מתוך הדיסק:" א' ב' של שילוב" -דיסק למורים ולמורות שילוב ולקלינאים העוסקים בתחום…
מסגרת השילוב נועדה לתמוך בילדים בעלי קשיים ממגוון לקויות וסוגים. כיום כשרמת המודעות והאבחון עולים ויש ערנות לזיהוי וטיפול גם בקשיים שאינם "רק" קשיים לימודיים, עולה המודעות לפיתוח והנחלת כלים גם בתחומים הרגשיים, התנהגותיים וחברתיים.
לאוכלוסיות רבות הלמודות ב"חינוך הרגיל" קשיים חברתיים.
יש ילדים שקטים וביישנים מטבעם. ילדים אחרים כתוצאה מהנמכה בכישוריהם והתמודדות עם קשיים לימודיים לאורך זמן נסגרים, מתביישים, נסוגים ומתקשים ליצור תקשורת בריאה, נורמאלית ומשוחררת.
ילדים, בפרט לקויים ומתקשים, המקבלים משוב שלילי ומחמיר מהסובב אותם גם יכולים להימנע או לפתח חשש וחרדה מתקשורת.
לילדים הסובלים מתסמונת ADHD יש לרוב יכולות חברתיות תקינות, אך בשל אימפולסיביות והעדר בקרה על פעולותיהם "ילדי קפיץ", הם מרבים לטעות גם ביחסים חברתיים. לפעול ללא מחשבה, בקרה וראייה ארוכת טווח ואחר כך להצטער על טעויותיהם.
קטגוריה נוספת הינה של ילדים עם לקות למידה בלתי מילולית {NVLD},אשר חלק גדול מהאפיונים שלהם אלו קשיים ביחסי חברה, הבנת שפת גוף ומסרים בלתי מילוליים, הבנת מסר סמוי, טקט ויכולות נוספות.
בשנים האחרונות מתרחבת האבחנה של רצף האוטיזם. החל מתפקוד גבוה {HFA}ועד PDD שזהו קצה הרצף. אוכלוסיה נוספת הנושקת לאוכלוסיות אלו הינה תסמונת אספרגר.
נקל להבין, לאחר סקירה קצרה ולא ממצה זו, מדוע יש צורך וחשיבות משמעותית לטיפוח, הקניה שיטתית ויוזמות לרכישת כלים לחיי חברה תקינים.
מורי השילוב, אנשי המקצוע ובעיקר ההורים, יכולים בהזדמנויות רבות פורמאליות וספונטניות להקנות ולחזק תחומים אלו.
- בתחילת תהליך הלמידה, מומלץ ליצור מפגשי מליאה ולשוחח בפתיחות על הקשיים, היכולות והמטרות של כל אחד תוך שימוש במודל מדגים של ילד "בוגר השילוב" / טיפול.
- מפגשים חברתיים: "על כוס שוקו" הקבועים במערכת ומשלבים שיח, משחק ופעילויות מובנות יעמיקו את הקשר והיכולות של היחיד מול עצמו ובתוך קבוצה. כל ילד אחראי על הבאת פריט אחד חשוב לצורך המפגש! במפגשים אלו, חשוב לשמור על חברי קבוצה קבועים ולא מרובים ועל כללים המאפשרים תקשורת נאותה.
- מסיבות ומפגשים לקבוצה גדולה יותר של ילדים מאפשרים לילדים לחוש שווים, בעלי ערך ולחוות חוויות משמחות הנותנות דלק להמשך העשייה. אלו מתבצעת חלוקה מראש של התפקידים, איש המקצוע מוודא לפני כן את אופי והתאמת התוכנית.
- לילדים עם קשיי תקשורת חובה לקבל הדרכה מקצועית מאנשי מקצוע המכירים את הילד!!! ואין בהמלצות אלו תחליף לייעוץ מקצועי.
הכרות ופיתוח תקשורת בלתי-מילולית
- קשר עין
"כשמדברים מסתכלים בעיניים "-"תסתכל לי בעיניים…"
"כול הכבוד ! אתה מסתכל לי בעיניים!"
- הבעות פנים
- הכרות עם מגוון הבעות פנים, פיתוח אנטלגנציה רגשית .
- משחק "נחש את המסר".
- ערכות "איתותים –ללא מילים"-ר.טוקר
- שימוש בתמונות התלמידים והתאמה למגוון סיטואציות.
- שיקוף רגשי של התלמיד ואח"כ מורה.
- משחקים קבוצתיים.
- שירים, שעון רגשות.
- תחום התקשורת הבין אישית-
התלמיד ידע להביע את צרכיו בשפה וברמת קול מתאימה ולהתייחס לפניות של אחרים.
- הדגמה של מתווך.
- אימון הקול, אינטונציה באמצעות "תיאטרון בובות",סימולציות, הקלטה, שימוש בטלפון, ווידאו…
- היענות לבקשה רק אם נעשית באפן מילולי. לאחר הטרמה.
- מגוון פניות מילוליות.
- הערמת קשיים מצד המבוגר באופן יזום, תוך התחשבות ביכולת התסכול של הילד.
- מענה ספונטני ולא רק לאחר הטרמה.
- המטפל יכין את הילד להכרות עם מגוון משחקים וחוקיהם.
- הילד ילמד להזמין חבר למשחק.
- הילד ילמד לשחק במשחקי חצר ובמשחקי קופסא עם חבר גם באופן ספונטני.
- תלמיד יציע עזרה למבוגרים בסיטואציות רלוונטיות ע"פ סימולציות, תמונות, משחקי תפקידים.
- התלמיד יציע עזרה גם לחברים.
- התלמיד ישמש "תורן הכיתה " לאחר אימון במסגרת השילוב.
- ניהול שיח אקראי בין קבוצת ילדים ב"שיעור קבוצתי מיוחד".
- יענה לשאלות בכיתה לאחר הכנה ע"י מורת השילוב ,תוך תיאום המורה המלמדת.
- ניהול שיחה באופן ספונטני, הדרגתי בכיתה ,בית וחברה.
- מענה לשאלות ללא הכנה באופן פרטני ומקצועי.
- מענה לשאלות ללא הכנה במסגרת "כיתת האם".
- הקניית "קודים" בסיסיים אנושיים ע"פ רמת שיח ספונטנית, כגון: התעניינות באחר, הצגה עצמית, סנגור עצמי, פניה למבוגר, ילד, עמית ועוד.
- הכנה לצורך התעניינות, איחולים ושיח נימוסי, באמצעות ציון אירועים, תאריכים בלוח השנה ומעקב מבוקר.
- הדגמה של תהליכי הסקת מסקנות חברתיות.
תגובה אחת
שלום אתי.
אני נהנית לקרא את הכתבות המחכימות והמקצועיות שלך.
אשמח לקבל כל חומר רלוונטי למייל.
תודה רבה
אסתי לוי – מאבחנת דידקטית ומאמנת ADHD.