ימי הספירה: הזמרת יהודית בלוך משתפת על ימים של אתגר ולימוד

שיתוף ב email
שיתוף ב print

ספירת העומר וימי האבל שבהם אנו נמצאים ממש בימים אלו לא פשוטים לאף אחד. לא קל לא לחדש בגדים, לגברים לא קל שלא להסתפר, אבל אחד האיסורים הקשים ביותר לנשים ולגברים הוא האיסור על שמיעת מוזיקה. 

כולנו מתמודדים עם הקושי, תעיד כל אישה כמה יותר פשוט לשטוף כלים תוך כדי האזנה לזמר או זמרת אהובים, יעיד כל אדם כמה יותר פשוט לצאת להליכה, להתאמן או כל פעולה אחרת כשבאוזניה מתנגן שיר מוכר, אבל מי שאצלם הוא ניכר באופן יוצא דופן הוא כמובן אלה שהמוזיקה היא עיקר עיסוקם בחיים – היוצרים, הזמרים והנגנים. 

ביקשנו לשמוע דווקא מהם, אלה שצריכים להניח בצד את התחביב שהוא גם מקצוע למשך מספר שבועות בשנה, איך מתמודדים. 

סצנת המוזיקה הנשית חרדית התפתחה מאוד בשנים האחרונות. עוד ועוד יוצרות, זמרות, מוזיקאיות  שהן גם נשים חרדיות גילו שהצורך בציבור הוא אדיר והצמא בקרב הנשים החרדיות למוזיקה נשית הוא גדול מאוד. מאות אלפי נשים חרדיות רוצות לצרוך מוזיקה נשית שנעשית בצורה כשרה ומותאמת לבנות ישראל. יהודית בלוך היא אחת מהזמרות המוכרות ביותר בקרב הנשים החרדיות והיא, ממקומה כזמרת, יוצרת ומוזיקאית חרדית הסכימה לשתף אותנו מהם ימי הספירה בעבורה. 

"אין תחליף למוזיקה אמיתית שחיה ונושמת עם כלים אמיתיים", היא אומרת בתוך התחלה, אבל לצד המנהג שלא לשמוע מוזיקה, נמצאו פתרונות שיענו על הצורך בלי להשתמש בכלי נגינה שמשמחים את הלב: "אבל יש פתרון הלכתי בתקופה הזו לקייטנות, בבתי הספר ולכל מני תוכניות שצריכות דווקא בזמן הזה שירים, אז הפתרון הוא באמת שירים ווקאלים וזו באמת מומחיות שלי". 

ואכן, התחליף למוזיקה האהובה והמתנגנת הם השירים הווקאלים, אותם שירים שמופקים לא באמצעות כלי נגינה ומותר לשמוע אותם בימי הספירה. יהודית הפכה את המוזיקה הווקאלית למומחיות וכך, למרות שימי הספירה לא פשוטים ואפילו קשים, יש לה כוח מהמוזיקה שכן מותר ליצור: "אצלי זה קצת שונה מכל הזמרות האחרות. אני התמחתי בשנים האחרונות בשירה ווקלית – א-קפלה, שירה בלי מנגינה. שיר ווקאלי ששרים את כל השיר, כולל כלי הנגינה והתופים. למדתי לעשות את זה באמצעות הפקת קולות דרך הפה ומחיאות כפיים ככה שבתקופה הזו אני ממלאת את החוסר באמת דרך הדבר הזה שנקרא א-קפלה. זו עבודה מתישה שלוקחת המון המון שעות ולא דומה ולא כמעט כמו מוזיקה אמיתית".

ביקשנו להבין מהי בדיוק אותה מוזיקה ייחודית שמותרת בימי הספירה ויהודית הסבירה בפירוט: "יצירת שיר ווקאלי עבודה הרבה יותר קשה. צריך לבנות את כל השיר מהתחלה, החל מהבס, מהתופים, הפסנתר והכינורות. כל הכלי נגינה אני מנסה להפיק דרך הפה שזה עבודה מאוד קשה, אבל מאוד מאוד מספקת. זו שיטה שעוברת באוזן ואלה קולות קוליים ולא כלי נגינה", היא מסבירה.

ולצד הפתרונות המותרים מבחינה הלכתית, עדיין מדובר בתקופה לא פשוטה עבור מי שהמוזיקה היא חלק מרכזי כל כך בחייה: "זו עדיין תקופה מאוד קשה.אין כמו מוזיקה אמיתית", היא אומר ומסבירה שהיא מצליחה לראות את חשיבות ההפסקה הזו ומדוע דווקא בכוחה של ההפסקה להראות לנו את הצורך באחדות: "באמת תקופה כזו שאנחנו לוקחים סוג של פסק זמן ומבינים כמה מוזיקה היא דבר מרכזי בחיים שלנו. המוזיקה מאחדת מאוד מאוד. אני רואה את זה בהופעות שלי שאני מגיעה ושרה והקהל שר בלי להכיר אחת את השניה וכולן שרות ביחד, זה גורם לאחדות של כולם ולא משנה מי יושבת לידי או מי יושבת לפניי. מוזיקה גורמת לאחדות ומה אנחנו רוצים בסופו של דבר? לשמח. לשמח את הלב, לחבר בין הלבבות. דווקא בגלל שזה תקופה שבגלל שנאת חינם לא שומעים מוזיקה, מרגישים כמה זה חסר, ועד כמה באמת מוזיקה זה דבר כל כך חשוב בחיים שלנו ועד כמה חשובה האחדות שאפשר לראות במוזיקה, דווקא כשהיא חסרה".

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

4 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.