לאחרונה יצא לי לפגוש מספר מקרים סמוכים של התמודדויות חברתיות בגיל הנעורים – החלטתי להרים את הכפפה ולכתוב על זה. ראיתי כמה צער וכאב לב הבנות (והאימהות!) חוות, וכולי תקווה שאולי אחת מהשורות הבאות תועיל למישהי שגם מתמודדת.
בנות לקראת סיום בית ספר יסודי, או אלו המתחילות תיכון (סמינר) מתמודדות עם שינויים חברתיים רבים. בשלב זה הבנות חוות התבגרות ברמה כזו או אחרת, ולכן נוצרים שינויים במפה החברתית. יש בנות שחושבות שמי שהיתה חברה שלהן עד היום כבר לא מתאימה יותר. יש בנות שמדייקות את הסגנון האישי שלהן ולכן מחליפות חברות. בסיום בית הספר היסודי ישנו שינוי משמעותי בשל החלפת מקום הלימודים.
חשוב לזכור שבגילאי ההתבגרות הסוגייה החברתית היא אחת הסוגיות המשמעותיות ביותר בעיני הבנות ולכן חשוב להכיל, לתמוך להדריך ולהציע.
עידוד ילדים לפתח קשרים חברתיים בריאים במהלך גיל ההתבגרות כרוך בשילוב של תקשורת, נתינת דוגמא אישית, מתן הזדמנויות וטיפוח הערכה עצמית.
איך עושים את זה?
* אחד הכישורים החשובים ביותר זה תקשורת טובה ונכונה היא הכרחית לפיתוח קשרים טובים, גם עם חברות וגם לעתיד. הסבירי בנעימות כי כדי שיהיה רצון בסיסי להיות בחברתך צריך להיות חברה טובה ונעימה, להיות משהי שכיף להיות בחברתה. למדי אותה להיות נחמדה, לא ביקורתית, מפרגנת, ולא שיפוטית. לשים את השני לפני עצמה.
* דבר ראשון חשוב להסביר לבת שכדי לרכוש חברות צריך לדאוג שלחברות יהיה כיף להיות איתך. זה אומר, שאת נעימה, חיובית, לא ביקורתית, מתנהגת בטאקט והתחשבות, וגם כייפית, היא יכולה לפרגן לחברות כל מיני דברים נחמדים.
* בתור אמא, השתדלי לשמור על תקשורת פתוחה וקלה עם בתך. שוחחו על החשיבות של מערכות יחסים בריאות ועל התכונות שהיא היתה רוצה שיהיו לחברה טובה שלה כגון נאמנה, אדיבה, תוססת, שקטה. (אי אפשר שלא לחשוב על הכלים שהיא מקבלת פה לבחירת בן זוג בעיתו ובזמנו בע"ה).
* עודדי את בתך ליזום אינטראקציות חברתיות – תוכלי להציע לה להזמין חברה ללמוד לבחינה יחד, לצאת יחד לקניות או לפעילויות חברתיות. הסבירי לה שבמקום לחכות שיפנו אליה ויזמינו אותה, שתיקח את היוזמה והאחריות לידיים ותבנה את הקשרים החברתיים שלה.
* טיפוח הערכה עצמית – מטבע הדברים בנות עם ביטחון עצמי נמוך יתקשו לקחת יוזמה, לכן שבחי את המאמצים שלה ליצור ולשמור על חברויות. עודדי אותה להביע במסגרת החברות צדדים שחזקים בה, למשל אם היא יודעת לצייר, היא יכולה להשאיר קריקטורה נחמדה לחברה אחרי לימוד משותף לבחינה.
*למדי את בתך אמפתיה – עודדי אותה לשקול את רגשותיהם ונקודות המבט של האחרים, תוך טיפוח אמפתיה והבנה של רמזים חברתיים.
* הישארי מעורבת בחייה החברתיים במידה מתאימה, תוך מתן הדרכה מבלי להיות שתלטנית. היי מודעת לסימנים של חברויות לא בריאות, כגון לחץ חברתי, הדרה או מניפולציות רגשיות, וטפלי בהן מיד.
* והכי חשוב: שאי תמיד תפילה להצלחת ילדיך!
בהצלחה,
בתיה הרשקוביץ- פסיכותרפיסטית | [email protected]