פותחים עסק או שהוא "נפתח לבד"?

שיתוף ב email
שיתוף ב print

ריקי מעולם לא פתחה קייטרינג, הוא פשוט נפתח לבד. בכל המשפחה תמיד היה ידוע, אצל ריקי טעים להתארח. המגוון של האוכל, הטעם המיוחד והצורה הנעימה שהאוכל הוגש, הפליאו את כל המתארחים. לכן זה לגמרי היה מתבקש שלקראת שבת שבע ברכות של הגיסה, ביקשה חמותה שתיקח על עצמה את הכנת האוכל. המוצרים נקנו ביד נדיבה, ולריקי נשאר רק להפליא את כל הטועמים, במגע ידי הזהב שלה.

המחותנים שהגיעו התלהבו והזמינו ממנה מנות לבר מצווה שלהם. וכך התגלגל העסק שלהם כמו מעצמו.

ולאחר כחצי שנה מצאה ריקי את עצמה מהלת עסק שמגלגל  עשרות אלפי שקלים בחודש,  ללא תכנון של העסק כמובן שהיא פתחה תיק ברשויות ברגע שהבינה שבעצם יש לה "עסק". בנוסף לכך שמעה לא פעם את התגובה: "הקייטרינג שלכם זול במיוחד". ובחודש האחרון שמה לב לכך שהיא עובדת הרבה ובהשקעה של הרבה מאמץ, בעוד הרווח איננו מספק.

ועכשיו נדבר עסקית:

החיים הם דינמיים, העסק דינמי, הסביבה העסקית דינמית מאד וצורת השילוב ביניהם משתנה כל הזמן.

כשם שזו טעות להעביר את כל שנותינו ללא עצירה שנתית של בדיקה , כך זו טעות להתנהל כך בעסק.

העסק צריך להיבדק בכל רבדיו, ע"מ לאפשר את מקסימום היעילות והתפוקה ממנו.

השבועון חידושית תומחר ע"י הבעלים כך שהרווח של 50% יאפשר לו לשלם בכבוד את כל ההוצאות, ולקבל משכורת מכובדת. לאחר שלוש שנים, החל הבעלים לשים לב שהעיתון כל הזמן בגרעון.

לאחר בדיקת המצב התברר שבעוד שהכתבים ביקשו העלאה (חלקם גם קיבלו), מחירי הנייר, ההדפסה וההפצה עלו., מחיר העיתון נשאר יציב ללא כל עדכון. ולכן הרווח נשחק ע"י כל העלויות.

מסקנה: תמחור המוצרים/ השירותים חייב להיבחן מידי תקופה (תלוי בענף), מינימום פעם בשנה.

חנות המתנות מתנה- לי הייתה החנות הראשונה בשכונה. מה שאפשר לה לבחור בהצבת רף גבוה של מחירים והוספת מחלקת מכשירי כתיבה. שנתיים מתנה- לי הייתה החנות היחידה שבה ניתן לקנות מכשירי כתיבה. אך לאחר הגיעה לשכונה רשת ארצית של מזון ובה מחלקה רחבה בחירים זולים של מכשירי כתיבה. ובנוסף לכך נפתחה חנות נוספת ש למכשירי כתיבה בלבד במחירים אטרקטיביים עם מגוון רחב מאד של מוצרים. רק לאחר חצי שמה לב בעלת החנות שמחלקת מכשירי כתיבה שוכבת על המדפים ואוספת אבק. לאחר בחינה מדוקדקת, התוצאה הייתה שאין טעם להיכנס לתחרות קשה בתחום מכשירי הכתיבה, אלא יש לחסל את המחלקה במחירי עלות, ולהגדיל את מחלקת המתנות לחתן ולכלה.

מסקנה: יש להגיע בפתיחות מחשבתית לבחינה תקופתית מחודשת של המחלקות וזרמי ההכנסה.

השנה החדשה היא גם הזדמנות לחידוש, ריענון ושינוי. כדאי להגיע לשנה החדשה עם פתיחות מחשבתית ובדיקה של כל מרכיבי העסק, ללא הנחות קדומות ללא תקיעויות.

ההתחלה החדשה היא הזמן לפרוץ קדימה, ולסייע לעצמך לייצור את העסק המושלם עבורך.

רבים מבעלי העסקים יכולים בקלות להזדהות עם המשפט "השוטף שוטף אותך"….

כאשר אין זמן המוקדש במיוחד עבור העבודה על העסק, בעל העסק מקדיש את כל זמנו עבור עבודה בעסק. ולכן על כל בעל עסק לתכנן קדימה את העסק, ואת הזמן שהוא מקדיש בשבוע להוציא את תוכניותיו אל הפועל.

השוק העסקי דינמי, ועסק שאינו ערני לשינויים ומחדש בהתאם, לרוב שוקע.

בנוסף לכך העסק מפספס הזדמנויות חדשות שצצות ואיננו ערני לאיומים שמתחדשים.

וכמה שאלות הכוונה לכבוד השנה החדשה:

  1. מה החזון שלי? איך הייתי רוצה לראות את העסק שלי עוד חמש שנים?
  2. מה היעד שלי לשנה הקרובה?
  3. אילו צעדים לביצוע עלי לנקוט על מנת לממש את היעד שלי?
  4. מה האתגרים שלי בעסק?
  5. כיצד אני יכולה להתגבר עליהם?
  6. אילו הייתי פותחת את העסק מחדש, מה הייתי משנה בו?
  7. מה מונע אותי מלעשות את השינויים האלו?
  8. מה הייתי מוסיפה לעסק שלי ?(מוצר, מחלקה, קהל יעד וכד')
  9. מה הייתי מורידה בעסק שלי?
  10. מה הייתי מחדשת בעסק שלי?
  11. מתי אני אקבע לעשות בדיקה תקופתית כללית לעסק?
  12. איזה שיתוף פעולה יכול לסייע לעסק שלי?
  13. איזה רעיונות יש לי לפתח את העסק שלי?
  14. SWOT מה החוזקות שלי, מה החולשות שלי, מה האיומים שלי ומה ההזדמנויות שלי.

איך אני הופכת חולשות לחוזקות, ואיך אני הופכת איומים להזדמנויות?

  1. מה ההתנגדויות האופייניות בעסק שלכם, וכיצד אתם עונים עליהם?

 

שבוע הבא נעסוק בבדיקת העסק ע"פ מודל TEM – מודל משאבי הבסיס

 

שרה קרול, ייעוץ ופיתוח עסקי. מתמחה בקמעונאות בערים החרדיות מודיעין עילית, אלעד וביתר ליצירת קשר 053-3185784 

sk.yeutz505@gmail.com

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.