בטור הקודם התחלנו לדבר על זכויות יוצרים – מה קורה כשמורידים שירים מהרשת, ואיך ברגע שהשיר יורד הוא מאבד את החותמת הדיגיטלית שמבטיחה שהאמן יקבל תמלוגים על הקניין הרוחני שלו. הבנו שבלי לשלם על הקניין הרוחני, אנחנו בעצם לוקחים משהו שלא שייך לנו – בלי לבקש רשות.
אחרי שפרסמתי את הטור, קיבלתי המון תגובות – מצד אחד אנשים שלא היו מודעים לחשיבות של לא להוריד שירים, וכמה קריטית החותמת הדיגיטלית על כל מה שהם צורכים. הם חשבו שאם האמן בעצמו העלה את השירים בחינם – אז אין שום בעיה להעביר אותם הלאה בחופשיות. ומצד שני, האמנים והיוצרים שהודו לי על עצם העלאת הנושא, ושמחו שסוף סוף מדברים על זה.
וכן, קיבלתי הרבה תגובות מבוהלות ומופתעות בסגנון – "מה עושים עכשיו? וואו, לא ידעתי!" אז קודם כל, אין סיבה להיבהל – לכל דבר יש פתרון. ובואו נבין את זה.
בעולם שלנו, הרבה חושבים שזכויות יוצרים מסתכמות רק באקו"ם. אבל רגע, אקו"ם זה ממש לא הכול.
בישראל יש כמה תאגידים שאחראים על זכויות היוצרים של האמנים, ולכל אחד מהם תפקיד משלו.
אמנם, אם אנחנו לא יוצרים או אמנים, ברוב המקרים נתנהל רק מול אקו"ם, אבל חשוב לדעת מי הם הגופים הנוספים ומה תחומי האחריות שלהם.
אז בואו נעשה את זה מסודר.
אקו"ם – הגוף שאחראי על ייצוג כותבים, מלחינים ומעבדים. בכל פעם ששיר מתנגן, אקו"ם דואגת שהתמלוגים יגיעו ליוצרים. בעלי עסקים שמשמיעים מוזיקה – בין אם מדובר בבתי קפה, חדרי כושר, אולמות אירועים או פלטפורמות סטרימינג שונות – מחויבים לשלם לאקו"ם ולדווח על השירים שהושמעו.
כן, גם אם מדובר במוזיקה שמתנגנת באולם חתונות באמצע השמחה, או אפילו במהלך מופע גדול בבנייני האומה, בסתם מופע קטן באשכול פיס, או אפילו בהרקדה של דיג'יי בבת מצווה.
בסיום כל יום, חובה על כל מי שהשמיע מוזיקה להוציא דוח מסודר לאקו"ם ולשלם תמלוגים בהתאם לרשימה המפורטת של השירים שהושמעו.
הפדרציה – זה הגוף שמטפל בזכויות ההקלטה עצמה. אם אתם מחזיקים בבעלות על ההקלטה, זה הגוף שאחראי לגבות עבורכם תמלוגים.
אשכולות – הגוף שמייצג את המבצעים והמפיקים המוזיקליים. אם ביצעתם שירה בהקלטה, הופעה חיה או אפילו בפרסומת, אשכולות דואגים שהתמלוגים עבור הביצוע הווקאלי יגיעו אליכם.
הם אחראים על זכויות המבצעים הקוליים ביצירה – לא על הלחן או המילים, אלא על ביצוע השירה עצמו.
עילם – הגוף שאחראי על הנגנים שניגנו ביצירה. אם ניגנתם בהפקה של שיר או בהקלטה באולפן, גם לכם מגיעים תמלוגים, ועילם יוודאו שהם יגיעו אליכם כמו שצרי
אז עכשיו, כשיש לנו קצת יותר סדר בראש לגבי מי עושה מה, הגיע הזמן לדבר תכל'ס – איך זה עובד בפועל?
בין אם אתם יוצרים, מקליטים שירים, מופיעים או סתם משמיעים מוזיקה ברקע, יש כמה דברים שחשוב לדעת כדי שהכול יתנהל כמו שצריך.
אז מתי אתם צריכים לדווח ולשלם?
אם אתם מופיעים על במה או בחתונה, מתקלטים באירועים שונים – חשוב לדעת שכל שיר שאתם מבצעים חייב להיות מדווח.
העליתם הפקה של מחזמר מושקע או ערב הורים עם מלא שירים? אם השירים הם מקוריים, גם כאן, בסיום הערב, חייבים להעביר רשימת שירים מסודרת ולשלם בהתאם.
שילבתם שיר מקורי בסרטון תדמית או לקחתם שיר קיים ויצרתם לו הפקה מחודשת? גם כאן תצטרכו לדווח ולשלם בהתאם.
כמובן, התשלום יהיה בהתאם לגודל האירוע, לכמות המשתתפים או למספר הצפיות.
לקחתם שיר מוכר, שיניתם לו את המילים והוצאתם גרסה חדשה עם הלחן?
במקרה כזה, אתם חייבים לבקש אישור רשמי מהאמן בכתב, כדי שיאשר שהוא מוכן לשינוי הזה.
אם לא תעשו זאת, אתם עלולים להיות חשופים לתביעה.
והדבר שהכי הרבה נשאלתי עליו –
אם קניתם פלייבק מאתר, חשוב לדעת שהאתר אמנם שילם תמלוגים, אבל לשימוש חד-פעמי בלבד!
אם יצרתם שיר לאירוע חד-פעמי, זה בסדר – בדיוק בשביל זה האתר שילם תמלוגים.
אבל כל שימוש עסקי נוסף, כמו השמעה חוזרת באירועים נוספים או הפצה מסחרית, מחייב דיווח ותשלום מחדש.
איך משלמים? מי זה בכלל אקו"ם?
ברגע שאתם מבינים שצריך לשלם, או אם יש לכם שאלה שעדיין לא ברורה –
הדבר הכי פשוט הוא פשוט להרים טלפון או להיכנס לאתר של אקו"ם.
שם ינחו אתכם בדיוק על מה צריך לדווח ואיך לבצע את התשלום, בצורה הכי ברורה והכי לא מסובכת.
ומתי אתם אלו שזכאים לתשלום?
אם אתם אמנים, יוצרים או מלחינים, הדבר הראשון שכדאי לעשות הוא להירשם לכל אחד מהגופים הרלוונטיים.
ההרשמה לא רק מוכיחה שהחומרים שלכם שייכים לכם, אלא גם מבטיחה שכל השמעה מדווחת כראוי, כך שתוכלו לעקוב אחר היצירות שלכם ולקבל את מה שמגיע לכם.
אין הרגשה טובה יותר מלקבל תמלוגים על משהו שיצרתם מכל הלב (והכסף…)
אז בפעם הבאה שאתם שומעים או משמיעים מוזיקה,
פשוט תזכרו – שמאחורי כל שיר יש אנשים שיצרו אותו.
תפרגנו להם מכל הלב, כי באמת מגיע להם.
הם השקיעו, עבדו, הוציאו לא מעט – וככל שנפרגן יותר, המוזיקה תמשיך לגדול וליצור דברים חדשים וטובים