מרכיבי העסק המשפחתי

שיתוף ב email
שיתוף ב print

ורוד תכלת, ורוד תכלת זה מה שראתה מול עיניה מ. כשדמיינה את החנות העתידית שהיא תפתח. ערמות גבוהות של בגדים קטנטנים עם ניחוח של מפעל. ילדים מתוקים שלובשים בגד מחנותה ומהווים פרסומת מתוקה לחנותה.  זמן רב לקח לה לנחות וללמוד בבית הספר של החיים שהחנות זה לא רק בגדים יפיפיים. רוב העיסוקים בחנות הם מעבר לבגדים: ספקים, כספים, פרסום וגרפיקאית זה רק דוגמית למושגים שהייתה צריכה ללמוד ולהכיר. אחרי כשנתיים העסק צלח את הקשיים הראשוניים והחל לזרום בצורה יציבה ורגועה. ואז הם התפנו לטפל בבעיה העיקרית שהקשתה על המשך ניהול העסק. בעסק הבעל שימש כמנהל הכספים, והאישה שימשה כמוכרת וכמנהלת שיווק ותפעול. העסק דרש את כל כולם. אחרי שנתיים של ניהול העסק הם גילו ש- 90% מהדיבורים שלהם הם רק לגבי העסק. העסק חודר להם לכל זמן ולכל פינה ולא נותן להם לנהל חיי משפחה נפרדים ורגועים.

לאחר התייעצות עם גורם מקצועי הוחלט לשים מספר הגבלות לנוכחות העסק בחייהם :

  1. לא לדבר על העסק מחוץ לחנות. במקרה והיה צריך לדון בנושא כל שהוא הם קבעו פגישה בחנות ובה דנו בנושא.
  2. אין כניסה לדיבורים על העסק בבית. במקרים שאינם ניתנים לדיחוי, יוצאים מהבית ודנים בצורך הדחוף שהתעורר.
  3. בכל הוויכוחים העסקיים (כמה מלאי לקנות החודש, להוסיף שעות פעילות לחנות וכו') שלא הצליחו בהם להגיע להסכמה משותפת הוכרעו ע"י גורם שלישי המבין בעסקים לאחר ששמע את שני הצדדים.
  4. כאשר ההחלטה התקבלה ע"פ הנ"ל, גם אם וכאשר נכשלה, האחריות על ההחלטה היא של שני בני הזוג, ואין להאשים את הצד המצדד בהחלטה זו על אחריות בלעדית בכישלון.

                      

ועכשיו נדבר עסקית:

ע"פ המחקרים הנפוצים בעל עסק או עצמאי משתמש במומחיתו או בהכשרתו רק בכ- 14% מפעילות העסק, ואת 86% האחוז הנותרים עליו להקדיש לכל שאר צרכי העסק: שיווק, תפעול, כספים וניהול.

הציבור החרדי מאופיין בעסקים משפחתיים, ז"א עסק אחד למשפחה ושני בני הזוג מנהלים אותו בשיתוף פעולה. העסקים המשפחתיים מותאמים לצורך ההתנהלות הכלכלית, הרוחנית והאישית של הציבור החרדי. אך יש בכך גם אתגרים, שפתרונם יסייע להתנהלות.

הצעד הראשון ע"מ למקסם את יעילות שיתוף הפעולה, הוא לחלק בצורה ברורה את התפקידים. החלוקה הרווחת האופיינית היא שהבעל מהווה מנהל הכספים, והאישה היא הנוכחת בעסק ומנהלת את העובדות.

כל אחד מתפקידי העסק מאופיין בתכונות שונות, והתכונות של כל תפקיד, נוגדות את התכונות של התפקידים האחרים.

במקום  להגיע לקונפליקטים עקב ניגוד האינטרסים, צריך להבין שניגוד התכונות מאפשר איזון בעסק ומסייע ע"י ניהול נכון ותקשורת בריאה להביא את העסק למצב המיטבי שלו.

ע"מ להגיע לכך יש להכיר את התכונות ולדעת את כללי המשחק הקבוצתי:

 

מנהל העסק/ בעל העסק– מעונין בהגדלת רווח העסק- הקטנת עלויות והגדלת מכירות.

מנהל הכספים– מעונין בצמצום עלויות והוצאות (צמצום מלאי, צמצום עובדים ושכר עובדים, צמצום הוצאות פרסום ושיווק)

מנהל התפעול– מעונין בהגדלת משאבי התפעול: הגדלת המלאי, הגדלת מצבת העובדים, הגדלת שכר עובדים.

מנהל השיווק– מעונין בהגדלת הוצאות פרסום ושיווק, והגדלת העסק בכללותו.

 

בחנות כלי הבית והמתנות המצליחה של אפרים תנועת הלקוחות הערה כבר אינה משמחת את אפרים.

"אני משקיע ומוכר הרבה, אך לאן נעלם כל הכסף???" בפגישה, לאחר בירור הנתונים, התבררה הנקודה:

מרבית הרווח מבלי משים מושקע בהגדלת המלאי, והתוצאות לכך הן (מנקודת מבט המנהלים):

בעל העסק- אינו מקבל מהרווח, כי כל הרווח מושקע במלאי.

מנהל הכספים-  המלאי "גונב" את כל הכספים ששייכים גם להוצאות אחרות, נגרם חוסר איזון בחשבונות.

מנהל התפעול- מרוצה מכך שיש הגדלה במלאי, אך עקב הגדלת מלאי לא מאוזנת איננו מצליח לעקוב אחר המלאי, ולווסת הגדלה במקומות הנכונים. בנוסף לכך העובדות מתלוננות שנהיה צפוף בחנות, וקשה למצוא מלאי, ולכן מזמינים גם כאשר יש את המלאי בחנות.

מנהל השיווק- נשאר ללא תקציב לפרסום ושיווק= ירידה במכירות.

מהסיפור הנ"ל (שהינו אמתי, רק בשינוי פרטים) אנו רואים שחוסר איזון בין מנהלי העסק, מוריד את ביצועי העסק.

מסקנה: איזון בין מנהלי העסק, מעלה את ביצועי העסק.

 

כאשר מגיעים בגישה כזו לניהול העסק, ולחלוקת תפקידי הניהול בין שני בני הזוג, נמנעים קונפליקטים רבים.

ואף כאשר יתעורר קונפליקט, הוא ייושב בצורה של הידברות עניינית ומציאת נקודת האיזון בין הצרכים השונים.

 

בנוסף לכך בעסק ששני בני הזוג מנהלים בעסק חובה לקיים נפרדות מלאה בין העסק לבית.

על שני בני הזוג לנהל מערכות יחסים נפרדות לגמרי בעסק ובבית, ולהקפיד מאד לשמור לא לערב ביניהם.

כלל זה נעשה מורכב יותר כאשר העסק הינו בבית וללא חדר המוקדש לכך, אך גם שם זה אפשרי, ע"י כללים שרירותיים.

לדוג': מדברים על העסק רק מחוץ לבית/ במטבח/ בהליכה. מדברים על העסק רק בין 21.00-22.00.

 

 

ותמיד השתדלו שהעסק ימנף את ההתנהלות המשפחתית שלכם ובזאת נעסוק בשבוע הבא.

 

 

 

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.