"אתה נראה לי עצוב"
לא נכווון…אני בכלל לא עצוב..
זה הכעיס אותך שחשבתי שאתה עצוב?
לאאאא!! מה פתאום! אני בכלל לא כועס ולא עצוב…
***
יוסי דוחף את הכסא של איתמר הצידה.
איתמר בתגובה: תפסיק כבר!
יוסי דוחף חזק יותר את הכסא…
איתמר מניף את רגלו ושולח בעיטה…
יוסי בתגובה סוטר לאיתמר…
יוסי ואיתמר, חדלו מיד! מה קרה???
איתמר: הוא הרביץ לי
יוסי: לא נכון.. הוא התחיל ראשון!
***
מה קרה?
בסיטואציה הראשונה הילד הודף כל נסיון להבין את מצב רוחו ואינו מוכן להכיר בקיומו של רגש כלשהו בנפשו. במקרה השני יוסי ואיתמר ילדים מקסימים שלא משתמשים מספיק בכח הדיבור, בשפה שלהם על מנת לנהל תקשורת בריאה ומשום כך סיטואציה פשוטה הסלימה לאלימות.
מה אני לומדת מיזה?
אני לומדת עד כמה חשוב לפתח שיח רגשי אצל ילדים (וגם אצל מבוגרים). פיתוח שיח רגשי הוא היכולת לדבר את מה שמתרחש לנו בלב, רגשות חיוביים ורגשות שליליים.
בזמן הצפה ריגשיית כאשר אני אדע לדייק איזה רגש בדיוק עולה בי- ההבחנה הזו יש בה הקלה. עצם החידוד של הרגש הספציפי.
בנוסף מחקרים מוכיחים שילדים שמשתמשים באלימות הינם ילדים שאינם יודעים לבטא את צרכיהם ואת רגשותיהם במילים.
לאימהות אני בד"כ ממליצה להוות מודלינג לילדים ולשתף בהרחבה אודת רגשותיהן. כך הילד יוכל ללמוד כיצד לבטא את רגשותיו.
גם העבודה הטיפולית, היא בעצם שיקוף ופירוש להתנהגותו הבלתי מילולית של הילד, ילדים צעירים בגילם או לקויים ביכולת הדיבור שלהם מבטאים את רגשותיהם החזקים בהתנהגות כזו או אחרת, מה שמקשה על ההורה שמעורב ריגשית, או אינו מודע מספיק לחוויה הריגשית של ילדו לגבי אירועים או מצבים מסויימים, "לדבר" ולתרגם את הפעולה/ רגש של הילד לכדי מילים על מנת לשקף לילד מה עובר עליו ובכך לעזור לו להכיל את רגשותיו. מי שכן עושה את זה, זה המטפל הריגשי שבאמצעות משחק בחדר הטיפולים מקבל "רשות" להיכנס לעולמו החוויתי של הילד ובתוכו לתרגם, לנתח, לשקף ולפרש את חוויות הילד לגבי מצבים, תגובות ואירועים בחייו.
בעזרת שיקוף רגשותיו, עידוד ומודלינג של דיבור רגשי לומד המטופל להשתמש במפגשים הטיפוליים כדי לשתף בהתלבטויותיו וקשייו. וכן המורל שלו בנוגע למסוגלותו בלימודים ובחברה עולה.
בנוסף, ניתן לעבוד עם המטופל משתמש במדיות שונות, אם בנגינה משותפת, במשחקי תפקידים ובשיח דינמי על מנת לעבד את חוויותיו. לאחרונה אנו מתרגלים משפטים של שיח רגשי דרך קלפים טיפוליים אותם הוא אוהב. בקלפים יש משפטים בנושאים תוך אישיים ובין אישיים כגון ניהול משא ומתן, העצמה וכד' ותוך כדי משחק אנו מעלים סיטואציות שהמשפטים מזכירים ומנתחים אותן.