הקב"ה רוצה להפוך את סדום. אברהם אבינו מתאמץ לסנגר על אנשי העיר בנסיון להציל אותם מהעונש הצפוי. אומר אברהם לקב"ה: "הנה נא הואלתי לדבר אל אדוני" – אני הראשון שהתחלתי לדבר אל ה', ובכך הצהרתי שיש ה' בעולם, "ואנכי עפר ואפר" – אבל מכיוון שאני עפר ואפר אנשי סדום לא שמו לב לדברי. אברהם מלמד עליהם זכות שלא היה להם מודל לחיקוי. (כתב סופר)
כיום כולנו יודעים שתהליך הלמידה של האדם מושפע רבות מהסביבה – באמצעותה רוכש האדם את ההתנהגויות ואת הערכים המקובלים בקבוצתו. מי שאחראי להבנה הזו הוא אלברט בנדורה שטען (מה שכיום הוא אולי ברור מאליו, אך לא כך היה בזמנו) שאנחנו לומדים דברים לא רק דרך התנסות אישית, אלא גם באמצעות צפיה בהתנהגות של אנשים אחרים ובתוצאותיה. את אותם אנשים שבהם אנו צופים ומהם אנו לומדים, כינה בנדורה מודלים. כולנו נעזרים בחיינו במודלים, וכולנו מהווים מודלים עבור אנשים אחרים.
מגיעים אלי מקרים של ילדים (שגדלו, ואולי אף הפכו הורים בעצמם) שלא יודעים איך נכון להתנהג, לא כי הם לא טובים, לא כי הם לא רוצים, אלא מהסיבה הפשוטה שמשהו משובש במושגים שלהם. לא היה להם ממי ללמוד התנהגות נכונה ובריאה. או שהמודל שלהם נתן להם דוגמא גרועה.
למעשה, כמובן שרצוי לשאוף להיות דוגמה טובה, ולעשות עבודה עצמית כדי שנהיה מודל טוב לחיקוי. מעבר לזה, לפעמים אנחנו מרגישים שמשהו לא תקין אצלנו אך לא יודעים כיצד לתקן, כי לא היה לנו מודל טוב, או שלא היה לנו מודל כלל. זה המקום לבחון ולבחור באופן סלקטיבי ומודע ממי להיות מושפעים ולאמץ לחיינו מודלים טובים לחיקוי.
בהצלחה ושבת שלום,
בתיה הרשקוביץ,
יועצת ומטפלת אישית לבחורות ונשים צעירות.