רוב המעסיקים נוהגים להעניק מתנת חג לעובדים ואף מבינים את השפעתה הרבה על המוטיבציה של העובדים להשקיע יותר בעסק.
ישנן מספר דרכים לתת מתנה: אם זה תוספת כסף לשכר הרגיל, אם זה תווי שי, או מוצר.
כעת נבין את השפעת המתנה על עלויות המעסיק והמס על העובדים.
שי לחג בכל דרך שהוא נחשב טובת הנאה לעובד ולכן הוא חייב במס. ויש חובה לרשום זאת בתלוש השכר של העובדים.
מהו הסכום שיש לרשום לעובדים בתלוש השכר כאשר המתנה ניתנת בתווי שי?
שווי ההטבה שיש לרשום לעובד בתלוש, הנו הערך הנקוב של המתנה.
אולם, במקרים שמעסיק רכש תווי שי ברכישה מרוכזת וקיבל הנחה מסחרית, שווי ההטבה שיש לזקוף לעובד בתלוש, הינו סכום תווי השי בגובה שעלה למעסיק, ולא בגובה הערך הגבוה יותר ,הרשום על תווי השי.
מעסיק שמעניק לעובד מתנה כלשהי בצורת "חפץ" שקנה המעסיק וקיבל חשבונית מס, הרי יש לזקוף לעובד בתלוש השכר את שווי המתנה כולל מע"מ כפי שרשום בחשבונית המס.
רישום המתנה בתלוש השכר, גורם לכך שהעובדים ישלמו מס הכנסה וביטוח לאומי בגין המתנה שקיבלו.
לפיכך, מעסיקים שמעוניינים לתת לעובדים מתנה "נקיה" ממס, יש לבקש מחשבת השכר שתחשב את המתנה ב"גילום"- שזה אומר שעלויות המס יהיו על חשבון המעסיק.
שי לעובדים באירועים אישיים או משפחתיים
מתנות שנותן המעסיק לעובד לרגל אירוע משפחתי או אישי כגון: נישואין, הולדת ילדים בר/בת מצווה וכו', אין לרשום בתלוש השכר ואין לחייבן במס כל עוד גובה המתנה עד 220 ש"ח (התקרה מעודכנת לשנת 2022, והיא למתנה הניתנת לא יותר מפעם בשנה)
כל סכום העולה על כך מתחייב במס כתוספת לשכר בתלוש.
הכותבת הינה יועצת מס מוסמכת, חשבת שכר ובודקת שכר מוסמכת,
מייצגת ברשויות המס וביטוח לאומי
בעלים של משרד BRM- – חשבונאות, מיסוי ושכר.