בספר 'אור יחזקאל' כתב: עלינו להתבונן במצב בו אנו נמצאים ובמאורעות הפוקדים אותנו בכל רגע ולשים לב ולחשוב מדוע פקדו אותנו אותם מאורעות?
לדוגמא אדם שאינו חש בטוב כמה ימים ונפל למשכב. והנה לאחר כמה ימים הוא ב"ה הבריא, האם הוא מנסה לחשוב מה הסיבה שהיה חולה דווקא בזמן הזה ומדוע זה לקח כך וכך ימים עד שהבריא, או שהינו חושב שזה פשוט דרכו של עולם, שיש חולים ויש המבריאים, ויש כאלו שזה לוקח להם פחות ימים להבריא ואילו יש כאלה שזה לוקח להם יותר זמן להבריא.
והלא הרמב"ן כתב שאלו שסבורים שלמעשי האדם אין קשר לכל דברינו ומקרינו, אינם מאמינים ביסוד התורה שכל דבר הקורה לנו מהקטן ביותר ועד הדבר הגדול ביותר, כולם באים בגזירה מדוייקת משמיים. לא רגע לפני ולא רגע אחרי.
כתב בספר 'שיעורי דעת': כל אחד יכול לראות בעצמו את השגחת ה' יתברך על כל צעד ושעל בחייו, וכפי בהירות אמונתו הוא יכול להתבונן בכל המתהוה בחייו ולראות את יד ה' המסובבת בכל ואף שהכל מסתובב בסיבות טבעיות.