לימודים או תלמידים? יש מי שיכריע!/ ט. בר-און

שיתוף ב email
שיתוף ב print

אגדה בריטית ידועה מספרת על ג'והן פליימינג, איכר סקוטי פשוט ועני, שחזר הביתה מיום עבודה מפרך ביער ושמע בדרכו זעקות של קריאה לעזרה. הוא היה עייף ומותש, אך לא יכול היה להתעלם מזעקות השבר הנוראיות. 

ג'והן התקרב אל אזור הביצות הטובעניות שבפאתי היער וגילה להפתעתו נער שנשאב אל תוך לועה של האדמה הבוצית ונלחם בכוחותיו האחרונים באחד מאיתני הטבע האכזריים. 

"הצילו!!!" צווח הנער האומלל.

ג'והן לא שת ליבו אל הסכנה שאליה הוא מכניס את עצמו ומיהר להציל את הנער. בכוחות על אנושיים תוך סיכון ודאי של חייו משה את הנער מן הביצה הטובענית והציל את חייו, רגע לפני שבלעה אותו האדמה פשוטו כמשמעו. 

יומיים לאחר מכן, בעודו מאכיל את התרנגולות המרוטות שבחצרו העלובה, ראה ג'והן כרכרה הדורה שעצרה ליד השער. מתוכה ירד אציל נכבד והציג את עצמו כאביו של הנער הטובע. האציל הגיש בטקסיות לג'והן מזוודה מלאה בכסף, אך זה סירב בכל תוקף לקבל תשלום עבור המעשה הטוב שעשה.

כתחליף לתשורה הציע האציל לקחת את בנו של ג'והן אל ביתו ולדאוג להשכלתו. למתנה כזו לא יכול היה פליימינג לסרב, ואלכסנדר הבן נשלח אל העיר הגדולה ללמוד ביולוגיה. 

במעונו החדש פגש לראשונה את הנער שהציל אביו, וזה הושיט אליו את ידו והציג את עצמו: "מיי ניים איז ווינסטון צ'רצ'יל". רצה הקדוש ברוך הוא והאיכר פליימינג הציל את מי שעתיד להיות אחד המנהיגים שישפיעו באופן דרמטי על ניצחון בעלות הברית על הנאצים ימח שמם.

יתרה מכך, הצעתו של צ'רצ'יל הביאה לכך שפליימינג ילמד ביולוגיה, יתמחה בחקר החיידקים ויגרום לגילויו המכונן של הפניצילין. התרופה התגלתה על ידו 'במקרה', כאשר מצא שעובש שצמח על צלחת ששכח במעבדה בזמן שהיה בחופשה הצליח לקטול את החיידקים. 

גילוי הפניצילין הוא בשורה מכוננת עבור העולם כולו, שכן עד לפיתוחה של האנטיביוטיקה המופקת ממנו מתו אינספור בני אדם ברחבי העולם בעקבות זיהומים בלתי ניתנים לטיפול, שלעיתים נגרמו בסך הכול משריטות קטנות.

במאמרנו זה לא נעסוק בווינסטון צ׳רצ׳יל, אף על פי שעשה מעשה אצילי והציל מיליונים. ברצוננו לעסוק בהצלחה הגדולה שהביאה ללימודיו של אלכסנדר פלמינג, הוא הנער הכפרי שנשלח ללמוד, ועל ידי הלמידה והחקר שלו הציל ויציל מיליארדים רבים. 

מקובל לומר ש"ידע הוא כוח", אולם זהו כוח פוטנציאלי בלבד, השאלה היא מה האדם בוחר לעשות בידע שלו.

כל אחד יכול ללמוד: ילדים, בוגרים ומבוגרים. הלמידה לאורך כל החיים חיונית כדי להתמודד עם משימות החיים. היא מאפשרת לתרום לחברה ולהיערך לאתגרי העתיד. ככל שהלמידה תגדל ויתרחבו האופקים, יוכלו האנשים למלא תפקידים חברתיים רבים, בעבודה ובקהילה. אדם שלומד הוא אדם מוערך. הוא אדם שמקשיבים לעצתו. הידע הוא כוח היוצר להתמודדות עם מציאות החיים, כוח שפותר קשיים מורכבים,  כוח שגורם לאדם הלומד לאתגר את עצמו ולעמוד מול אתגרים שונים. 

למידה היא תהליך של רכישה, הרחבה או שיפור של ידע או מיומנות. נוכל לתאר את הלמידה כשינוי וצמיחה בתחומים שונים. 

במאה שנים האחרונות מתנהלת מלחמה של ממש על נפשו של החינוך. יש הטוענים כי "תוכנית הלימודים במרכז" ויש להתאים את כל התלמידים לתוכנית אחת, ויש הטוענים כי "החניך במרכז" ויש להתאים לכל תלמיד תכנית לימודים אחרת. 

אנו למדים משלמה המלך החכם מכל אדם את מה שכבר קבע בספרו (משלי כב, ו): "חנוך לנער על פי דרכו גם כי יזקין לא יסור ממנה". התבונן בנפשו של החניך והתאם לו גישה חינוכית אשר תתאים לדרכו, ואז "גם כי יזקין לא יסור ממנה".

הורגלנו לחשוב שלימודים מתבצעים רק בכיתה ליד שולחן על כיסא. מומלץ להוסיף ספרים, מחברות וכלי כתיבה.

והנה התקופה האחרונה, תקופת הקורונה והסגרים למיניהם, גילתה לנו שלמידה אפשרית גם דרך הטלפון, גם בחצר ואפילו במטבח תוך כדי ארוחת הצהריים. רכישת הידע של ילדינו, של תלמידינו ואף שלנו נעשתה בדרכים שונות ובמצבים מעניינים ומאתגרים, שאף "הוגה" לא חלם ולא חזה. יש לומר שדווקא הלמידה באופנים האלה היא הלמידה המשמעותית שבה הלומד מארגן את חוויותיו מחדש על ידי התנסויות שונות ויוצר בסיס להתנסויות מורכבות יותר בעתיד. 

הסגר הראשון על שלל חסרונותיו ואתגריו לימד אותנו להכין את עצמנו לדרכי למידה חדשות עבורנו ועבור תלמידנו – ילדינו, כך שהסגר השני תפס אותנו מוכנים יותר ומאורגנים יותר ליצירת למידה משמעותית בקרב חניכינו.

 כפועל יוצא של למידה משמעותית זו פיתחתי בחסדי שמיים את ערכת "ידידוני" ערכת למידה חוויתית לכל המשפחה- למידה "לפי דרכו"-מבחר דרכים ושבילים המובילים ללמידה משמעותית ועצמאית.

ידידוני זו ערכה שנכתבה ע"י אנשי חינוך מקצוענים ,איכותיים ומעל הכל הנמצאים בשטח בית הספר ויודעים להתאים לכל תלמיד את השביל שלו. הערכה מכילה גיליון 56 עמודים המחולק לחמישה שערים :קודש, עברית, חשבון, אנגלית ופנאי . חוברת מדבקות וחוברת משחקים הנשמרים לאורך זמן. כל הפעילויות הנמצאות בערכה מובילות לרכישת ידע בדרך עקיפה וחוויתית. נסו ותהנו.

הכותבת היא אמא לשבעה מתוקים.

 מורה למתמטיקה וחנ"מ. בעלת תואר ראשון בחנ"מ ותואר שני בניהול חינוכי.

 לרכישה

המדור בחסות ידידוני "משחק לי ללמוד את זה"

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.