הפסיכולוגית על זכרונות ילדות, היה או לא היה?/ אביגיל מירוז

שיתוף ב email
שיתוף ב print

על זכרונות ילדות והשפעתם המעצבת על התפתחות ילדנו

מהו זכרון הילדות הראשון שלכם?

נסו בבקשה להיזכר בזכרון המוקדם ביותר… 

לרובנו יש זיכרונות ילדות בערך מגיל 3, הזיכרונות יוצרים את החיבור בין הילד הקטן שבנו למבוגר שהפכנו להיות. 

ואכן כשמדברים על זכרונות ילדות עולה בנו תמונה של ילד, הילד הפרטי או ילד אחר… אולם זכרונות ילדות הוא מונח שבעיקר מבוגרים משתמשים בו בתארם חוויות רחוקות מילדותם. הילדים ככל הנראה… עדיין עסוקים בצבירת חוויות…

בחג החנוכה, חג המסמל אור ושפע, כאשר המועט התרחב והספיק לזמן רב, נוכל לנסות ולהבין דרך מטאפורה זו כיצד רגע קטן ומשמעותי שהתרחש בילדותנו הולך עמנו ומשפיע ופועל את פעולתו עד עצם היום הזה… 

יש לכם זכרון כזה? רגע משמעותי כלשהו שאתם נזכרים בו מדי פעם?

מהו? כיצד הוא מטה את בחירותיכם כיום והאם אתם מרוצים מהשפעתו הנוכחית?

לחוויות הללו קוראים "חוויות מעצבות". אלו אירועים שהפכו לזכרון אשר יש לו השפעה על עיצוב הזהות שלנו בהווה. זכרונות אלו משפיעים על הבחירות שלנו, על אופי יצירת הקשרים, ואפילו על הילדים  הפרטיים שלנו  המהווים קרן אור גדולה ומייצגים את ההמשכיות שלנו ושל העם. 

כיצד נדאג שהם יצברו חוויות מעצבות חיוביות?

אוגדן  שהיה חוקר ופסיכולוג, טען כי המפגש בין הזכרונות לאדם עצמו הוא מפגש עצמתי מאד. מכירים את הרגע הזה שאתם נזכרים ברגע משמעותי מהילדות? החיוך מתפשט כמעט מבלי משים… 

חוקרים נוספים מציינים כי הזכרון  שלנו הוא בעצם סיפור סובייקטיבי. אם נשאל את הורינו לגבי התרחשות אירוע מסוים מהעבר יתכן שהם יתארו אותו מעט אחרת מכם, כאן נכנסת הפרשנות האישית והאופן בו התקבלו הדברים בתבנית האישיות הספציפית. מה שמשפיע על אופי הזכירה של הסיטואציה. 

פרויד- לעומת זאת, דבר על הזכרון הסמוי. הלא מודע…

 הוא ייחס חשיבות רבה לזכרונות מוקדמים. לפי דבריו, הזכרון הוא סלקטיבי והאירועים שהשתמרו הם כאלו שעוררו בנו התרגשות. כלומר אירועים שלוו ברמות גבוהות של אמוציות כבר בזמן התרחשותן, כילדים נפשנו לא בהכרח עשתה הבחנה בין אירוע זה או אחר, חשיבות האירוע ומידת השתמרותו בזכרון הנגיש הושפעה מתגובתנו הרגשית כלפיו בין אם היה אירוע גדול או פעוט. 

 אדלר, שהיה ג"כ חוקר גדול,  טען שזיכרונות מוקדמים נשמרים…והם קובעים את התייחסותו של  אדם לחייו. 

מצד שני ניתן לאמר  כי אנחנו זוכרים כפי שהחברה מאפשרת לנו לזכור, כלומר יש הבניה חברתית ומשא ומתן בין הזכרון הפרטי שלנו להבניה החברתית, ממה אנו מושפעים במהלך החיים.

לאור האמור לעיל, כמה נרצה ליצור זכרונות ילדות חיוביות לילדינו? וודאי שכך… על מנת לסייע לילדנו נוכל לבחון כיצד משתמרים אצלם זכרונות ילדותם אותן הם עדיין אוספים… 

 ילדים בגיל הגן מתחילים להשיג ויסות עצמי ראוי לציון. הם יכולים לעכב פעולות, לדחות סיפוקים, ולשאת תסכולים הרבה יותר מפעוטות. הורים מתחיליים לצפות מילדים בגיל זה "להתנהג יפה" ולציית לכללים מסוימים גם כאשר המבוגרים אינם נמצאים לידם כדי לפקח עליהם. חוקרי התפתחות מתעניינים במיוחד ביכולתם של ילדים שיכלו לשנות את מידת האיפוק שלהם ע"פ המצב, יכולת הקרויה גמישות האגו.

בגיל הגן עוברת תחושת העצמי של הילד התפתחות נוספת. ילדים רוכשים הבנה של עצמם לא רק כעושי פעולה אלא גם כמכווני הפעולה. הם גם רוכשים את תחושת קביעות העצמי, כלומר תפיסה של עצמי יציב המוסיף להתקיים על אף ההתנהגויות השונות והתגובות השונות מהזולת. בד בבד מתחילים ילדים לרכוש להם מחשבות והרגשות ספציפיות בנוגע לעצמי, אם חיוביות ואם שליליות. הערכות אלה של עצמם נקראות הערכה עצמית.

 "וכל הזמן רצים שליחים הלוך ושוב אל ילדותי, כדי להביא משם דברים שהשארתי אותם או שכחתי… כמו מבית שעומד חלילה לההרס….כמו מן האניה השוקעת לאט אל האי,

 כך אני מוציא מילדותי דברים וזכרונות להמשך חיי" (עמיחי. י') 

בתקוה ובתפילה שנשכיל ליצור לילדנו זכרונות חיוביים המלאים באור ועוצמה…

חג אורים שמח,

אביגיל

הכותבת היא פסיכולוגית בהתמחות קליניתM.A

ליצירת קשר
avigailvanunu@gmail.com

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

2 תגובות

  1. "וכל הזמן רצים שליחים הלוך ושוב אל ילדותי, כדי להביא משם דברים שהשארתי אותם או שכחתי… כמו מבית שעומד חלילה לההרס….כמו מן האניה השוקעת לאט אל האי, כך אני מוציא מילדותי דברים וזכרונות להמשך חיי" (עמיחי. י')

    האם אי מי יודעת מהו ציון — עמיחי י' ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.