בעזרת ה' יתברך נעשה ונצליח תומצת מהספר "באר החיים" של הג"ה ר' אברהם אלימלך בידרמן שליט"א
• הרה"ק בעל ה"לב שמחה" מגור זי"ע הסתובב פעם בימי חנוכה ועורר את החסידים
ע"כ שמתגלגלים אוצרות של זהב וכסף בימים אלו, ואין אנו קולטים את רום ערכם, וצריך
לעשות מעשה ולחטוף כמה שיותר, כי מעשה קטן בימים אלו מועיל הרבה מאוד.
• ימי החנוכה הם זמן של התחדשות, ואפשר להשיג מדרגות בקלות במקום להתייגע
עליהם בשאר ימות השנה, כי הימים מאירים באור חזק, וביד האדם להתקרב אל הקדושה.
• ר' לוי יצחק מברדיטשוב זי"ע כותב בספרו "קדושת לוי"– שחז"ל לא קבעו מיד אחרי
הנס שיחגגו לדורי דורות את ימי החנוכה להלל ולהודאה, אלא רק לשנה האחרת קבעום
ועשאום יום טוב, וזה משום שהרבה ניסים נעשו לישראל שלא נקבע בהם יום טוב (רק בני
אותו הדור שניצלו ממות לחיים עשו סעודת הודיה וכו') מפני שלא היה הנס כי אם לדורם
ולשעתם ולא לכל הדורות העתידים לבוא (כמו בימי חזקיהו, במלחמת סנחריב) . משא"כ
בחנוכה, הרגישו חכמינו בשנה האחרת שמתנוצצים האורות והשפע שהושפע בעת הנס,
ומזה הבינו שהימים יהיו ימי ניסים לדורות עולם, וכשם שעשה הקב"ה ניסים לישראל
בימים ההם, כך יחזור ויתעורר בזמן הזה תמיד לדורות עולם.
• בימים אלו יש ביד האדם להיוושע בכל הענינים, כי סגולת הזמן אינה רק לרוחניות
בלבד אלא אף לשפע רב בגשמיות, ושם החג מוכיח עליו, כמו שכתב ב"מחזור ויטרי"-
ש"חנוכה" הוא מלשון "חן" וחנינה, ז"א הנהגה של לפנים משורת הדין ולא כפי מעשי האדם,
כי בחנוכה נותן הקב"ה חנינה ומתנת חינם לכל המבקש אע"פ שאינו הגון ואינו כדאי.
• אמר הרה"ק ר' ישראל מרוז'ין זי"ע, שהשפע היורד בחנוכה דומה לשפע היורד בראש
השנה, אולם, יש חילוק בינהם, שהשפע הנקצב בראש השנה הוא כפי מעשי האדם ותלוי
באתערותא דלתתא שלהם, ואלו בחנוכה- השפע בא במתנה ובחנינה, באתערותא דלעילא
בלבד.
• ה"בית אהרון" היטיב לבאר- שיש סגולת הימים וסגולת המצוות, כלומר- שעצם
שמונת ימי חנוכה הם ימים המסוגלים לניסים, כי הוטבע בימים אלו לפעול בהם ניסים
ונפלאות, וכמו"כ ע"י מצוות הדלקת המנורה- אפשר לפעול לכך, כי כל אחד לחוד גורם
לכך מצד עצמו, וק"ו שע"י שניהם אפשר לפעול ולהמשיך ניסים הרבה.
• בחנוכה יש שינוי והתהפכות הטבע, ומנהג העולם בבחינת "שמונה" שהיא למעלה
מדרך הטבע, נמצא, שהעשיר והעני, הבריא והחולה, כולם שווים המה, לפיכך- אפשר
לפעול ע"י תפילה ותחנונים לקרוע גזר דיננו ולזכות ש"מאשפות ירים אביון להושיבי עם
נדיבים", ואיש איש בנגעו ומכאובו יכול לצאת מאפילה לאור גדול.
• נאמר ב"דברי יחזקאל" שפירשו על הכתוב בתהילים: "בשרו מיום ליום ישועתו"-
שיום שהיתה בו ישועה לישראל- יש בו בשורה טובה לכלל ישראל בכל הדורות, כי
תמיד אפשר לפעול ולהמשיך ישועה ביום זה אף בהנהגה של למעלה מדרך הטבע, ואין
מנכין לו מזכויותיו, ולכן בחנוכה אפשר לבקש על ניסים.
• ר' חיים פלאג'י זצ"ל כתב בספרו "רפואה וחיים"- שבשעת הדלקת נרות חנוכה-
נעשית "עת רצון" במרומים ומידת הדין מתבטלת ומתעוררת מידת הרחמים. וכן מביא
בשם הזוה"ק שהדלקת נרות חנוכה (ששורשה ממנורת המקדש) מעוררת רחמים
וחסדים גדולים דומיא דהשופר בראש השנה, דכלפנים דמי, ומהפך את מידת הדין
והרוגז לרחמים ולרצון.
• אמר הרה"ק ר' פנחס מקוריץ זי"ע: שבחצי שעה הראשונה שהנרות דולקים,
מתגלה ה"אור הגנוז" מששת ימי בראשית.
• הרה"ק ר' יששכר דוב מבעלזא זי"ע: ע"י ההבטה בנרות חנוכה, שוטפים ומזככים
את הנשמה מכל פגם ולכלוך ונהפך האדם לבריה חדשה ממש, וכמו"כ אמר הרה"ק
בעל ה"דברי חיים" מצאנז זי"ע ,שע"י ההבטה בנרות חנוכה אפשר לזכות לרפואת
הנפש והנשמה, ע"י שישאב אל תוכו מקדושת הנרות.
• סגולה מעולה לשמירה על כל השנה שיאמר בחנוכה כל לילה אחרי הדלקת
הנרות 7 פעמים "ויהי נועם" ואמירת פרק תהילים "יושב בסתר.." וכן, לומר את פרק
קי"ט בתהילים- שכולו מלא בקשות ותחנונים לענייני רוחניות לו ולזרעו עד עולם.
זאת חנוכה
• יום שמיני של חנוכה נקראת אצל שלומי אמוני בית ישראל בשם "זאת חנוכה"
והוא יום גדול וקדוש מאוד והרבה יותר מהשגותינו, וכמו שמבואר עפ"י תורת מהר"ל,
דאף שגם בכל שמונת ימי חנוכה הנהגת העולם היא למעלה מדרך הטבע, ואין מנכין
לו לאדם מזכויותיו אם נהנה ממעשי נס מ"מ ביום השמיני של חנוכה אנו עומדים
בשמיני שבשמינית, המורה פעמיים על ההנגה על טבעית, בבחינת נס בתוך נס, נמצא
שכל הנהגת הבריאה היא בדרך וגובה מעל גבוה!
• מקובל בשם הרה"ק ישראל מרוזין זי"ע שתפילת יהודי פשוט ב"זאת חנוכה"
דומה לתפילתו של צדיק הדור בראש השנה ויום הכיפורים, ויכול לבקוע רקיעים
ולפתוח שערי רחמים ורצון, מפני שהניסים והנפלאות מוכנים ועומדים בשמי מרום.
• ה"בני יששכר" כותב: "בחנוכה יש מקום לעורר פקודת עקרים ועקרות כעין ראש
השנה. הנה לדעתי עיקר הסגולה ביום האחרון הנקרא בפי כל זאת חנוכה."
• עוד מסוגל יום זה ביותר לפרנסה טובה ומזוני רויחי ו"החזון איש" אמר ליהודי בעל
חוב גדול שביום זה הוא יכול לזכות לנס בעניינו ולניסים בכל העניינים.
תגובה אחת
תודה לאתר היקר חיזק אותי מאוד