יום שלישי

|

|

05/11/2024

לאישה החרדית

|

|

|

05/11/2024

|

יום שלישי

מה אני אמורה להגיב? "המורה אנחנו רוצות להציק לך!" / בעילום שם

team in serie red leader magnifying glass

החלטתי להעלות לכאן את השאלה הזו. אני מורה לאנגלית מתחילה , בחורה.

השעה הייתה השעה חמישית של היום, שיעור אנגלית.הייתי מורה מחליפה מקום חד פעמי, פעם ראשונה שאני מכירה את הכיתה ואת בית ספר. כיתה ה' בבית ספר יסודי לבנות, הבנות באות מבתים קשיי יום

לפני פחות מחצי שנה החלפתי מקום של מורה לאנגלית בכמה שכבות גיל, בשעה הראשונה הייתי בכיתה ד'. עם כניסתי לכיתה נכנסה איתי המנהלת ואמרה בחומרה ש"אסור להפריע גם אם יש מורה מחליפה בכיתה", היא יצאה ואני התחלתי את השיעור והכל עבר בסדר ב"ה.

בשעה הבאה נכנסתי לכיתה ח' וגם שם נכנסה המנהלת ואמרה ש"הם עשו מאמצים למצוא מורה מחליפה אז שיתנהגו בהתאם…" וגם בכיתה זו הכל עבר חלק. מיד אחרי שסיימתי בכיתה ח' עברתי לכיתה ה' שם משום מה היה בלאגן עוד לפני שנכנסתי.
בכיתה זו המנהלת לא יכלה להיכנס איתי אז התחלתי את השיעור בלעדיה. בהתחלה היו מעט  בעיות, בנות דברו אבל אני בקשתי שקט ואח"כ היה בסדר, למדנו ביחד במשך השיעור שני דפים מהספר. אחר כך היה צלצול הבנות יצאו להפסקה ואני ידעתי שלאחר ההפסקה יש לי עוד שיעור באותה כיתה ולא ידעתי איך אני אצליח למשוך שם עוד שיעור בזמן שהבנות כל כך מפריעות…

אחרי ההפסקה נכנסתי לכיתה והיו שם בנות חדשות אלו שהיו בחוץ בשיעור הקודם. אוטומטתי היה יותר רעש ובלאגן משיעור קודם ולכן הסכמתי לבנות לעשות שיעור כיף או משחק. חלק מהבנות זרמו איתי, התחלנו לשחק משחק על הלוח אבל קבוצה של כחמש בנות שחלקן לא היו בשיעור שעבר החליטו שהן מציקות לי, סתם. כך כי בא להן.
תחילה הם התיישבו על השולחן שלי ולא רצו לקום, אני התעלמתי כי לא רציתי להיכנס לוויכוח, ומשכך הן החליטו לנקוט בעוד ועוד צעדים חמורים יותר. כל פעם שהסתובבתי ללוח נזרקו חפצים באויר.
זרקו אמירות מבישות כמו: "המורה את אוכלת את השיער שלך, כי הוא נראה כמו פסטה…" (יש לי שיער תלתלים), הייתי המומה, לא הכרתי התנהגויות כאלו, וגם אף פעם לא הכינו אותי לסיטואציות כאלו בכדי להגיב.
שוב התעלמתי, אבל אז זה רק החמיר הבנות החליטו לשחק בתיק שלי. נאלמתי דום. עצרתי אותן כשאני לוקחת מהן את התיק ועומדת בפני הכיתה, אמרתי לאחת הבנות מ"ראשי הקבוצה", "מה אתן רוצות?" כשדמעות עומדות בזוית העין, בכנות רציתי להבין מה הן מנסות לעשות? מה הן מחפשות? תשומת לב? הן עייפות מהיום?

ואז היא ענתה לי תשובה שזעזעה אותי: "המורה אנחנו רוצות להציק לך!!! את רק ממלאת מקום…"

בשבריר של רגע עניתי: "לא נראה לי שתצליחו…" למרות שידעתי שהן כבר הצליחו.

זהו, זה היה "הקש ששבר את גב הגמל" יצאתי מהכיתה, ירדתי למזכירות ואמרתי למזכירה "אני עם הכיתה הזאת סיימתי" את האמת היא לא כל כך הבינה מה קרה אבל לא השארתי לה הרבה ברירות ופשוט יצאתי מבית הספר בוכה.

הרגשתי ממש נורא, כאילו עברתי התעללות בזעיר אנפין, ממש. ולא ידעתי איך להתמודד עם זה רגשית, עברו לי בראש המון מחשבות למה לא עשיתי משהו, למה לא עצרתי את הבנות?  והייתה לי תשובה אחת למחשבות האלה: לא עשיתי כי לא ידעתי מה לעשות, לא עשיתי כי לא ידעתי איך להתמודד עם כזו סיטואציה, באמת שלא ידעתי וזה הכי תסכל אותי כי אפילו לא ידעתי מה ללמוד מ"החוויה" הנוראית שארעה לי, לא ידעתי מה אני יעשה בפעם הבאה שיקרה דבר דומה לזה?
אם יש לכן מה להציע לי ולאחרות אקרא בתגובות.

בעילום שם

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

12 תגובות

  1. וגם אוסיף שבשלב מסוים פשוט הפסקתי ללמד ולעבוד במקצוע, פשוט הרגשתי שזה קשה לי מדי,
    אולי אחזור לזה מתישהו,
    אבל הרגשתי שהסבל הזה כרגע מאתגר מדי עבורי.

  2. שלום,
    אני למדתי הוראה,
    ועבדתי 5,6 שנים בגנים כגננת, מדריכת צהרונים בבתי ספר וכדומה,
    וגם עשיתי עבודה מעשית בכיתה בתיכון.
    אני גם הרגשתי שאני כמעט תמיד יוצאת עם הלשון בחוץ מרוב מאמץ רק להשיג משמעת מינימאלית,
    כל יום היה מאמץ לא הגיוני מבחינתי לצלוח את היום,
    תוסיפי לזה השפלות שעברתי לפעמים מהתלמידים,
    נורא.
    אני גם הרגשתי שפשוט אני לא יודעת להתמודד עם הסיטואציות של חוסר משמעת,
    ונגיד את אמרתי להם שארשום להם הפרעה (בשלב מסוים כבר זה לא מפריע להם שתגידי את זה).
    ממש קשה…
    מקצוע מאתגר בטירוף, לא מבינה את המורות האלו של פעם איך כל כך מצליחות להחזיק כיתה והכל במשך שנים.

  3. מזעזע!! ליבי איתך. כמו שראית בעצמך רוב הכיתות ורוב הבנות אינן כאלה. אבל זה עדין מחריד. ושובר.

  4. מזדהה איתך לגמרי!!!
    דבר ראשון שהייתי מציעה לא לקחת את זה אישי.
    דבר שני כאשר מגיעה ממלאת מקום הבנות ישר מנסות לפרוץ גבולות, לכן הייתי כן ממליצה לנהוג איתם יותר באסרטיביות כדי לגרום להם להבין שיש כאן מורה שעומדת על שלה.
    כמו למשל כאשר הן ישבו על השולחן בעיני זה לא משהו שניתן להבליג עליו. וגם הן מבינות זאת. ומשלא הגבת אז הן ניסו דרכים יותר נועזות.
    המון המון הצלחה!!!

  5. ראשית אני רוצה להרגיע אותך שכל המורות שיש להן היום משמעת מלאה עברו שיעורים רבים דומים לזה שאת מתארת לפני שהגיעו למקום בו הן נמצאות היום.

    נקודה נוספת וחשובה מאוד, הגיעי מוכנה לכיתה זה יתן לך ביטחון עצמי מול הילדות, והן חשות בכך בלי מילים. ואם לא הספקת להכין, ספרי סיפור מענין (הכיני מראש מספר סיפורים מענינים מאוד לכל שכבת גיל) זה עדיף ממשחק בשלב הראשון שכן את יכולה להמשיך לספר לבנות שכן מתענינות בלי לחכות לשיתוף פעולה.

    הרבה הצלחה!
    וכמובן אל תשכחי להתפלל ולבקש סיעתא דשמיא

  6. וואאוו מזדהה איתך ומרגישה כאילו למדתי באותה כיתה
    הכי חשוב באמת לא לקחת אישי
    אני בעצמי זוכרת איך ניסינו בתור ילדות להרוויח שיעור חופשי על חשבון מורות מחליפות
    הבנות באמת לא מבינות וכמו שכתבת באות מבתים קשיי יום
    אני בטוחה שאת יודעת שזו לא אשמתך(עובדה ששיעורים קודמים עברו בטוב)
    כשאני נתקלת בכאלה דברים אני באמת מכניסה לי לראש וללב לרחם על אותן בנות
    ולהתעלם כמה שאפשר(גם לי קרה שתלמידה לקחה לי את התיק בחרתי להגיד לה בצורה חד משמעית שתחזיר ולהתעלם מכל התגובות שלה (חזרתי על ההוראה שוב ושוב עד שהחזירה))
    המון הצלחה

  7. אני מורה כבר 10 שנים..ואת מזכירה לי נשכחות…. איך פעם הייתי בטוחה שהתלמידות הן רק נגדי.. אבל דעי לך יקרה..שתלמידה שמתנהגת ככה זה בגלל שהיא סוחבת איתה מטען כבד.. ידיעה זו תקל מעלייך רגשית וכך גם תביני שההתנהגות הזו היא לא אישית כלפייך אלא כלפיי כל בנאדם שהן רק יוכלו לנסות והשיג ממנו תשומת לב. הדור היום חווה חוויות לא פשוטות.. כשתפנימי זאת יהיה לך יותר קל להגיב לילדה..
    בהצלחה

  8. אני מזדהה איתך עם כל מילה
    אני מורה כבר 3 שנים, היום אני מלמדת בעיקר בסמינרים אבל גם לימדתי ביסודי כממלאת מקום וכמתגברת מטעם מרכז למידה.
    עברתי כיתות שאני לא מאחלת לאף מורה ללמד בהם. מה שתיארת על 5 בנות שהפכו את כל הכיתה אז אני עברתי את זה עם חצי כיתה או עם כיתה שלמה…
    כלל ראשון בבית ספר יסודי- לבוא ולדבר לפני כן עם המנהלת, אין צורך שהיא תיכנס איתך (לא שמעתי על מנהלות שנכנסות עם המורה) אבל תודיעי לה שכל בת שמפריעה את רושמת את שמה אצלך ואחר כך את באה אליה להעביר לה את רשימת הבנות, אפילו תסכמו איזה עונש המנהלת תביא לבת ביום למחרת… וכשאת מגיעה לכיתה את מגובה בהנהלה ואי אפשר לשחק איתך, את יכולה גם להודיע להם את זה וגם אם הם יגידו: המורה זה לא מעניין אותי- בתוך תוכם זה מאד מעניין.
    כלל שני- אנא מכם מורות יקרות, אל תקחו את הפגיעות האלה ללב!! רב הבנות לא רוצות ללמוד, מבחינתן הבית ספר זה עבודות כפייה ואם יש משהו חריג- זו סיבה למסיבה. הם לא עושות את זה נגדך!! הן רוצות לא ללמוד ולכן הן תעשנה הכל כדי שאת לא תלמדי אותן, קחי את זה בחשבון.
    בהצלחה בהמשך הדרך

    1. תודה ספיר ואפרת,
      זה ממש מעודד לדעת שאני לא היחידה במערכה הזאת…
      וספיר אני מסכימה אתך שצריך לבוא ממקום יותר גבוה אבל אני לא הכרתי את הבית ספר ואת המנהלת כך שזה לא היה רלוונטי, וברור שעכשיו אני יודעת לא לקחת בקטע אישי בכלל כי זה לא הכיוון…
      ואפרת נראה לי שזה רעיון מעולה לפתוח פורום מורות, זה יכול להועיל ולעזור להמון מורות (מתחילות וגם וותיקות).

  9. מוכר לכולנו. זו הדרך ועוד תראי שתתבססי והעמדה שלך מול הכיתה תשתפר.
    יחד עם ז אני אישית ממליצה לכל מורה צעיר להתחבר ללווי אישי בתחום שפחות קל לה (בנית שיעור/ משמעת/ קשר עם ההנהלה וההורים). זה גם מקל וגם מקנה ידע ובטחון. תצליחי!!
    אגב, בעיני ,יש מקום לפתוח פורום התייעצות למורות מתחלות וותיקות. תמיד יש מה לשאול ומה ללמוד עוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים