצווה הראשונה בתורה היא לא להיות טיפש. וד"ל

    1. צודק לגמרי. היה לי ילד שהיה צריך לעבור ניתוח ראש לא פשוט, ההורים שלי מנסים לדחוף אותי כבר שנים להחליף את הפאה בכיסוי ראש למרות התנגדות בעלי, ובמקרה הנ"ל הם ממש לחצו בצורה לא הוגנת. התקשרתי להתייעץ בדעת תורה והתשובה הייתה את רוצה לקבל קבלה בצניעות? קבלי משהו שלא מפריע לבעלך

  3. רציתי לשתף אתכן בקטע קצר מתוך ספר שנכתב ע"י ביתה של אישה חשובה שגדלה בפולין והתחנכה בבית יעקב.

    "כל כולה אמרה צניעות, והקפידה להתלבש תמיד לפי כללי הצניעות. כל יציאתה לרחוב הייתה בלבוש מתאים לבת ישראל, ומשמעות הדברים, שהקפידה להיראות טוב. מלכותית. "לא קיים מושג של אישה מכוערת, רק אישה עצלנית". "אין זו עבירה להיראות יפה". הרי התורה מתארת לנו בפרטים את יופיין של האימהות הקדושות. אבא אהב את צורת לבושה והופעתה. הוא התגאה בה. "כך צריך להיות". "

    בשבילי אישה זו היא מודל של שמירת מצוות מתוך ידע של ההלכות שקשורות עליה והכל לשם שמיים.

  4. אני חושבת שלא ברור כול כך מה שמשדרות כול המורות בסמינרים שהם תמיד דיברו על צניעות אבל לדוגמא נשואה אף פעם לא תקבל הערה על גוונים בפאה אבל רווקה שומו שמיים שתעשה גוונים היא כבר נקראת מודרנית ופרוצה מה שהמורות שלה מרשות לעצמן.
    אז יש פה הרבה אי צדק איך מסתכלים על צניעות לנשואה לצניעות לרווקה.
    זה באמת נראה שמשהו לא ברור בכול ההלכות של הצניעות.
    סתם בכללי אז אם אסתי את תראי מקורות ובאמת תראי את ההלכה האמתית ולא פרשנות זה כבר יעשה סדר.

  5. תשובה לתגובתה השניה של הגב' ב.ב.

    ירמיהו הלפרין כתב ספר ביוגרפיה של אביו מיכאל הלפרין. מיכאל נולד בערך בשנת תר"כ (1860 למנינם), כך שהוא יכל היטב להכיר את הרבנית סוניה. מיכאל ביקר בארץ בשנת תרמ"ה ובשנת תרמ"ז, ובאחד מביקוריו הלך לפגוש את אשת אביו הראשונה. את רשמיו העזים מהביקור ומדמותה ואופיה הססגוניים של הרבנית סוניה הוא העביר בשיחות רבות לבנו ירמיהו.

    הייתי יכולה לענות לך על כל שאלותייך במקורות מפורטים, אך אין לי שום מטרה חלילה וחס לקרר מישהי בעניני צניעות. רציתי סך הכל להציג זויות נוספות, והצגתי אותם, ובהצלחה. לכן אתאפק הפעם מלענות לך על שאר השאלות.

    את מזכירה את ספרו של הרב פאלק זצ"ל "עוז והדר לבושה". אני מכירה אותו היטב (ומשתדלת לקיים את כל הנאמר שם, ואף יותר מזה). אך רציתי להעיר שבספר המיוחד הזה יש הרבה דברים שהם השקפה ולא הלכה. אציין דוגמה אחת מתוך רבות אחרות. בספר מעמוד 294 הרב פאלק מאריך לשכנע שלא ללבוש חצאיות מקסי, על אף שהם הרבה יותר צנועות מחצאית סטנדרטית. כל מי שמעיינת שם בדבריו הארוכים לא רואה שם שום מקור מספרי הפוסקים, אלא, במחילה, סברות והשקפות. יש הרבה רבנים שחולקים עליו בעניין, כמו בדברים אחרים.

    ועוד הערה כללית. "מקור" הוא לא רק מה שכתוב בפוסקים. "מקור" הוא גם מה שנהגו למעשה רבניות של גדולי ישראל. כל תמונה משמחות משפחתיות של אשתו של אחד מגדולי ישראל המפורסמים (שמסרו את נפשם על קוצו של יוד בכל הלכה מהתרי"ג) משנותיה הצעירות, זה "מקור" חשוב מאד, מעין "מעשה רב[נית]"…

    1. מה שכתבת על "מקור" זאת דעתך האישית, לפי ידעתי גם היו רבניות ונשים של ת"ח שלא לבשו כיסוי ראש כלל בתקופה הזאת באירופה, האם זה היתר בשבילינו?? ברור שלא, זה נבע מחוסר ידע או מסיבה אחרת. תמונות אף פעם לא היו ולא יהיו מקור להלכה!! תמונות הן הוכחה לגבי הנהגה מסויימת אצל אשה מסויימת ולא יותר.

      ומה שכתבת על הספר של הרב פאלק, ברור שכל אחת צריכה ללכת לפי הרב שלה גם בחלק ההלכתי וגם בחלק ההשקפתי.

      לא הבנתי מה ההתחמקות, הצלחת להציג יפה את הכיוון של אישה נאה בשביל בעלה, אך הוספת הרבה פרשנויות ודעות אישיות בלי הסברים משכנעים.
      ואני מקווה שלא תוספי לעבודה שלך את המקור המפוקפק של ירמיהו הלפרן (שלפי כל הדעות הוא ואביו פסולים לעדות) זה יוריד את הרמה של העבודה.
      המקורות היפים מהגמרא ותמונות של רבניות לא יראו טוב לידו.

        1. תקשיבו קו ישועות – קבלות בצניעות מאהבה❤
          קו נדיר ואדיר!!!!! לא עוד קו.. ) נשים ובנות שמשאירות סיפורי ישועות!!!!!מסביב לשעון !!!!!
          הקשבה לסיפורי ישועות שלוחה 72 מיד.
          רואים ישועות וניסים בעיניים!! מעל הטבע!!!
          לחייג: 073-383-4050
          סיסמה: 2448# ואח"כ 5
          גם אני עצמי לא האמנתי וראיתי נס מעל מעל הטבע!! בזכות הקו ובזכות קבלה אחת קטנה בצניעות שהשם כל כך אהב!
          שוווה! שוווה! שווווה! ❤❤❤❤❤❤❤
          מומלץ מומלץ 💗💗💗💗💗💗💗💗

      1. כל אחת מאתנו פה כותבת את דעתה האישית בלבד.
        מה ה"מקור" לדברייך שכל אחת צריכה ללכת לפי הרב שלה גם בחלק ההשקפתי ? אני יודעת שאשה צריכה בהלכה להתנהג על פי השיטה בה הולך בעלה, אחרת אוי ואבוי… אבל על השקפה ? ואם לא מתיישב על לבה כל מיני דעות של הדמות הרוחנית שבעלה קשור אליו ?
        לדעתי האישית ! כל עוד בחיי המעשה היא זורמת עם בעלה והיא מאמינה בתורה שבכתב ושבעל פה ובעיקרי האמונה, למי מפריע מה היא כן חושבת ומשקיפה או לא.

        לדברייך על פסולים לעדות. איך אפשר לעשות עבודה בהיסטוריה וללמדה, הרי הרוב הגדול נשען על עתונים ואירועים שכתבו אותם גויים פסולים לעדות. אולי כל מה מה שמספרים על נפוליון לא היה כי יהודים כשרים לעדות לא כתבו עליו מקורות ראשוניים. אם אינני טועה יש מושג בהלכה "משיח לפי תומו", ולדעתי האישית ! אולי זה שייך גם בנושא שלנו.

        אני בכוונה לא רוצה להציג עוד מקורות. אני מפחדת שילכו אתם רחוק. לכן אני מעדיפה לתת לך הרגשה של "מנצחת"…

  6. לאחת המתוקה שמדברת נגד אקדמי ודורשת סינון מי הכריח אותך
    לקרוא פה את הדיון ? הרי זה אינטרנט? זה בטוח לא לצורך פרנסה…. תשמרי על עצמך שלא תשתכנעי מדברים רעים..

  7. לכל השואלות על העבודה שלי. מדובר בעבודה אקדמאית M.A, במה שנקרא "לימודי משפחה". זה עוד יקח לי זמן רב עד שאני אגמור אותה. אני צריכה לעבור בשביל זה על ים של חומר, ומכל זה לברור ולבנות בנין שלם בנוי לתלפיות.
    כספר תורני אני לא אוכל להוציא את זה. אתן מבינות לבד שיצאו נגד זה… תראו את מה שהולך פה בקול כבודה… מצד שני, זה לא בשבילי לעמוד בכל הדרישות של הוצאת ספרים אקדמאית. לכן אני חושבת שאני אעלה את החומרים לרשת. כמובן שבנטפרי זה לא יעבור.
    אולי כבר בחודשים הקרובים אני אעלה איזה טיוטה, ואני בלי נדר אעדכן פה על כך.

      1. צניעות היא משהו מהותי של חוסר הבלטה.
        כמובן שיש הלכות. אבל עש גם טעויות.
        יש שמתעקשות בשידוכים. רק כיסוי. חס ושלום לא פאה.
        אבל בפועל הם הוחכות עם חצאית צמודהההה וממש לא ארוכה. איפור גס ולא מעודן. כמו אודם אדום. ועיניים זועקות. הביטו בי.
        עקבים גבוהים ביותר ולעיתים צבע נעליים מוזר ובולט.
        אי אפשר לפספס אותן.
        העיקר כיסויי
        לא בטוחה שזו צניעות.
        אישית אינני נגד כיסוי. אבל פורפורציות.

        1. לא הבנתי את תגובתך.
          רדודה ומלאת דעות קדומות בלי להכנס לפרטי הפרטים של ההלכה.
          בואי תכתבי את אותה הופעה גסה כפי שתארת רק עם פאה.
          הכיסוי זה האישיו?
          לא נעים!!!!!

          1. כן. הכיסוי.
            כי היום אבדו את רגש הצניעות.
            נתפסים לקטגוריות של סטיגמות חברתיות.
            ויש לחץ חברתי שהוא מאפשר חשיבה עצמאית.
            וזה לא תאור גס. זו מציאות . ואם לדיתך אלו דעות קדומות אז את במצב של סחף חברתי.
            רדוד זה לא לחשוב באופן עצמאי ולהכנע למודה ולתקופה.
            ואני אוהבת להתלבש. אבל אוהבת גם עדינות

          2. דנה, את כותבת ככה, כי כנראה לא נחשפת ל'טרור המטפחות' שהתפתח בשנים האחרונות. חלקים גדולים מהציבור משוכנע שאם את הולכת עם פאה את חילונית שעובדת עבודה זרה. זה פשוט מעלה קבס. אז שרה הגיבה בהתאם לנ"ל

          3. כן זה האישיו. נעים מאד .לא בגלל הכיסוי. בגלל החוסר הבחנה.
            לא יפה להסתכל על ההולכות בפאה כמי שפורצות גדר.
            אבל אם בעיניך אמרתי דעות קדומות ותגובתי רדודה. אז את לא במקום של להבין בכלל.
            לא תארתי שום דבר גס ממה שהולך במציאות ברחובות העיר.
            אבל…
            איך אומרים. מי שעובד עם בשמים. רגיש לריחות של עורות.. ודל

  8. נראה לי שמה שהסהיר פה את כולן זה היה האימרה אולי הבלתי מחושבת שמי שמסתכל בי בעייתו,
    אז באו נעשה כאן סדר, מי שרוצה להתלבש מליון דולר והיא מצליחה לעשות את זה בלי צר והדוק מאוד לגוף, ובלי קצר, ובלי צבעים צעקניים או קונטרסק מידי חזק, ובלי כיסוי ראש לא משנה איזה, לא מאוד מושך, או בחורה, סידור השיער לא מאוד מושך, ובלי איפור צועק מאוד, ובלי בושם שאין מצב לעבור ליד בלי להריח אותה, ובלי גרביים שקופות שצריך להסתכל כמה פעמים אם הולכים גרביים או לא, ובלי צואר חשוף, אזי אשריה ואשרי חלקה,
    אבל מי שכן מתלבשת……. ואומרת מי שמסתכל בי בעייתו.,.. כיון שאין מצב לעבור לידה ולא להסכל, אז היא בבעיה גדולה!!!!

    1. גם בקווי הצניעות יש קו שמדבר קונקרטי ועדין, ומביא נטו הלכה, ויש קו שמדבר בהתלהמות ובחוסר צניעות. לתאר בהתרגשות רבה איך ואיפה בדיוק הבגד נצמד… תעשינה לי טובה. מה צנוע בזה

  9. אם היינו מתלבשות כמו שאת מתארת באמת לשם שמים והמחשבה היתה רק להתיפות לבעל אז המצב היה טוב…. וכשמתאפרים כמו בובת פלסטיק כשיוצאים לעבודה, זה גם רק בשביל הבעל????
    תחשבי טוב טוב אם ההתנהגות הזותי זה לשם שמים או רק להוריד מצפונים ושאף אחד לא יגיד לי מה לעשות…
    בטוח שצריכים להיתפות לבעל, בלי שום פקפוק, אבל בבית!!!ואם את יוצאת ככה ברחוב תחשבי שבדרך עוד רואים אותך…

    1. לא באתי להטיף ולחנך. באתי להראות שיש צד שני למטבע. מאז שהגעתי לגור באיזור שכונת גאולה בירושלים התרגלתי לתופעה המשונה שעל פי הפשקווילים המודבקים ברחובות הרי שמקומי, ומקום כל משפחתי, הוא אך ורק בגיהנם. מדוע אינכן מבינות שכמו בכל דבר ביהדות יש עוד שיטות, יש עוד דעות, יש עוד הסתכלות על העולם. על מה אין מחלוקת. בכל דבר נהרא נהרא ופשטיה. על כל ציטוט שתביאו לי נגד פאות ונגד הבלטת הנשיות, הרי שבעלי יביא לכן חמש ציטוטים מספרים אחרים הפוך על הפוך (לשיטות המאוזנות אין יחסי ציבור כמו לשיטות המקצינות, כמו בכל תחום אחר בחיים). כל אחת תעשה מה שטוב לה ומתאים לה. לזוג שמאושר עם מטפחת ועם בגדים ארוכים אזי אשרי חלקכן. אך אל תשללו את דרכים ושיטות אחרים.
      אצל יהודי ליטא, רוסיה, פולין וגרמניה לא היה מקובל כל הרוח הקנאית הזאת בענייני אופנה. אצל האשכנזים זה הגיע מקהילות הונגריה וגליציה. מה פשר שלילת הלגיטימציה לדרכו של השני. על פי המודעות ברחובות גאולה את משתתפת בבחירות הטמאות – מקומך בגיהנם, את הולכת עם פאה, מושקעת ומטופחת – מקומך בגיהנם וכו' וכו'. תפסיקו לעשות מאבינו שבשמים הרחום והחנון איזה קנאי חם מזג שמחכה בקוצר רוח לשליחת אנשים לגיהנם…
      בקיצור, להפסיק את התעמולה חסרת התועלת על עניינים שהם הכי אישיים כמו מראה של בן אדם . לכל זוג יש את מורה הדרך שלהם, ועל אף זוג לא שמעתי ששינה את דרכו לאור מודעות ברחוב ששולחות אותה לגיהנם…
      ולמגיבות אני עונה: מאיפה אתן מכירות אותי. לעבודה אני יוצאת בלבוש ואיפור סביר ועדין, אך כשאני יוצאת עם בעלי, אני משקיעה להיראות מליון דולר. זה התפקיד שלי. אך "גם" כשאני יוצאת לשמחות אני משקיעה לא פחות. לא שמעתי מעולם שלחתונה אני צריכה להופיע שלא במיטבי. ואם מישהו בחר להסתכל ולהתבונן בי, הרי שזו בחירה שלו ובעיה שלו בלבד.
      וכן, כשאני אצא לקבל את פני משיח צדקנו אני אצא לא עם הפאה של חול אלא עם הפאה של שבת, עם הפאה שאני יושבת בליל הסדר, עם הפאה שאתה אני שומעת קול שופר בראש השנה, אתה אצא בקרוב בקרוב לקבל פני משיח שיבוא בזכות נשים צדקניות ששומרות על משיכת לב בעליהן למקום הנכון (עיין ערך "מראות הצובאות").

      1. חבל שאת קוראת את המודעות ברחובות. זה לא הדבר הנכון.
        אם מענין אותך לעשות את הראוי בעיני אלוקים, יש מקומות נכונים יותר ללמוד מהם מה צריך לעשות כדי לתת לו נחת רוח.

  10. אני חושבת אחרת לגמרי על הענין. היצר הרע רואה אברך שמשתדל לשמור על עצמו וזה לא מוצא חן בעיניו. מה הוא עושה, הוא מכניס רעיונות לאשה: תלכי עם מטפחת, אל תתאפרי, אל תתבשמי, תלכי עם בגדים שגדולים עלייך וכו' וכו'. הבעל יוצא לטייל בערב עם אשתו, בדרך הוא רואה את השכנה עם פאה יפהפיה, בגדים מחוייטים, מאופרת בטוב טעם, מושקעת ומטופחת, ולצדו הוא רואה את אשתו ששורה עליה רוח צדיקות והסתגפות ולבו מתכווץ מצער וקנאה, וכך ניתנת רגל לשטן להתחיל לשוטט בבתי ישראל.
    אך אשתו של אבא חלקיה לא התחנכה בסמינרים של ימינו. כל ערב כשבעלה היה אמור לחזור מעבודתו בשדה שמחוץ לעיר, היא הייתה יוצאת לשער העיר מאופרת ומקושטת כולה כדי לקבל את פני בעלה. חכמים שראו הנהגה זו תמהו והשתוממו, על כך השיב להם אבא חלקיה שאת כל זה היא עושה "כדי שלא אתן עיני באשה אחרת" (תענית כג:).
    אתן יודעות שהרבנית סוניה, אשת הגה"ק מהרי"ל דיסקין, על פי זכרונות בני הדור ההוא "הייתה מתייפה ומתגנדרת בתלבושתה על פי האופנה האחרונה"; "דומה הייתה לשחקנית"; "פעמים רבות מצאו אותה רוחצת את פניה בסבון ריחני דווקא של 'גליצרין' והייתה מדקדקת בהלכות קישוט". כמובן שציניקנים חילוניים כתבו עליה בזלזול ובלעג עם עקיצות גסות וכו'. אך היא טענה שכל כוונתה לשם שמים וכדי שתתחבב על בעלה.
    גם על המלבי"ם נכתב: "הרבנית וכלתה היו יוצאות פרופות ומלבושיהן על פי האופנה האחרונה".
    תסתכלו בתמונה המפורסמת של החפץ חיים עם אשתו הצעירה מזיווג שני, עם פאה, מטופחת וחמודה. במאה שערים היו מעיפים עליה ביצים. ואינני מדברת על הרבניות משנות הת"ר מרוז'ין, מצורטקוב, מסדיגורה, מחב"ד מגור וכו', מחלקן יש הרבה תמונות. על הלבוש של רובן אולי היו מחנכות הסמינרים מצקצקות בלשונן,

    אחרי הכל אנו צריכות לזכור ולדעת שבשלחן ערוך אבן העזר סימן עג סעיף ג נפסק שהבעל חייב לתת לאשתו, כחלק מחיובי כסות, כסף למימון האיפור, שם מדובר גם על כחילת העיניים. הרמב"ם (אישות, יב, ד) מבאר את הסיבה כדי שלא תתגנה על בעלה. המבי"ט בקרית ספר כותב שזה חיוב מדאורייתא.

    מהר"ם מרוטנבורג כותב: "תבוא מארה לאשה שיש לה בעל ואינה מתקשטת".
    רב יהודאי גאון כותב: "וחייבות לייפות עצמן מפני בעליהן כל השנה, וכוחלות את עיניהן ומבסמות פיהן בכל מיני בשמים".
    בספר ארחות חיים לרבי אהרן הכהן מלוניל נכתב שאשת תלמיד חכם חייבת באיפור ובגנדור גם כשהיא רח"ל יושבת שבעה, וזאת "לפי שיצרו גדול משאר בני אדם, כמו שאמרו רז"ל כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו, לפי שיצר הרע מתגרה בו כל היום להחטיאו… שלא תתגנה ותביא בעלה לידי מכשול תאווה". (אינני יודעת אם זה נפסק להלכה, אך רואים מכאן את חומרת הדברים.
    אני כותבת את כל זה כדי לאזן מעט. הגזמנו לגמרי בעניין הצניעות. היא יצאה מכל פרופורציה. קצת שפיות. מציעה לכולן לדפדף באלבומים משמחות משפחתיות משנות התש"י-תש"ל, ותווכחנה לראות שאנו צנועות יותר מהסבתות המחנכות שלנו שהחצאית שלהן נושקת לברך….

    1. השקעת מאד והבאת מובאות ….
      אז יכול להיות שגם הרבעצען… שאת מפרטת עליהן בכזו אדיקות הכשילו אנשים….
      גם להן היה יצר הרע!
      ואשתו של אבא חלקיה היתה יוצאת לפרברי העיר ולא הולכת בריש גלי ברחוב הראשי…..
      אני מניחה שהיתה נאה ונעימה למראה ולא עם פאה ארוכה….
      מסכימה אתך שאשה צריכה להיות נאה לבעלה! ולא לאחרים והשכנה המתוקתקת והמטופחת שאת כה מרבה לספר בשבחה תיתן על כך את הדין.
      גם מסכימה שאשה צריכה להיות נאה ולבושה בבגדי צבעונים וכיסוי ראש שתואם את ההלכה (ולא, מטפחת זה לא הזנחה וזה לא מכוער!זה יותר יהודי. בינינו, כשמשיח יבוא תשאירי את הפאה בארון ותלכי לקבל את פניו במטפחת שמכסה את כל השיער ואל תצעקי לא נכון לפני שתחשבי על זה בשקט בשקט כמה דקות בלי שאף אחד ישמע רק את, האמת שלך ויראת השמים שלך.)
      במילה אחת פרופורציות. זקנה אפילו על פתח קברה מתקשטת… נשים אוהבות להיות יפות וצריכות להיות כאלו צריך למצוא את שביל הזהב.
      בהצלחה לכולנו.

      1. קלעת בוול!!
        כל מילה בסלע!!!
        הרי לקחת את כל המקורות הללו ולתת אישור לפאות או לאופנה של היום זה נקרא " נבל ברשות התורה"..
        מאד מאד מקווה שהציטוט על אותה רבנית שהיתה נראית כמו שחקנית הוא מוטעה ..!!! לא הייתי רוצה שאחרי המאה עשרים שלי זה מה שיאמרו עלי.

        1. הציטוט על הרבנית שרה סוניה, אשת הגה"ק מהרי"ל דיסקין מירושלים אינו מוטעה כלל וכלל. הוא נמצא בספר "אבי מיכאל הלפרן", מאת ירמיהו הלפרין, (הדר, תשכ"ד), עמ' 133-134. מיכאל הלפרין היה בנה של הרבנית סוניה שהייתה נשואה בזווג ראשון לרבי אליהו חריף הלפרין מוילנה. רבי אליהו הנ"ל נתן לה גט עקב ביקוריה בנשפים שונים שלא מצאו חן בעיניו. לאחר מכן היא חזרה בתשובה שלימה ונשאה למהרי"ל דיסקין גדול קנאי ירושלים. מסכום הכסף העצום שקבלה בגירושיה היא הקימה בירושלים את מוסד היתומים דיסקין ואת ישיבת אהל משה של בעלה.
          כמובן שישנן מקורות נוספים המספרים על יופיה ועל השקעתה בטיפוח, ולא כאן המקום להאריך.
          ***
          אני באמצע כתיבת עבודה גדולה על יחס חיובי לטיפוח נשי לאור המקורות, החל מתנ"ך, משנה, תלמוד, ועד לספרי הפוסקים האחרונים. אני בעיקר מתמקדת בנשים יהודיות באירופה, עם דגש על רבניות מפורסמות בטיפוחן ויופיין. העבודה מחולקת לפי פרקים, על פאה טבעית, על תכשיטים (האם מישהי פה יודעת כמה תכשיטים שונים ומשונים מפורטים בפרק "במה אשה" במסכת שבת, מישהי יודעת מה הן כ"ד תכשיטי כלה), על איפור, על הסרת שער, ועל בירור זהות כל בגד ותכשיט המוזכר בתנ"ך, במשנה, בתלמוד, ובספרי השו"ת. כמובן שבעלי שליט"א עוזר לי בכך מאד. מהעבודה הזו אני מביאה (ואביא בהמשך) את כל החומרים. אודה לכל אחת מכן שתוסיף לי מקורות וסיפורים מוסמכים על החשיבות העצומה של טיפוח היופי הנשי לאור המקורות (המושתקים…).
          ***
          למי את קוראת "נבל ברשות התורה", למהרי"ל דיסקין? לרבי משה פיינשטיין? האם הלכת פעם לחפש תמונות של אשתו וכלותיו? האם את בדקת כיצד התלבשו נשותיהם של כל ראשי ישיבת חברון זצוק"ל? כיצד התלבשו נשותיהם של רבי יעקב קמנצקי, של הרב הנקין? נשותיהם של כל גדולי פוסקי ארה"ב? האם כולם, הן ובעליהן, נקראות אצלך "נבל ברשות התורה" רח"ל, כי הן לא התייעצו אתך איך להתלבש? האם כל נשות האברכים בליקווד ובפלטבוש הן "נבל ברשות התורה"?
          להלעיז ככה על רבבות מישראל זה דבר של מה בכך?

          1. אסתי לא דייקת מיכאל הלפרן לא היה הבן של הרבנית סוניה לא היו לה בנים אלא היה הבן של בעלה הראשון. (ואגב הוא היה ציוני ממייסדי מפלגת פועלי ציון. ומה שכתב בספרו בנו ירמיהו נכתב על התקופה לפני שחזרה בתשובה או אחרי?)
            יש כאן בלבול בין שתי נושאים הצניעות של האישה בכלליות וההנהגה בתוך הבית, כל ההלכות שכתבת על התקשטות וקניית בשמים וכו זה נטו לבעל והכל דברים ידועים לא חידשת, על איזה מקורות מושתקים דיברת? (מה שאולי פרשת מהדברים שכך צריך ללבוש בחוץ אז לפי דעתך רק אישה נשואה צריכה להתלבש מקושט ומה עם אלמנה וגרושה?) הנושא של ההנהגה בחוץ לא קשור להלכות הנ"ל בכל דור ד' הביא לנו מנהיגים שינהיגו אותנו איך לנהוג ויש פירוט בכל קהילה איך להתלבש (לא סוטר יופי מכובדות ונראות). ומה שכתבת על הפישקווילים, לי אישית הפשקווילים עוזרים מאוד (הם כותבים נגד כל דבר שזז) ואני חושבת שד' הביא אותם לעולם כדי למלא תפקיד מסוים, העולם שלנו מלא פריצות בהקצנה מדורות עברו לכן צריך לראות גם את הקצה השני כדי שאנחנו נוכל למצוא בקלות את דרך האמצע. ומי שמתלבשת לפי ההלכה לא צריכה לפחד מגיהנום גם אם גבר הסתכל עליה. ואני מכירה מאות נשים שמצאו את הדרך האמצע (כן וגם רב המורות שלי) יוצאות לרחוב קודם כל לפי ההלכה וכן גם עדכניות וחובשות פאה מטופחת (וקצרה) איפור עדין וכו. בהצלחה לכולן שתמצאנה את דרך האמצע. (ואולי הפירוש של "כל העולם… גשר צר" הוא לעניין של דרך האמצע כי בכל סטייה אפשר ליפול והעיקר לא לפחד כלל).
            ולעניין פאות ארוכות שמקובלות בחו"ל, אני אישית השתתפתי בכנס בנושא צניעות לנשים אמריקאיות ולא חילקו שום היתר לפאות ארוכות הפוך דיברו נגד התופעה. וחברה שלי מאנגליה דיברה אישית עם הרב פאלק ושאלה אותו על אורך הפאה הוא אמר שלפי ההלכה פאה עד הכתפיים מותר, וזה שיש נשים עם פאות ארוכות נובע מחולשה…

          2. עוד זוית שכדאי שתוסיפי מה היתה רמת האדיקות הדתית באותו דור .
            כי כידוע בארץ העיורים גם בעל עין אחת נחשב למלך

          3. תשובה לדברי הגב' ב.ב

            א. תודה על התיקון. אכן מיכאל היה הבן של בעלה הראשון של סוניה.
            התיאור שם על הרבנית סוניה נכתב בשנים שהיא נהגה את נשיאותה ברמה בירושלים כאשת חבר של מהרי"ל דיסקין.

            ב. כל דור משוכנע שהדור שלו הוא הכי פרוץ והכי ירוד מכל הדורות שהיו. אך אני מגלה לך סוד, שכבר מאות שנים שספרי המוסר והדרוש טוענים שדור פרוץ וירוד כמו שלהם אף פעם לא היה.
            אשה שלא מגולה מהמקומות המכוסים, והיא איננה הולכת עם בגד אדום – אי אפשר לומר שהיא עוברת על סעיף בשלחן ערוך. תקנון של קהלות זה משהו אחר לגמרי.
            זאת שלובשת שאל משוכנעת שזאת שמגלה את פניה היא "נבל ברשות התורה", המגולחת שלובשת מטפחת משוכנעת שזאת שמציץ שערה מהמטפחת היא נבל וכו', זאת שהולכת עם מטפחת ושערה מציץ טפח מכל הצדדים משוכנעת שחובשת הפאה הסינטטית עם הכובע היא הנבל האמיתי, וחובשת הפאה עם הכובע ככה חושבת על זאת שעם פאה טבעית קצוצה, וזאת שעם פאה טבעית קצוצה ככה חושבת על זאת שחובשת פאה ששערה מגיעה עד הכתף, וזאת שפאתה נוגעת בכתף ככה חושבת על זאת שהפאה מגיעה לה עד המותן וכו' וכו'. על דברים אלו קמים ונופלים שידוכים (ולעתים רחוקות אף מתפרקים בתים…). כל אחת משוכנעת שהמנטליות שלה ושל קהילתה והתקנון של הקהילה שלה הם הלכה למשה מסיני. אך בסוף זה הכל עניין של טעם וסגנון אישי של מנהיגי הקהילה בלבד.

            הפאה שלי לא מגיעה אפילו לכתף, אך אני מעריכה מאד נשים שלובשות פאה שמגיעה עד אמצע הגב כדי לרצות את בעליהן (אך אינני מבינה בשום אופן את אלו שעושות כך רק בחוץ, ואילו בפנים הבית הם ממורטטות ומסמורטטות. מאידך, אני יודעת מקרוב על נשים מתולדות אהרן שבביתן הן מסתובבות עם פאות שאפילו יוצאות חברון לא היו מעיזות להסתובב עם כאלה פאות… תבורכנה מאת ה').

            בשמים לא ישאלו אותנו אם הלכנו על פי התקנון של הקהילה, אלא ישאלו אותנו אם השתדלנו בכל כוחינו להציל את את הבעל מהרהורי עבירה וחטאים.

            לנעמי: איך אוכל לשלוח לך את העבודה. אין לי את כתובת המייל שלך.

          4. מענין מאד למי מגישים כזו עבודה . …. מריח כמו אקדמאי .
            קול כבודה .תסננו!!! הפעם זו ירידה נמוכה

          5. מה זה פרברי העיר?
            גם אם לא יצאה לרחוב הראשי, ברור שהיא יצאה לרחוב…
            מדהים. לא הכרתי את המדרש הזה.

            קריטי להבדיל בין התקשטות עדינה וטיפוח להלכה.
            כתבת על פאה ארוכה- צודקת,
            אסור ללכת איתה בגלל שהיא נוגדת את ההלכה
            (לדעת כל הפוסקים, למיטב ידיעתי)
            לא בגלל שהיא יפה.

            פאה מטופחת ועדינה
            באורך עד הכתף מותרת לפי הרבה שיטות.

            אני לא חושבת שאסתי מתכוונת שמותר ללכת איך שרוצים,
            ברור שיש גדרי הלכה
            ויש גם מחלוקות- ועל כל אחת ללכת לפי שיטת מורה ההוראה שלהם,
            כמו בכל דבר.
            (אם אני אוכלת הכשר שלא מקובל עלייך,
            והרב שלי סומך עליו
            גם תגידי שאני נבל ברשות התורה???)

            השאלה היא על המהות- האם עלינו, כנשים, להתחבא
            להחביא את הנשיות שלנו ולהתכער
            או להיות יפות ועדינות?
            האם להיות אישה זאת בושה,
            משהו שעלי להסתיר????

            וכאן, גם לדעתי יש עיוות
            שהתוצאות שלו הן גרועות
            גם בבית בית איש לאישתו,
            (וזה עמוק ורחב מאד! א"א לפרט כאן)
            גם בריאקציה שיש להרבה בנות
            בנושא הצניעות.

            ואסתי, כשתסיימי את העבודה
            באיזו במה תעלי אותה?
            אשמח לקרוא אותה!!!

          6. לאסתי על תגובתי ב.ב.:

            א) נראה שאת משקיעה הרבה, כדאי שתשימי לב להביא מקורות אמינים, ירמיהו הלפרין נולד בשנת 1901 והרבנית סוניה נפטרה בשנת 1906 לא סביר שהוא הכיר את אשתו הראשונה של סבו כשהיה בן חמש וגר ברוסיה…

            ב) וכמו שכתבת יש ירידת הדורות כל דור הוא יותר פרוץ מהדור הקודם (היום מאוד אופנתי ללבוש מכנסי ג'ינס קרועות איזה רבנית מהרשימה שהבאת התלבשה כך? לא שאני חושדת ח"ו רק להמחיש את הפריצות היום לעומת אז)

            ג) את צודקת אסור לדון אף אחד לפי הלבוש.

            ד) הלכה זה לא טעם אישי, כמו בהלכות שבת יש דברים שמתחדשים וא"א רק ללמוד רק מהגמרא, ברור שיש דברים יותר חמורים ופחות וצריך לדעת אותם, "וידעת היום… אל לבבך" א"א להגיע לצניעות בלי ללמוד את ההלכות, השלב הבא זה להשיב אל הלב והוא השלב הקשה אך צריך לדעת לאן לשאוף.

            ה) מאיפה הבאת את ההיתר של פאה עד אמצע הגב כדי לרצות בעל? יש לזה מקור?

            מה ישאלו בשמים אינני יודעת, אולי יש לך מקור למה שכתבת?

            שיהיה לך בהצלחה בכתיבת העבודה ושתצליחי להרבות כבוד שמים בעולם.
            ממליצה לך לקרוא את הספר של הרב פאלק ז"ל "עוז והדר" נראה לי שיש הרבה הלכות שמסתמכות על המקורות שכתבת.
            (הרב פאלק היה רב ופוסק בסמינר גייטצאהד באנגליה ובנות מכל אירופה באות ללמוד שם, אמרת שהעבודה מתבססת אל אירופה לכן חשבתי שיתאים לך)

          7. תגובה מחכימה, ניכר בכותבת שהיא מדברת מתוך ידע, מה שלא ניתן להגיד על כל שאר התגובות כאן, נראה שהן לא חכמות בלשון המעטה. שילמדו קודם כל לכתוב ללא שגיאות, אחכ שימשיכו לתקוף וישארו ללא תשובות

    2. אסתי יקרה,
      דרכי ד' ישרים, רשעים יכשלו בם… סליחה אם לא ציטטתי במדויק.
      כואב לי ממש לקרוא את התגובות שלך. הכל תחת ציטוטים ומובאות והראת בקיאות עצומה בספרים הקדושים. בשביל מה? בשביל להכשיר בשר של דבר אחר?
      אפשר להודות שיש לנו נסיונות בתור נשים אבל להכשיר את הנפילה בניסיון?
      בגלל שיש ברחוב נשי9 שהולכות לא בצניעות לא נותן לי היתר ללכת ככה גם. ולא לא התכוונתי ללכת עם שאלים(לא מדברת על מי שנוהגת ככה. כבודה במקומה מונח).. התכוונתי ללבוש סטנדרטי וצנוע על פי ההלכה.
      לידיעתך ברחוב החילוני יש נשים שהולכות ממש בפריצות,אז אולי אני יכולה ללכת כמוהן? הרי איזה היתר יש לי ללכת עם חצאית כשבעלי מסתכל עליהן ברחוב?
      יכול להיות שתעני לי עכשיו תשובה מפורטת עם ציטטות כמו תלמיד חכם. אבל שוב- דרכי ד' ישרים, רשעים יכשלו בם. ולא לא קראתי לך רשעה.

      1. "… ישרים דרכי ה' וצדקים ילכו בם ופשעים יכשלו בם" (הושע, יד, י). זה באמת פסוק הכי מתאים לנידון שלנו. הגמרא במסכת נזיר דף כג ע"ב ובהוריות דף י ע"ב דנה באריכות ומביאה דוגמאות לפסוק הזה. להלן שתיים מהן.
        א. המעשה עם לוט ובנותיו. הבנות התכוונו לשם מצוה כדי להציל את העולם מכליה, ואילו לוט רצה לממש את תאוותיו הנבזות. על לוט נאמר "ופושעים יכשלו בם", ועל בנותיו נאמר "וצדיקים ילכו בם". אותו מעשה שנעשה על ידי שניהם, לוט נענש ואילו בנותיו קבלו שכר, כי יש דברים שבהם הכל תלוי בכוונת הלב.
        ב. תמר כלת יהודה, וזמרי בן סלוא, שניהם עשו אותו מעשה אסור. מה היה סופו של זמרי כולנו יודעות, ואילו תמר זכתה שממעשה זה יצאו נביאים ומלכים.
        הגמרא גם מביאה שם דוגמה של שניים שאוכלים כזית של קרבן פסח, אחד אוכל לשם מצוה, והשני אוכל כדי למלא את תאוותו.
        ולענינינו. יכולות שתי נשים ללכת עם אותם פריטי לבוש מעודכנים (המותרים על פי השלחן ערוך). אחת עיקר כוונתה היא לבעלה וכדי להעלות את המורל של עצמה וכו', והשניה עושה את זה מתוך רצון למשוך את העין רח"ל. על הראשונה נאמר צדיקים ילכו בם, ואילו על השניה נאמר ופושעים יכשלו בם.
        הראשונה, כשהיא תבוא לבית דין של מעלה ישימו בכף המאזניים של המצוות את כל הפאות שלה, את כל הבושם והאיפור שהשתמשה בהם בכל ימי חייה, את כל בקבוקוני הבושם, את כל השמלות והחצאיות המעודכנות שלה, את כל הטבעות, צמידים ושרשראות, חגורות, אבזמים נעלי עקב וכו' וכו', והעיקר, את כל מאות אלפי השקלים שכל אלה עלו לה, ואת כל אלפי השעות שהיא עמדה ליד המראה במשך ימי חייה, וזה מה שיכריע את דינה לכף זכות, כי
        כל אלו שמרו על בעלה מהרהורי עבירה ומחטאים ממש. אך השניה, ה' ישמור אותנו, כל אלו ישקלו לכף חובתה, כי השם יתברך יודע מחשבות בני אדם וכוונותיהם.
        בקיצור. המסקנה שלי היא כך. יש פריטי לבוש שהם אסורים על פי השלחן ערוך, כגון: גילוי ראש ברשות הרבים, לבישת בגד אדום וכיוצא בזה ברשות הרבים, או חלילה גילוי המקומות המכוסים רח"ל. אלו איסורים גמורים והם "דבר אחר" עליו כתבת, ואת זה אין שום דרך בעולם להכשיר.
        כל השאר – זה תלוי בתקנונים של קהילות ורבנים, מה שזה מתיר השני אוסר, וכמו מחלוקות רבים באיסורי תורה ממש, מה שלפי אחד מגדולי הראשונים הוא איסור חמור הרי שלפי השני הוא היתר ברור, ושבעים פנים לתורה, ונהרא נהרא ופשטיה, ופשוט שאף אחת מאתנו לא תלך לשכנע את השכנה בבנין כפי איזה שיטה יש להכריע ולנהוג. לכל אחת יש לה בעל, רב ומורה דרך, ואין זה עניינינו.

        אני לא כתבתי את דברי לנשים יקרות כמוך וכיוצא בך. אתן תמשיכו הלאה בדרככן לעשות נחת רוח לאבינו שבשמים. אני רציתי רק להיות לפה ל"מודרניות" וה"סטיילסטיות", שיש להן על מה לסמוך ברוך ה', והן לא צריכות את האישור שלי. כתבתי את דברי כדי שיהיה להן מה לענות לעצמן (בפורום מעין זה).

        1. אסתי, אני הגבתי לך כמה תגובות אוהדות, אבל על התגובה הזו אני חולקת עליך. את באמת חושבת שאישה שמתארגנת ליציאה עכשיו, ובעלה לא איתה. נניח הוא בעבודה או בכולל או בחו"ל. אבל היא רגילה לצאת מליון דולר. את באמת חושבת שהיא יכולה לחשוב מחשבות טהורות שכל ההתגנדרות הזו היא אך ורק לשם שמים לכבוד בעלה? בואי… ורווקה שיוצאת מליון דולר? את מי בדיוק היא מתכוונת להציל מחטא?

      2. סוף סוף תגובה יראת שמיים..
        הרי אנחנו הנשים לא ירדנו לכאן כדי להתפלפל בלימוד..
        כן כדי לעשות את מה שאנחנו הכי טובות בו.. להיות נשים לבעלים שלנו ..ורק להם!!!!
        אשה שחושבת שיוצאת איך שהיא רוצה לרחוב ובעלה ממשיך לשמור על העיניים שלו היא מרמה את עצמה!!!
        נאמנות היא דו צדדית!! כשאני אשקיע את המקסימום בבית ובעלי יבין שזה באמת בשבילו. כשיצא לרחוב יהיה לו הרבה יותר קל לשמור את עצמו..
        ומי שהולך כשלידו אישה מגונדרת.. לא אכפת לך שכלכך הרבה גברים עם העיניים באישתך?????ובלי לצטט מקורות.. כך אנחנו מגדלות את הדור הבא שלנו???

    3. היי אסתי
      זו חגית מהתגובה הקודמת
      אני מרגישה שקצת "ברחת" לי עם התשובה שלך
      מה זה נקרא בתום לב?
      כאן לדעתי תורף הענין האם בצניעות יש תום לב או לא.
      איפה בעצם הגבול בין מושכת תשומת לב לבין צנועה ו"מי שנכשל בה בעייתו" לא שאין אחריות לגברים. בין בפנויה ובין בנשואה (אלמנות וגרושות נחשבות כפנויות לענין הרהור באשת איש)
      ולואקום הזה נכנסו כל תקנות הצניעות.כי לא לכולן יש את החוש השישי הנשי שאת מתארת שיש לך, ואשרייך.
      כן צריך להסביר אותן אחרת! ממקום של אהבה ממקום של נכבדות ומכובדות .
      כן,
      אשה צריכה להיות יפה. חייבת. לנפש שלה,לשמחה שלה,לשלום הבית שלה , לכבוד שלה!
      אבל נפעיל את החוש השישי הנשי המיוחד שלנו
      בחכמה , באהבה ובעיקר ולא פחות חשוב ביראת שמים
      ושלא אכשיל בני אדם ושלא יכשלו בי אחרים גם בתום לב.
      ושוב תודה על הזוית הכל כך חשובה שנתת כאן
      תבורכי.

  11. אימי ע"ה שהיתה אישה נאה ומטופחת וצנועה! חינכה אותנו לעמוד מול המראה ולשאול את עצמי באמת האם השם מרוצה מאיך שאני לבושה?
    הצליחה ב"ה ללמד אותנו לפתח את הרגישות לצניעות – בלבוש, דיבור ומעשה. הלוואי ונלך בדרכה.

  12. שידברו על צניעות אבל למה אני צריכה לצאת מזה עם הרגשה שאני לא צנועה לגמרי!
    ואז כשאני אומרת את זה לאמא שלי היא לא מבינה על מה אני מדברת
    פשוט תפסיקו להסתכל על הפרטים הקטנים ותראו את כולי
    אולי בסוף תיראו משהוא אחר
    ?!

  13. אכן צניעות זה נושא חשוב, אך למה תמיד כמדברים על צניעות זה מתרכז בביגוד (שזה רק חלק קטן)
    צניעות בדיבור -לאן הגענו כאשר באוטובוס ובכל מקום ציבורי אחר ניתן לשמוע את הנשים על הפאות ומטפחות הצנועות, והחצאית אורך אמצע מנהלות את כל הסידורים לאוזני כל???
    מה עם צניעות בהתנהלות- לא צריך 4 זוגות נעליים ושמלות במאות שקלים…
    מה עם צניעות במעשים? לא כולם צריכים לדעת את כל מעשייך ולהתפאר בהם( למרות שזה נורא נחמד לספר על העוגה ששלחת לשכנה המסכנה, והביקור חולים, ןתרומת צדקה וכו וכו).
    וכן גם על האורך של השמלה… גם, לא רק.
    כשנשכיל להפנים את הצניעות במהות האמיתית שלה, החצאית כבר לבד תהיה יותר ארוכה, הגרביים יותר עבות, האיפור יותר עדין וכל מה שעוד צריך.

    1. דיברת על סידורים שנשים מנהלות בטלפון ומה עם מעקב בהריון שנעשה בטלפון? באמת כולם צריכים לדעת על התנועות, התאריך המשוער, תוצאות הסקירה… וזה לא צריך להיות חסוי רק מאוזני גברים. אני שומעת לפעמים בגינה ציבורית שיחות שמתאימות לבית החלמה ליולדות ובקולי קולות… ממש מביך ויש ילדות שמקשיבות ומסתבכות במחשבותיהן

  14. על האישה עומד כל הבית היהודי! אין לה הרבה מצוות,אך היצר הרע מתישבעל הנקודה העדינה הזו של צניעות ואפילו מבלבל אברכים!!! לצערי הרב! יתכן מאד, שכאשר בסמינר מדברים הרבה על צניעות, בוחנים כל בת הנכנסת בשער ב -7 עיניים,
    מעירים על כל דבר קטן – ולא שלא צריך להעיר, השאלה איך מעירים! אם היו מחפשים בכל בת את הטוב שבה, ולכל אחת יש דברים טובים, אפילו אם הם ממש זעירים לעומת נושא הצניעות שהוא חשוב מאד! אם היו מרבים לשבח כל אחת ולהאיר את הנקודות בהן היא טובה או התקדמה ואת ההערות על הצניעות היו עושים בצורה עדינה, ברכות, לתת לבנות את ההרגשה שמבינים לליבן ויודעים שנסיון הצניעות בדורנו הוא קשה מאד, הבנות היו יותר פתוחות לקבל! כך לפחות שמעתי מאברך, שאשתו למדה בסמינר וצורת ההתיחסות אל הבנות שלא הצליחו להראות דומות לשרה שנירר ע"ה, גרמה להן פשוט לשנוא את הצניעות!!! וכך שומעים אכן את המשפט הנ"ל, שרק לא ידברו על צניעות! כי מכל הדיבורים ששמעו לאורך שנות הסמינר, הן כבר לא יכולות ולא מוכנות לשמוע על שום דבר ששיך לצניעות וחבל!!!
    צריך לתת דוגמא אישית, שצניעות – לא סותרת ליופי ואדרבא, היופי של הבת והאישה היהודיה – זו הצניעות! הצניעות לא סותרת ליופי! הצניעות – היא היופי בהתגלמותו!
    יש עוד הרבה להאריך, אך לא זה המקום.צריכים שכל בתי הספר והסמינרים יודרכו ע"י גדולי הדור על מה לעמוד ואיך להתיחס לכל הנושא. איך להעביר לבנות את המסר של הצניעות בצורה שתאהיב את הצניעות עליהן, ולא ח"ו להיפך!!!

    1. מאד מציק לדעתי שכל הדיבור על הצניעות בצורה מאד שלילית
      תמיד רק צעקות גערות והאשמות, למשל במירון עכשיו האשימו את הבנות שהגיעו למירון שגרמו לתערובת
      וממש לא הבנתי למה דווקא הבנות אשמות?! אולי הבנים? למה לא זכותה של אישה להגיע למירון להתפלל?
      שידברו על צורך בהפרדה לכל הדרך בשמחה, אבל למה הנשים תמיד אשמות בכל הצרות כשלמעשה יש
      הרבה גברים גם כן שאין להם בעיה להתישב באוטובוס מהדרין בין הנשים ולהם משום מה לא מעירים אף פעם.
      אף פעם לא שומעים כמעט הרצאה על מעלת הצניעות ועל כבוד אלקים הסתר דבר, רק צעקות גערות
      וכמה אתן אשמות בכל הצרות, ומי לא יודעת לצטט את פרק ג' מישעיהו בעל פה?
      הכל נכון מסתבר, אבל האם יש משהו שמוכן להשתנות אחרי גערות כאלו?
      למה לראות בכל בחורה פושעת מועדת שמחפשת רק להכשיל? היחס הזה מעצבן ומציק, כמו גם הבדיקה
      הזאת בשערי הסמינר כאילו את איזה מוצג לראווה שצריך לסקור אותו מכף רגל עד ראש.
      החינוך בנושא הזה לא נכון לגמרי, אחרת לא היתה כזאת דחיה מהנושא הזה וכאלו מלחמות.

      1. מסכימה איתך.
        גם בעלי חושב שצורת חינוך לצניעות מעוותת.
        נשים צריכות להיות צנועות. אבל אנחנו יהודים לא מוסלמים נשים הם לא מקור טומאה.
        וגברים צריכים לשמור על עצמם בלי קשר לצניעות האישה.
        לעשות את זה ממקום טוב ולא ממקום שלילי.

      2. צודקת מאד.
        לוקחים אמת ואידיאל ומביאים אותם בצורה מעוותת ומצומצמת.
        קחי בחשבון שמי שאומר את הדברים האלה לא מייצג דעת תורה אמיתית.

        אגב מירון (לא שמעתי את ההאשמה הזו, אבל די מוכר…)
        כשאני הולכת שם אני הולכת בעדינות, נשמרת לא להתחכך עם אנשים
        ודווקא קבוצות של נערים/בחורים/גברים
        מגיעים דוחפים ונדחפים….

    2. לידעתך היתה תקופת השכלה
      ובנות ישראל היו בתחתית.
      כשם שכמעט לא היו לומדי תורה!
      האם היום אברך צריך ללמוד כמו בתקופה שלפני ישיבת וולוזין?
      ב"ה שהתרבה תורה בישראל בזכות חיזוק הצניעות ע"י הקמת בית יעקב

      1. לייק לציפי
        וגם לייק לאסתי שכותבת מעמיק מאד, מחובר למקורות ואינטלגנטי
        בעיני זה פסול גמור שגברים שאינם גדולי הדור ומאורי האומה מתעסקים בכל מה שקשור לצניעות של נשים כל עוד אינם נשותיהם או בנותיהם, וגם העיסוק האובססיבי של נשים אחת בשניה בהתנהגותה, בלבושה ובכיסוי ראשה. תרדו מהוורידים אחת של השניה. נסחפנו לגמרי

    3. המנהלת שלי בבית הספר הייתה אוצרת ש"יאכנע" זה יפה.
      משום מה – אותי זה לא שכנע.
      ואני הולכת עם חצאיות אמצע וכו'. אנחנו עושות מה שצריך – גם אם הוא לא תמיד מאוד כיף

    1. זאת הרצאה חובה לכל אמא ובודאי שלמחנכת
      נושא הצניעות הוא לא עוד נושא בתוך היהדות
      וקריטי ללמוד את הגישה הנכונה ואת האמת שבתורה.

      1. בס"ד

        אני קוראת את התגובות ומחלחלת.
        כולם מאשימים את כולם.

        אבל הכי כואב לי שמאשימים את "המורות בסמינר"
        המורות שבזכותם- אנחנו .
        תודה למורות שראו, והעירו, והדריכו וליוו.

        ואנחנו, הנשים, הבנות מתמודדות מול היצר הרע והוא תכלס, האשם הגדול אם לא הצלחנו להתגבר בעניני צניעות.

        והלוואי ונזכה להרבות צניעות בעולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.