יום שני

|

|

14/10/2024

לאישה החרדית

|

|

|

14/10/2024

|

יום שני

האם אני "מבוגר אחראי"? מה זה דורש ממני?

בס"ד

"מבוגר אחראי"

אני מוצאת שאחד מהקשיים העולים בטיפולים עם בני נוער רבים הוא נושא התמודדות עם דמות סמכות. ישנם בני נוער או ילדים שימרדו ויתכחשו לסמכות, ישנם שמושג ההיררכיה כשלעצמו אינו מובן להם די הצורך ומקצתם יקחו את הקצה השני וינהגו בריצוי ובכניעה טוטלית לדמויות הסמכות.

לא ניתן להיות "גיבור על אחרים", לשלוט ולהנהיג אחרים בטרם עשית מסע אל השליטה שלך בעצמך. חלק מלהיות גיבור פירושו גם להתגבר על המחסומים המגנים והשומרים בתוקף על המודע שלנו מפני חדירה של תכנים מהלא מודע.

יונג, שהיה היה פסיכיאטר ופסיכואנליטיקאי שווייצרי, אחד התלמידים הגדולים של פרויד הניח גם הוא יסודות לפסיכולוגיה המודרנית, ופיתח את תיאוריית "הלא מודע הקולקטיבי", כלומר מאגר המידע שבו נשמרות החוויות האנושיות שלנו בנפש. הוא  אף שם לב שדימויים שונים חוזרים על עצמם בתרבויות שונות ומסמלים בעצם סוגים דומים של חוויות רגשיות. את הדימויים האלו הוא כינה בשם "ארכיטיפים".

מהו ארכיטיפ?. ארכיטיפים הם מערכות של מוכנות לפעולה ובו בזמן גם מחשבות ורגשות. הם עוברים בירושה עם מבנה המוח ומייצגים את ההיבט הנפשי של האדם. בארכיטיפ יש אלמנטים בראשיתיים, מבניים של הנפש האנושית

הארכיטיפ שאתמקד בו יום קשור לכותרת שלנו, שמו "ארכיטיפ האב" והוא מדבר על החוויות הקשורות בסמכות ובשליטה. ארכיטיפ זה מאגד בתוכו את מכלול ההתנסויות, החוויות והידע שנצבר בנפש לגבי מהות אבהית-סמכות, יחס לסמכות והיכולת להיות סמכותי.

 

בהקשר לסוגיית הצרכים הרגשיים שלהם זקוק הילד על מנת להתפתח בצורה תקינה, ניתן בהחלט לומר כי כשם שהילד זקוק לחום ואהבה אימהית אשר נותנת לו אהבת האם כך הוא זקוק לסדר ולארגון מתוך חוקי האב,  נוסף על כך ישנה הקבלה בין ביטחון קיומי שמקבל הילד מאהבת האם אותו לבין ביטחון קיומי שמקבל הילד מתוך הכללים הברורים שמציב לו האב הארכיטיפי.

הפן החיובי של ארכיטיפ זה הוא: עוזר, שומר, מגן, בעל סמכות וכוח. הפן השלילי של ארכיטיפ זה הוא: כוחני, שתלטן, עריץ ומסרס. ארכיטיפ האב מתגלה בעולמו הפנימי של האדם במהויות שונות.

חישבו על הילדים/התלמידים/המטופלים שלכם, כיצד נושא הסמכות והשליטה בא לידי ביטוי אצלם? היכן הדבר מקשה על הטיפול בהם?

בארכיטיפ האב, כאשר הוא הארכיטיפ השולט בנפש, החלק המודע מעורב יותר בחלקים הספונטניים, היצירתיים, המודע מפרש חוויות אינטואיטיביות באופן פעיל, מפתח ומעצב אותן. כמו כן המודע (שמושתת על ארכיטיפ האב, כאמור) מתאם בין תוכן שנמצא במודע לבין חומר שנמצא בלא מודע, כך למעשה מקודם התוכן הלא מודע ויש לאדם אפשרות להתבונן בו, לדבר אותו וכו' כיוון שהוא עובר למודע. ארכיטיפ האב, אם כן מפתח את המודע ומאפשר זרימה של חומרים לא מודעים.

 

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים