אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא. הרבנית ימימה על הפיגועים ושנאת היהודים העתיקה, על סיפור ההגדה ועל מה שיכול לשמור עלינו

שיתוף ב email
שיתוף ב print

מַעֲשֶׂה בְּרַבִּי יעקב שלום וברבי אבישי יחזקאל ובשוטר אמיר חורי, שלא יהיו מְסֻבִּין השנה בִּבְנֵי בְרַק. ואנחנו נספר את סיפורם, סיפור שנאת היהודים, כָּל הַלַּיְלָה, עַד שֶׁיָּבוֹא אֵלִיָּהוּ ויאמר: רַבּותֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע – לא זו שאומרים ליד נרצחים ומתים, אלא קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית, של עלות השחר ושל הגאולה.

אנחנו בעצם ממשיכים את הסיפור הגדול של ההגדה של פסח, שמעלה על נס את האנטישמיות הראשונה: לרצות להכחיד עם שלם רק מפני שהם יהודים. שנאת תינוקות, רק מפני שהם עבריים. מעשי אכזריות שאי אפשר לתאר. זה הרי סיפור ההגדה.

יש לנו 11 חללים בשבוע אחד. אַחַד עָשָׂר מִי יודֵעַ?
אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא, אומר לנו הפיוט של ליל הסדר. אַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא זה התיאור של גלות מצרים, כשיוסף חולם ש-11 כוכבים, 11 האחים שלו, יורדים למצרים לגלות הראשונה ומשתחווים לו. ושם מתחילה השנאה הנוראה, כשפשוט טובחים בהם כאנשים פשוטים, טובחים בשוטרים – וַיֻּכּוּ שֹׁטְרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. וצריך לזכור שאַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא בפיוט מופיעים בין עֲשָׂרָה דִבְּרַיָא לבין שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא. וננסה להבין, אולי, את המסר מהפיוט הזה של ליל הסדר.

קודם כל, מהצד האחד של האַחַד עָשָׂר כּוכְבַיָּא האלה ששכלנו השבוע נמצאות העֲשָׂרָה דִבְּרַיָא שהסתלקו מאיתנו, התורה הענקית של הרב קנייבסקי זכר צדיק לברכה. אנחנו למדנו השבוע שאם יש דבר שהכוחות הרעים פוחדים ממנו, זה סֵדֶר. זו המילה שחופה על הזמן הזה ורבי לוי יצחק מברדיצ'ב היה אומר שכשמכינים את ליל הסדר, קולות הקרצוף והניקוי הם כמו תקיעות השופר שמסלקות את כל המקטרגים. למה – כי מקטרגים רועדים מסדר, הם אינם יכולים להיכנס איפה שיש סדר.

הרב קנייבסקי היה אלוף הסדר. רק לקרוא את סדר היום המופתי שלו, הצבאי שלו: חֲמִשָׁה חוּמְשֵׁי תוֹרָה, הלכה, גמרא, קבלה, שִׁשָּׁה סִדְרֵי מִשְׁנָה, סדר-סדר-סדר שנה ואין למקטרגים מקום להיכנס. ופתאום כשהוא מסתלק מופר הסדר וחודרת שנאה ומגיעים פיגועים שלא ראינו כל כך הרבה זמן. וכמה לעגו לו כשהוא אמר "תורה מגינה ומצילה" והיום אנחנו מבינים שעֲשָׂרָה דִבְּרַיָא האלה כל כך שומרים עלינו.

ומהצד האחר, שְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטַיָא. מה שנשאר לנו לעשות עכשיו זו אחדות גדולה בתוכנו, להיות 12 השבטים שיורדים מצריימה ונמצאים מול אותה שנאה. ובכלל לא משנה מה היה בינינו, שמכרו אח, זה בכלל לא משנה כי השונאים שלנו שונאים אותנו, את כולנו, באותה מידה.

ליל הסדר הזה בעזרת ה' יהיה גאולה. מפני שבפרשתנו, תזריע, כתוב שאישה אחרי זמן מסוים, סופרת שִׁבְעַת יָמִים וְאַחַר – תִּטְהָר. אנחנו בשנה השביעית, בתזמון מדהים שליל הסדר יוצא ביום השביעי. כל כך הרבה משפחות, לא עלינו, יָשְׁבוּ וְיֵשְׁבוּ שבעה. זהו, ריבונו של עולם. ספרנו שבעה. עכשיו נִטְהַר, בעזרת ה'. רַבּותֵינוּ, הִגִּיעַ זְמַן קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית. הגיע זמן גאולתכם.

לעילוי נשמת הרב יעקב שלום, הרב אבישי יחזקאל והשוטר אמיר חורי הי"ד. ולדימיטרי ואלכסנדר, שני האזרחים האוקראינים שנרצחו גם הם בפיגוע בבני ברק.

הרבנית ימימה מזרחי – פרשה ואשה

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.