שבת

|

|

18/01/2025

לאישה החרדית

|

|

|

18/01/2025

|

שבת

עיניים של הפקה: הגישה שתשנה את הדרך שבה אתם יוצרים | אלישבע אבר

אם יש תחום שאנחנו לא מבינים בו – זה לגמרי בסדר, אבל תמיד כדאי לתת למי שמבין לקחת את המושכות בדיוק כמו שניקח איש מקצוע לכל תחום שאינו תחום העיסוק שלנו, כך גם חשוב לסמוך על אנשי המקצוע הנוספים באותה הפקה, כדי שהמוצר הסופי יהיה מדויק ומושלם...

 

אז מה זאת הפקה?

בשבוע שעבר שיתפתי כאן את המוטו שמלווה אותי מאז ומתמיד:

כל תוצר – זו הפקה.

זה לא משנה אם מדובר בשיר, בהקלטה פשוטה, במופע ענק בבנייני האומה או באירוע קטן במתנ"ס.

כל דבר שיוצא מהידיים שלי עובר דרך עיניים של הפקה.

אבל רגע,

הפקה?

מה זה בכלל אומר?

אמרנו קפה? בואו נדבר עליו רגע שוב.

יש את הקפה הפשוט – זה שאנחנו שולפים את הכפית מהארון, שמים קצת קפה וחצי סוכר בכוס חד-פעמית, מוסיפים מים רותחים וקצת חלב. זריז, נגיש, וזהו. אבל יש קפה אחר, זה שדורש הרבה יותר תשומת לב.

ניגש למכונת הקפה, נטחן פולי קפה טריים, נבחר את החוזק המדויק שמתאים לנו, נקציף חלב עד שהוא אוורירי ורך בדיוק כמו שצריך, ונשפוך אותו לכוס זכוכית מחוממת מראש. נוסיף נגיעה קטנה של קינמון למעלה, אולי אפילו שוקולד מגורד.

תסכימו איתי שיש מאחוריו הפקה?

וככה זה בדיוק בעיניי הפקה.

זו לא רק פעולה טכנית או רשימת שלבים שצריך לעבור – זו דרך להסתכל על דברים.

זו היכולת לקחת רעיון, אפילו הפשוט ביותר, ולהפוך אותו לתהליך שמושקע בו מחשבה, יצירתיות ותשומת לב לפרטים הקטנים ביותר.

תחשבו על זה…

אפשר להקליט שיר כמו שעושים קפה ברגע – טייק אחד, אולי שניים, בלי לחשוב יותר מדי. תוצאה בסיסית ומהירה.

אבל אפשר גם לגשת לשיר אחרת: להבין בדיוק מי הקהל שלו, איפה הוא הולך להישמע, ואז לעבוד עליו בצורה רחבה. לדייק את ההקלטות, לבחור עיבוד קולי שמתאים בדיוק למסר, ולהגיש אותו בצורה מקצועית ומדויקת שמדברת ללב.

לפני כמה שנים הפקתי פס-קול למחזה זמר ענק שהוצג בהיכל ארנה.

כשבונים פס-קול למחזה זמר, הכל חייב להיות מדויק – עד הפרטים הקטנים ביותר.

הז'אנר, סגנון העיבוד, הצלילים, המעברים – כל רגע מוזיקלי משפיע ישירות על האווירה הכללית, על החיבור של הקהל, ועל החוויה הסופית כולה. לפי ההנחיות שקיבלתי מהמפיקה, יצרתי דרמה מוזיקלית מדויקת שתרגיש כאילו הלילה יורד על הכפר – רגע דרמטי ומרגש שהיה אמור "להוריד את המסך" על הסצנה הזו.

הכל היה בנוי באופן מושלם… עד שהגענו לשלב העריכה הסופית. עורכת הווידיאו, שלא הייתה מוזיקאית, החליטה שבאותו רגע בסצנה מתאים לה להשאיר וידיאו של הכפר. למה? כי היא לא הספיקה להשתמש בכל החומרים שצילמה ורצתה "לנצל אותם".

כשהערתי לה על כך, והסברתי שהשילוב הזה פוגע לחלוטין בפס-קול ובמסר הדרמטי, היא לא הסכימה.

לטענתה, אם תצטרך לערוך מחדש את הווידיאו, ייהרס לה הרצף הוויזואלי.

ומה קרה בסוף?

הקהל ראה מופע שבו המוזיקה והמסכים התחברו באופן חלקי בלבד.

המוצר הסופי לא היה שלם, כי חסרה ההרמוניה בין האלמנטים.

כשאנחנו מדברים על הפקה, אנחנו מדברים על מוצר אחד מושלם מכל הבחינות!

כל חלק חייב להשתלב יחד כדי לשרת את החוויה הכוללת. אם יש תחום שאנחנו לא מבינים בו – זה לגמרי בסדר, אבל תמיד כדאי לתת למי שמבין לקחת את המושכות בדיוק כמו שניקח איש מקצוע לכל תחום שאינו תחום העיסוק שלנו, כך גם חשוב לסמוך על אנשי המקצוע הנוספים באותה הפקה, כדי שהמוצר הסופי יהיה מדויק ומושלם.

כי בסוף, מה שאנחנו רוצים זה שהקהל יראה חוויה אחת, לא חלקים שלא מדברים זה עם זה.

הפקה אמיתית היא אמנות של חיבור – חיבור כל הפרטים הקטנים לכדי מוצר אחד מושלם.

וככה זה בכל יצירה – בין אם זו הפקה קטנה באולפן, יצירה של שיר מאפס, או מופע מוזיקלי ענק על במה.

האמת? זה נכון לכל יצירה שאנחנו רוצים להוציא מהכוח אל הפועל.

כדי שהיא תהיה מושלמת, מקצועית, ועשויה כמו שצריך, צריך לחשוב ב"עיניים של הפקה".

לחשוב בגדול, מעבר למה שרואים כרגע.

בין אם זה בפרויקטים הכי קטנים כמו לקחת ילדת בת מצווה ולחשוב איך להוציא ממנה את השיר הכי טוב שלה, גם כשמדובר בפרויקט קטן שאפשר היה בקלות "לחפף" בו.

וזה ממשיך בסקיצה של זמר שרק מתחילה לקבל כיוון, וכבר בשלב הזה לראות את התמונה הגדולה:

איזה נגנים יעניקו לשיר את הז'אנר המדויק? איזה סגנון מוזיקלי יהפכו את ההפקה למדויקת?

איזה עיבוד והפקה קולית ידגישו את הרגש והייחודיות?

ואיך המיקס הסופי יעטוף את הכל, כך שהשיר יישמע לא רק טוב – אלא הכי טובוכמובן, גם בפרויקטים גדולים עוד יותר – ההפקות הגדולות והשירים של הזמרים המובילים, שמגיעים לבמות הגדולות ביותר.

בכל פרויקט, קטן כגדול, הגישה היא אותה גישה: לחשוב תמיד רחב, לחשוב הפקה.

וזה בדיוק מה שמנחה אותי בכל פרויקט שאני נוגעת בו.

זה לא משנה אם מדובר במשהו קטן או במשהו ענק – מבחינתי, לכל יצירה מגיעה הפקה אמיתית ומושקעת.

כי הפקה היא לא רק תהליך- היא גישה.

היא אמנות שמביאה את היצירה למקום שבו היא לא רק קיימת – אלא הכי מושלמת שיש!

 

 

מצאת טעות בכתבה? יש תוכן שאינו ראוי ? כתבי לנו בלחיצה כאן

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים