ביום הראשון לשנת הלימודים נכנסה לגן אמא עם ילד צעיר בשם יוסף ואמרה לגננת שהיא מבקשת להביא לידיעתה שהבן שלה אובחן כמחונן על, ולכן כדאי שתתאים את הפעילות החינוכית לרמתו. הורים נרגשים ממשיכים להגיע עם ילדיהם, ואז אחת האמהות אומרת: "יוסף גם בגן הזה? הייתי בטוחה שישלחו אותו למסגרת של מחוננים, הוא גאון יוצא דופן"… בסוף היום הגננת היתה משוכנעת שיש לה בגן איינשטיין פוטנציאלי.
המקרה הזה הוא תחבולה של חוקרים שרצו לבחון אם הדעה של המורה על תלמיד מסויים תשפיע על הביצועים שלו. לכן לקחו ילד עם מנת משכל ממוצעת וגרמו לגננת לחשוב שהוא ילד מוכשר מאד. וראו זה פלא, החוקרים מצאו שאכן הילד הזה הצליח לבצע משימות קשות יותר בצורה טובה יותר. ישנם הסברים רבים למה הילד הצליח יותר מהחברים שלו, אך המסקנה היא ללא ספק, בגלל שהגננת היתה משוכנעת שהילד הזה אמור להצליח יותר הוא אכן הצליח יותר.
בפרשה הקדושה מסופר על הדלקת המנורה והפסוק אומר: "ויעש כן אהרן". אומרים המפרשים להגיד שבחו של אהרן שלא שינה. אומר בעל אילנא דחיי משה רבינו היה לומד תורה עם ישראל ומספר להם את שבחיו של הקב"ה, וכן אהרן היה תמיד ממליץ טוב על ישראל ואומר את שבחיהם לפני הקב"ה. וכשם שמשה בעבודה שלו לא שינה מהאמת כי כמה שיפליג בשבחיו של הקב"ה הרי הכל אמת כך גם אהרן לא שינה מהאמת – ועל ידי דיבוריו היה מעלה את בני ישראל עד שנעשו באמת טובים והגונים וכל השבחים שאמר עליהם היו אמיתיים ללא כל הגזמה.
אנחנו רואים כאן שכאשר הסביבה מצפה מהאדם להישגים מסוימים, ומשדרת לו אמונה מלאה ביכולות שלו, זו דרך טובה לגרום לו אכן להגשים את היעדים האלה. זה המובן החיובי של נבואה שמגשימה את עצמה.
בברכת שבת שלום,
בתיה הרשקוביץ,
פסיכותרפיסטית, קליניקה פרטית בירושלים | [email protected]