יום שני

|

ו׳ באלול ה׳תשפ״ד

|

09/09/2024

לאישה החרדית

|

ו׳ באלול ה׳תשפ״ד

|

|

09/09/2024

|

יום שני

עושים סוף לעושק העובדות החרדיות

שמעו סיפור, דיברתי עם חברה טרייה שיצאה לשוק העבודה בשנה האחרונה ב"ה היא קיבלה מילוי מקום איחלתי לה בהצלחה וייעצתי לה שתעקוב אחרי הפנסיה שלה ותוודא שכל חודש מפרישים לה.

לתדהמתי היא אומרת לי פנסיה משלמים מגיל 21….

עשיתי אחד ועוד אחד וכן הבנתם נכון הבוס / הבוסית סיפרו לה את זה. שתבינו נכון אנחנו נמצאות בתשפ"א, 2021 העולם מתקדם ואנחנו כבר לא בשנות השבעים,  לפי החוק פנסיה מפרישים לפנסיה כמו שמשלמים משכורת לפי שעות עבודה.  סעיף זה נחשב כהרעת תנאים בשפה מקצועית.

זו לא פעם ראשונה שאני נתקלת בסיפורים מהסוג הזה ולצערי להרבה מהם יש מכנה משותף וכן ניחשתן נכון, הרבה ממקומות העבודה המדוברים הם חרדיים עם חותמת גלאט. 

כמות הסיפורים ששמעתי סימרו את שערות ראשי. למשל על מעסיקים שמנצלים את התמימות והלהיטות של העובדות וכל שנה מפטרים אותן ע"מ שלא יצטבר להן וותק ואל דאגה בשנה הבאה מחזירים אותן שוב וחוזר חלילה. 

רק לשם ההסבר וותק בעבודה צובר הון אם נניח עבדת באותו מקום 30 שנה בבוא העת כשאת פורשת לפנסיה את מקבלת מענק פרישה שזה המשכורת החודשית כפול מספר השנים שעבדת סכום מכובד להתחיל פרק ב' בכבוד לעזור לילדים שהתחתנו.

סיפרה לי אישה שהיא עבדה במקום נחשב ומכובד אחד המקומות המפורסמים היא ידעה שהם מפרישים לה פנסיה והייתה רגועה, מה שהתברר אחרי כמה שנים טובות שלא היה ולא נברא הרו"ח היה מוציא דו"ח פיזור אבל הכסף לא הועבר לשום קופה ונשאר בכיס של המעסיק.

מקום עבודה נוסף שסיכם עם העובדת על מספר שעות עבודה מסוים כשהיא באה להתחיל לעבוד הוא הוריד שעה אחת בהמשך עוד שעה ועוד שעה כן היא עבדה שם בלי הסכם עבודה מסודר כשהיא התעשתה ודרשה הסכם עבודה זה כבר היה מאוחר מידי.

מקום עבודה חרדי על טהרת הקודש והנשיות, אפשר להגיד שיש שם ממש אוירה של סמינר. מנהלת אנושית וצוות מהמם יש שם באג אחד – המשכורות נמוכות. ויש לכך הסבר מרשים: זה מלכ"ר (מוסד ללא כוונות רווח). רק דבר אחד לא מובן לי, האם גם המנהל מרויח גם משכורת של מלכ"ר? התשובה היא לא והתירוץ הוא שמגיע לו, מה השאלה. אבל לעובדות לא מגיע? בפרט שאת רוב העבודה הן עושות… 

טוב, הבנתן את העיקרון. כשאני קלטתי שככה זה עובד זה מאוד תסכל אותי. החברות סביבי אמרו לי 'מה את רוצה, זה מה שיש' ו'אין מה לעשות ככה זה אצל כולם, תגידי תודה שאת עובדת'. והכי שעשע וציער אותי זה המשפט הבא: 'הכל משמים, מה שמגיע לך תקבלי'. הכל משמים זה בטוח, אבל גם חוקי העבודה הם משמים.  

אולי אני בוטה אבל אני מדברת מכאב. לא הגיע הזמן לעשות לזה סוף? זה לא חילול השם שמקומות העבודה שלא עושקים ומשלמים בזמן ומפרישים פנסיה זה מקומות עבודה לא דתיים?! 

לצערי באף מקום לא מדברים על זה וכמה חבל שבנות יוצאות מהסמינר מוכנות לחיים, לבית של תורה עם תעודה מקצועית כל אחת בתחומה היא ואת הבסיס שהוא כל כך חשוב לא מלמדים אותן…

להצטרפות לקבוצת הווטסאפ של "קול כבודה"

WhatsApp Icon

להצטרפות לניוזלטר של "קול כבודה"

Gmail Icon

עוד כתבות שעשויות לעניין אותך

שיחה

53 תגובות

  1. לאחר קריאת התגובות כאן,
    ולאחר היתקלות באופן אישי או עי צד שני (קרובי משפחה) בסיפורים כאלו ודומיהם
    לעניות דעתי אין מנוס!
    אלא לפרסם עושי עבריה- כן אין מה לעשות,
    אפשר לשאול קודם דעת רב, – אבל רב שלא מושפע… – אם יש דבר כזה..
    צריך להבין שזה פשוט גלגל , במיוחד במוסדות החלינוך,
    העובדת נעשקת במידה והיא תובעת בבית דין גן הדיינים זקוקים למערכת הזאת , ולכן הדין שלהם לצערינו לא תמיד יהיה דין אמת…
    מכירה אחת שתבעה בבית משפט, אז היא זכתה, וקיבלה משכורת,
    אבל הבן שלה שלמד במוסדות שונים , אבל המנהלים היו מקושרים בדרך כל שהיא , הועף מהחיידר בסוף השנה…. 🙁
    לדעתי פשוט לפתוח אתר אינטרנט, שאפשר יהיה להתלונן בו באופן אנונימי…
    יהיה צורך לצרף הוכחות על על תלונה.. תלוש משכורת – פירוט מה הבעיה וכד',- כשי שלא כל אחד שהתעצבן על המנל שלו יעשה מה שהוא רוצה….
    (כמובן לטשטש פרטים מזהים…)
    כשהמנהלים העשירים יראו את שמם מוכפש ברבים… אני מאמינה שההתייחסות תהיה שונה…
    כל העוולות שמתוארות כאן נעשות "מתחת לראדאר" , ברגע שזה יצוף על פני השטח, המצב ישתנה!!

    רק שמישהו יתנדב לעשות את זה… זה נראה לי קצת בעייתי…

  2. אני שמעתי על מקרה מקומם של העוזורות הוראה השנה בקורונה שמשרד החינוך תיקצב
    המנהלות כמובן השתמשו בזה כמורות ממלאות מקום
    ובסוף השנה לפני כמה שבעות , מה היתה מתנת סופשנה של המנהלת?
    מעטפה ריקה שזה דרשה
    50 % מהשכר שקיבלו ישירות ממשרד החינוך ! ישירות לכיס של המנהלת …
    והבנות התמימות בנות ה 20 כמובן רצו ושילמו , חלקן אברכיות צעירות ששילמו בזה שכירות במשך השנה ועכשיו הו צריכות לקחת הלוואה כדי להחזיר
    כל זה גם לא סוכם איתם מראש! (

    ועוד מקרה- ברשת גנים שדרשו מהעובדות להחיזר במזומן את הדמי הבראה – כדי שהבוס ירויח שגם הוא עוד בלבן כחוק וגם להלבין את הכספים ישירותלכיסו….

    ומה התגובה להלם ולזעזוע שלי? יפטרו אותי אם אגיד מילה , יש הרבה במקומי

    1. זה לא רק לא חוקי,
      זה נוגד את ההלכה!
      לדעתי צריך לפנות לרב בשכונה/עיר
      שיטפל במקרה
      בלי להפליל את העובדת…
      זה ממש עושק!

  3. גם אני נתקלתי בהרבה ניצולים
    עזבתי עבודה בהוראה שמאד הצלחתי בה כי נמאס לי להיות מנוצלת ולתדהמתי גיליתי שזה לא רק המעסיקים
    זה מן חשיבה כזאת שבנות ונשים מרגישות שלא מגיע להן להרוויח כמו שצריך
    כיום אני עצמאית במקצוע חופשי ויש קבוצות מקצועיות של התייעצות
    אני רואה קולגות ששואלות כמה לתמחר עבודה וכולן עונות להן מחירים ברצפה
    מזעזע אותי משפטים כמו: "למה לקחת XXX ש"ח על עבודה שלוקחת שעתיים"
    מאיפה הערך העצמי הנמוך הזה?
    למה לחשוב ששכר של 30 ש"ח הוא הפסגה שאליה שואפים (כעצמאיות אפילו לא נשארים עם כל ה 30 ביד)
    מרחמות על הלקוחות האברכים כשהעובדות אברכיות בעצמן
    או מסכימות לקחת כל עבודה בכל מחיר העיקר לעבוד
    זאת לא נראית לי השתדלות נכונה ויהודית אם זה גורם שהמחירים בשוק ירדו וכולם נפגעים
    והבעיה מתחילה בסמינרים ששם מלמדים לקחת כל עבודה בכל מחיר אם אין בעיה רוחנית
    וזה כל כך לא נכון
    חבל

  4. זה לא שייך רק לסמינרים ומוסדות חינוך,
    יש הרבה מעסיקים חרדיים ש"עושים קופה" על הגב של העובדים/ות החרדיים/ות בגלל 2 סיבות: 1. חוסר ידע
    2.ניצול של מחסור במקומות עבודה.
    זה מקומם מאוד, אבל אין ממש מה לעשות.
    חוץ מלהתאגד ולצאת לסוג של "מחאה"……

    בכל מקרה,
    עובד שגילה שהמעסיק שלו לא הפריש לו החל משנת 2008- זה לא חוקי והוא יכול לתבוע את המעסיק.

    1. בהמשך לתגובתך הרשה לי להגיב
      1. חוסר ידע – אם בנות הסמינרים ילמדו וידעו את הזכויות שלהן כעובדות שכירות זה לא יקרה…
      2. מחסור במקומות עבודה יש לכולם גם בציבור הכללי למה שם לא מנצלים?
      לדעתי יש הרבה מה לעשות לא להסכים עם זה ופשוט לעורר איפה שאפשר נניח שהבת תמימה ולא יודעת שההורים יבדקו אם כל הזכויות משולמות לה

  5. זה לא שייך רק לסמינרים ומוסדות חינוך,
    יש הרבה מעסיקים חרדיים ש"עושים קופה" על הגב של העובדים/ות החרדיים/ות בגלל 2 סיבות: 1. חוסר ידע
    2.ניצול של מחסור במקומות עבודה.
    זה מקומם מאוד, אבל אין ממש מה לעשות.
    חוץ מלהתאגד ולצאת לסוג של "מחאה"……

    בכל מקרה,
    עובד שגילה שהמעסיק שלו לא הפריש לו החל משנת 2008- זה לא חוקי והוא יכול לתבוע את המעסיק.

  6. הפתרון העיקרי לדעתי היא שכל בת תלמד מקצוע שיש לו ביקוש רב בשוק העבודה [ ביתי לדוגמא לומדת ראיית חשבון] כל בוס יודע שעבדת כזו אי אפשר לנצל כי יש לה עוד אפשרויות למצוא מקום עבודה

    1. לא כל מקצוע מתאים בסופו של דבר לאישה החרדית.
      וגם לא לכל אחת יש ראש ללמוד ראיית חשבון.
      אבל בגדול זה נכון ללמוד מה שהשוק עדיין לא מוצף בו.

    2. מקצוע צריך ללמוד את מה שאוהבים זה אומללות לכל החיים ללמוד מקצוע שאין לו הרבה ביקוש כמו ראיית חשבון שזה מסלול עם מבחנים ולימודים מפרכים
      בגמרא כתוב לעולם ילמד אדם מה שליבו חפץ
      א"א לעבוד במה שלא אוהבים… או לא רוצים מלכתחילה

  7. לכל המגיבות היקרות אני שמחה לשמוע ולראות שהנושא מתסיס ואין כאן טעות לפי החוק פנסיה מפרישים לגבר מגיל 21 ולאישה מגיל 20

  8. אני רוצה להציג את הדברים קצת מכיוון אחר-
    עבדתי שנים כחלק מהנהלת מוסד חינוך חרדי בעיר פריפריאלית (לא חרדית)
    מנהל המוסד נחנק כל חודש לשלם כדין לעובדות, עם התנאים הסוציאליים כחוק.
    יש לדעת שמוסדות המוכש"ר מתוקצבים כ 50 ומקסימום 70% מהמוסדות הרגילים,
    נאבקים על מבנים ואף נאלצים לשלם שכירויות יקרות,
    לא מקבלים ציוד מהעיריה, שרות תחזוקה ועוד ועוד.
    אני יודעת שמזה 6 שנים מנהל המוסד לא לקח משכורת לעצמו ואף שקוע בחובות למען המוסד
    והוא פועל לשם שמייםמתוך שליחות.

    (יש לציין שהכיתות הן בנות 20+ תלמידות ולא 40-50,
    במוסדות עם כיתות גדולות התקציבים כמובן גדולים יותר והמצב שונה)

    מה שכואב הוא כי למרות שהוא משלם לפי חוק
    שוב ושוב נתקלנו בעובדות שמנסות להוציא כספים שלא כדין,
    בטענות שונות ומשונות,
    לוקחות ימי מחלה ללא הצדקה,
    ואף פונות לבית דין ומעבירות את המנהל טרטור וכאבי ראש- ובעיקר לב.

    כפי שכבר נכתב כאן באחת התגובות, עלינו לזכור להתנהג כמו יהודים מאמינים:
    מותר ומומלץ בטרם קבלה לעבודה לבקש חוזה מסודר,
    מותר לבקש את הזכויות המגיעות לנו
    אך הכל בהידברות מכבדת ומתוך ראיה רחבה ולא סחטנית.
    ועל העובדים מצידם לזכור את ההלכה
    להזהר מגזל זמן וכו' ולהשתדל כמיטב יכלתם
    לעשות את תפקידם נאמנה.

    1. לא מכירה את המוסד הזה את בטוחה שהוא קיים בכדור הארץ???
      אני מכירה מנהלי מוסדות ועמותות שמחתנים ילדים עם דירות….
      נשמע לא הגיוני שבן אדם יעבוד קשה בלי שקל משכורת ואם כן מורידה בפניו את הכובע אבל הוא יחיד ואין הרבה כמוהו.. לצערנו….

  9. כואב לשמוע.
    לא יודעת מה מקומות עבודה של מוסדות.
    אני רוצה להביא את הפן של עסקים עצמאיים שמנסים לגדול במדינת ישראל ולא מצליחים.
    לבעלי העסקים אין שום זכויות. נקודה.
    לעובדים – יש המון זכויות – עובדה.
    ותמיד הם צודקים. עובדה מספר שתיים.
    ואם יש לך 5 ימי בחירות במשך שנתיים (4 לממשלה ו1 לעיריה) – תשלמי על כולם יום שבתון – אבל את לא תקבלי שקל אחד, לא תכניסי כסף באותו היום, אף אחד לא ישלם לך פיצויים על זה שבכנסת לא גומרים לריב אחד עם השני…
    תשלמי פנסיה לעובדת מהכיס שלך, אבל לעצמך תשלמי פנסיה מלאה בלי השתתפות לאף אחד
    תשלמי ימי מחלה לעובדת שהבן שלה לא מרגיש טוב בבית, אבל כשאת נמצאת בבית עם הילד ולא יכולה להגיע, אף אחד לא ישלם לך יום מחלה.
    תילחמי בביטוח לאומי על זכויות שמגיעות לך ביושר אבל רק בגלל שאת עצמאית ולא שכירה את צריכה לעבוד כל כך קשה בשביל להשיג אותן ולא תמיד מצליחה.
    ויש עוד הרבה דוגמאות שרק בעל עסק יבין.
    בעבר הייתי שכירה ואח"כ פרשתי לחיי העצמאות, הרגשתי שאני לא מצליחה להשתלט לבד על העבודה אז הכנסתי עובדת בשביל להגדיל אפשרויות עבודה וממילא פרנסה.
    שילמתי הכל לפי החוק – הרו"ח שאני עובדת איתו – מזהיר על זה מאד מאד. הרשויות פה בארץ מאד קשוחות בנושא ואין פספוסים והקלות.
    אחרי תקופה שהיא עבדה אצלי – ראיתי שעדיף לי כבר לצמצם לקוחות ולהסתדר לבד.
    יותר רווחי.

  10. אני מזדהה עם מה שכתוב בכללי אבל לגבי הפנסיה זה החוק…

    מצורף העתק מכל זכות
    חובת ביטוח פנסיוני לעובדים
    תרגום:
    הקדמה:
    כל עובד שמלאו לו 21 ועובדת שמלאו לה 20 זכאים להפרשות לביטוח פנסיוני (קרן פנסיה, קופת גמל או ביטוח מנהלים)
    החל ממשכורת ינואר 2017, שיעור ההפרשות הוא 18.5%, מתוכן 6% על חשבון העובד והיתר על חשבון המעסיק
    עובדים בשירות המדינה (ראו בהמשך) וכן עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב, זכאים לשיעורי הפרשות גבוהים יותר
    אם המעסיק מפר את חובתו בעניין הפרשות לביטוח פנסיוני, ניתן להגיש נגדו תלונה ליחידת האכיפה של חוקי העבודה

  11. כל עובדת לפני תחילת עבודה וחתימת חוזה צריכה לבדוק את כל התנאים. לפעמים כדאי לא לחתום באותו היום אלא להתייעץ קודם.
    וכך למנוע הרבה עוגמת נפש.
    נקודה נוספת: כשאומרים לך את הסכום לשעה, תבדקי טוב היא כוללת.
    אצלי המנהל אמר לי שהעלה את השכר- וכשבדקתי זאת ראיתי שזה פשוט הנסיעות שכלולות בשכר שלפי החוק בכל מקרה אמורים לקבל…
    אבל אין מה לומר- את התנאים חובה לדעת ויש גם הרבה מקומות שמשלמים טוב, ואסור להיות פראייר ולעשות חסד מיותר- עדיף לעשות את החסד הכספי לילדים שלך… (כמובן כשזה על חשבון- חסד תמיד חיובי כשהוא במקום!)
    אבל לא כדאי להתפשר על מקום עבודה טוב מבחינה רוחנית!!!!, כי למה באנו לעולם?- להרוויח כסף?- לא רק! (גם אם בהתחלה נראה שאנו חזקות, בפועל זה מאוד משפיע ואם לא בטווח הקרוב אז ברחוק. וחבל!!!)
    אז בהצלחה לכולם, פרנסה קלה בהיתר ובשפע, ובעיקר בלי ניצולים…

  12. גם אני שמעתי כמה סיפורים…
    חשבתי שחייבים לפתוח ארגון שיטפל בבעיה הזאת.
    קודם כל פעולות למניעה, כמו לנגיש את החוקים הרלוונטיים.
    דבר שני, הארגון יקבל פניות ויטפל בכל בעיה בלי שהעובדת תיחשף.
    אשמח לשמוע מה יש לכן להחכים ולהעיר.

  13. ואוו נגעתן לי בנקודה רגישה!!!
    עד לא מזמן עבדתי במקום חילוני
    שרק כיבד והעריך
    הכל היה לפי חוק!
    שקל הם לא גנבו
    טובת העןבדים היתה לנגד עיניהם!!
    והיות ואני נמצאת במשרדים
    ראיתי שהכל חוקי ותקין.
    ואז רציתי סביבה חרדית
    ועזבתי למקום חרדי
    שעושה את כל העוולות שכתבתן פה!
    וזה צורב לי בנשמה!!!
    נשים תמימות נרמסות על ידי מנהלים שיושבים טובבבבב

  14. היתה אצלנו מורה שתבעה כמו שצריך- עם עורכי דין וכו
    ומאז המשכורת שלנו קפצה- באלף ש"ח כמעט בכל חודש,
    עבדתי בעמותה, בתיכון, עם תואר ראשון, 28 שעות שבועיות
    והמשכורת? גירדה את השלוש!!!!
    אחרי התביעה שלה המשכורת הגיעה תוך שנה וחצי לשש!!!
    איפה כל הכסף של ההפרשים?
    אמא שלי אומרת שהלאו "לא תגנוב" לא כתוב בס"ת של מנהלי בתי הספר והגנים…- עצוב!
    אחותי עם תעודת גננת+ תואר ראשון. ומה עובדת? סייעת רפואית בגנים דתי לאומי
    היא מרוויחה הרבבבבבה יותר מגננת שעובדת כל היום על יצירות מסיבות וכו שעובדת בעמותה

  15. מסכימה עם כל מילה, גם אני שמעתי סיפורים כאלו לרוב וגם עברתי את זה (ברוך ה' רק פעם אחת) כאשר סמינר שעבדתי בו במילוי מקום הוציא צ'קים ללא כיסוי עבור משכורות. אחת המורות אפילו הזהירה אותי על כך, ואני בתור בחורה צעירה ותמימה שאלתי מישהי מההנהלה האם זה נכון. היא הכחישה, וכך יצא שלא רק שנשארתי בלי משכורת אלא גם שילמתי עמלה לא קטנה על החזרת הצ'ק…

    כן חשוב לי לומר שיש גם מקומות הוגנים שמשלמים בזמן ועל פי חוק. אני זכיתי לעבוד במקום כזה במשך 7 שנים. עכשיו אני בעלת עסק שמעסיקה עובדים, ומקפידה על כל החוקים ואף מעבר כי כך צריך לעשות וכך גם ראוי לעשות.

    אבל אם נקח את זה לתחומים אחרים, נדמה לי שהזלזול בחוק בציבור החרדי די נרחב באופן כללי, ואולי צריך לטפל בזה מן השורש. כמה אנשים בכלל עובדים / עושים עסקים בשחור כי למה לשלם מיסים למדינה? (אני לא.) כמה אנשים לא שמרו על כללי הקורונה (שבעצם היו אמורים להגן על כולנו) – אני כמעט לא מכירה מישהו בציבור שלנו שכן – וגם זה בין אדם לחברו חמור ביותר… ויש בניה בלתי חוקית שגורמת נזק לשני (לנו בנו מרפסת שממש משקיפה לתוך חדר השינה שלנו, וזה עוד נזק קטן). אז אולי כדאי שנעשה חושבין – מי אמר שזה בסדר לזלזל בחוקי המדינה בה אנחנו חיים, גם אם אנחנו לא בעד מדינה חילונית וכו' וכו'

    קצת חומר למחשבה….

    1. חילונים עושים עסקים בשחור הרבה יותר מחרדים. את יודעת כמה אנשי עסקים ששילמתי להם על שירותים לא הסכימו לתת קבלה? לגבי מקום עבודה החרדים גרועים הרבה יותר

  16. אוי זה כ"כ נכון ומצער.. אני בת 33, לא בת 20. ועד עתה עבדתי ב3 מקומות עבודה שונים, שכולם היו חרדים הארד קור. בכל מקומות העבודה הללו נצלו את עובדת היותי צעירה, תמימה ובעיקר משוועת לעבודה, ועשו את כל העוולות האפשריות, כולל אי תשלום פנסיה, פיטורין כל שנה, באחד המקומות עבדתי 7 שעות יומיות, 6 ימים בשבוע!!! בסכום מגוחך של 3,300 שקלים, שגם את הצ'ק הזה המעביד ה ח ר ד י היה מעביר באיחור של כמה ימים ולפעמים חודש. בלי מתנות לחגים, בלי חוזה עבודה אפילו! הוא, אגב, גר בוילה רחבת ידיים עם גינה
    (אפילו גנן הוא מעסיק בה) בבעלותו דירות נוספות שמשכיר, לכל בנותיו דירות בירושלים, והוא מנכ"ל של עמותה, +2 תפקידים בכירים מאוד מאוד, ברשות מקומית וברשות ציבורית. (לא אכתוב את שכרו החודשי רק מאחד התפקידים, בטעות הגיע התלוש שלו לידי, כדף למגרסה. אציין רק שמדובר במעל 30,000 שקלים. רק מעבודה אחת.) ביום בהיר אחד הוא סגר את העמותה, בה עבדתי, ואין פיצויים על 4 שנות עבודה, אין קרן פנסיה, כלום. והוא מקושר היטב לבית דין.. כל הדיינים חברים שלו. אז לכי תתבעי אותו.. והוא אדם מאיים ומקושר מאוד, אני פוחדת, ברמה הזאת ממש, להתעסק איתו. והפסדתי, הפסדתי הרבה כסף בגלל זה.
    כל שנה מחדש התכוונתי לעזוב, אבל בעלי אברך, אז אין ברירה, ממה אשלם שכירות? ממה אוכל? המעסיקים הגזלנים והעושקים והרשעים האלה, מנצלים זאת היטב.
    בשנתיים האחרונות אני עובדת בעירייה חילונית למהדרין. עוקבת אחרי התלוש וקרן הפנסיה ולא נרשמות בעיות בינתיים. לא צריכה לריב עם אף אחד שם. כמה עצוב וחבל, אבל זו האמת.( מה שמביא אותי להרהור נוסף שקשור- תלמוד התורה של בני הוא פרטי. הגענו למצב שדורש סכומים הזויים כל שנה.. למה על ילד בכיתה ה' אני אמורה לשלם 3000 שקלים בשנה? למה אני אמורה לשלם למעלה מ1500 שקלים על "ימי לימודים נוספים שאינם בפיקוח" – בקושי למדו בימים הרגילים שנה שעברה והשנה, איזה ימי לימודים נוספים? על מה ולמה? לאן באמת הולך הכסף הזה? כי אני עדיין בלי דירה, והמנהל שגדול ממני ב8 שנים, בדיוק חיתן בת ולה, הפלא ופלא, יש כבר דירה. מעניין.)
    מסקנה שלי- לכו לעבוד במקומות עבודה חילונים. בד"כ לא יהיו שם בעיות, וגם אם כן, פשוט תלכו לתבוע בבי"ד לענייני עבודה. בטוח תצאו כשהחוק לצידכם, ולא תעשו "פשרה" בבי"ד של הרב x. מה לעשות, רק כך אפשר להתפרנס.
    עצוב. כואב. מזעזע. אמת.

    1. צודקת.
      עובדת במקום חילוני. יש "ועד עובדים". שבודק ומתריע על כל חריגה.
      עבדתי לפני שנים בעמותה חרדית. אשת המנהל היתה "אחראית" על החוגים. והרוויחה פי 4 מכל המורות שהזיעו. ודרכה במקום אולי פעמיים בשנה.
      ותשמרו על בנותיכן… אל תתנו שינצלו אותן.

  17. לגבי פנסיה החוק הוא אישה מגיל 20 וגבר מגיל 21. גם נושא מענק הפרישה צוין באופן ממש לא מדויק בטור, ותלוי בפרמטרים נוספים כמו האם העובדת חתומה על סעיף 14 או לא? האם שולם רכיב פיצויים 6% או 8.33% לאורך תקופת ההעסקה ועוד. (אם כי ברור שעניין הוותק הוא משמעותי מאוד. צבירת ימי חופשה ומחלה, הבראה וכו', ) בכל מקרה אני חושבת שזה ממש לא ענין של מקום עבודה כזה או אחר. עובדת שמודעת לזכויותיה וידעת לעמוד על שלה באסרטיביות המתבקשת- בד"כ מקבלת את המגיע לה על פי חוק. אני אישית עובדת כשכירה ולא נתקלתי במעסיקים שמטרתם המוצהרת היא לעשוק את העובדים. עובדת טובה בד"כ יודעים להעריך, וגם לתת את הזכויות המעוגנות בחוק. אין למעסיקים שום עניין להסתבך עם החוק/ הרשויות. אני אמנם לא מכירה את עולם ההוראה או עמותות וכאלה בכלל ונשמע מהתגובות כאן שמדובר יותר על העולם הזה…

      1. סעיף 14 בקצרצרה למי שביקשה-
        סעיף 14 הוא נספח לחוזה העסקה הנחתם ע"י שני הצדדים- עובד ומעביד.
        עובד החתום על סעיף 14 משמעותו שכספי הפיצויים המופרשים מידי חודש כחלק מההפרשות הסוציאליות – שייכים לעובד בכל מקרה, בין אם פוטר בין אם התפטר, אבל בעת עזיבה המעסיק לא יידרש לבצע השלמת פיצויים (=מענק בעת עזיבה) לפי חישוב של שכר אחרון כפול וותק. לעומת זאת עובד שאינו חתום על סעיף 14- באם פוטר או עזב בנסיבות מזכות כהגדרתן בחוק- יהיה זכאי לכל פיצויים הפיטורין שהצטברו בקופה ובנוסף המעסיק יידרש לבצע השלמת פיצויים עד לחישוב שכר אחרון כפול שנות וותק. אבל אם התפטר לא יהיה זכאי כלל לפיצויים והמעסיק יוכל לבקש את הפיצויים ששולמו לקרן הפנסיה/ פוליסה על שמו במהלך תקופת ההעסקה בחזרה. כעיקרון עובד שמופרשת עבורו הפרשה של 6% לפיצויים בהתאם לחוק פנסיית חובה חל עליו סעיף 14 באופן אוטומטי. עובד שמשולמת עבורו הפרשה של 8.33% לפיצויים יחול עליו סעיף 14 רק באם נחתם בחוזה ההעסקה.

  18. צודקת בכל מילה
    במיוחד שהבנות הצעירות מתחילות והן ככ תמימות ורוצות מאד לשמור על עצמן במוסד עם צביון חרדי ושם הן אוכלות אותה בגדול

    לעומת זאת בממ"ד זה לא ככה
    יש עקיצות פה ושם אף אחד לא 'טלית שכולה תכלת' אבל בגדול יש הסתדרות או ארגון המורים והכל מנוהל יפה מאד
    אבל לצערי אחרי שנכוותי ממ"ד אני אומרת שעדיף לעבוד במוסד חרדי, נקודה!!
    לדעת לעמוד על הזכויחת ולא לשכוח שרק במוסדות חרדיים היחס עם היראת שמיים והמידות מקבלות נופך

    בממ"ד שד' ישמור מה קורה בתוך הצוות ובקבוצות הוואסטאפ "אם אין יראת אלוקים…והרגוני…"

    העיקר זה להיות גם חכמים וגם צודקים…

  19. לצערי נכוותי בשני מקומות עבודה כאלו
    מקום אחד עבדתי כמה חודשים ופשוט לא שילמו לי מעולם…
    ומקום אחר פיטרו אותי בהריון שזה כנגד החוק בלי הינד עפעף
    לצערי במקומות עבודה חרדיים אין מושג של חוזה עבודה….

  20. לעורכות האתר היקרות , בבקשה אל תפרסמו טעויות כאלה בסיסיות, אתם מטעים ומציגים עובדות בצורה מסולפת.פנסיה לנשים אכן מפרישים בגיל 21, זה לא עוול לחרדים…
    חשבת שכר

    1. המעסיק שלי ביקש ממני לפני שנה לחתום לו על הסעיף הזה. ולא רציתי.
      כעת חושבת על עזיבה.
      אולי היה טעות שלא חתמתי.
      מהי ההמלצה?

  21. באמת מצער שרואים את זה כל כל הרבה במוסדות "משלנו" לא רוצה להכליל, אבל גם אני חוייתי את זה ב2 מקומות עבודה חרדים, כשאחד מהם ותיק ומוכר, עשקו אחתי בפנסיה שלא הפרישו כחוק, הבראה ונסיעות, וכשהעזתי לתבוע אחד מהם לדין תורה, עברתי גיהנום, הוא התקשר וביזה ואיים והשמית "ואפילו ציטט "לא חרבה ירושלים אלא על שהעמידו דבריהם על דין תורה" הדיננים פסקו לטובתי, אבל את הכסף ראיתי רק אחרי 3 שנים מייאשות, לתבוע את המוסד השני כבר אין לי כוחות,
    עובדת כבר שנתיים במקום חילוני,עוקבת באובסיסיביות אחרי קופת הפנסיה ושאר הזכויות, והכל תקין והוגן,
    כשמדובר בכסף, עובדות חסרות ידע בסיסי בזכויות, כנועות ומפחדות מפיטורים, כל אחד יכול לשחק במשכורת שלהן ולפגוע בכיס…

  22. מקומם ומצער מאוד, הסיפורים לא נגמרים… גיסותיי עובדות במקומות עבודה שכאלו… והן תורמות שעות לביהס ומחזירות "הפרשי שכר" שהכניסו להן לתלוש (זה לא הלבנת הון?) ומפוטרות כל שנה כדי לא לצבור זכויות, ולא מקבלות בזמן את השכר, ועל כל שורה בתלוש צריך לבדוק בשבע עיניים ולגלות ששוב לא דייקו, ואם לא מבקשים הבראה, לא מקבלים וכו וכו היריעה תקצר והסיפורים לא יכלו
    (בתור רואת חשבון הן פונות אלי הרבה,רק כדי להתייעץ, בכלל לא חושבות לבזבז אנרגיה על "לבכות את המצב" )
    העוול זועק לשמים
    אחים שלי אברכים רציניים, לא מגיע להם האיומים ש"אם לא מתאים לכם.. לא חסרות כאן מורות"…
    מזעזע
    אבל כמו שכבר כתבו כאן, בעל המאה הוא בעל הדעה.. חברי העמותות האלו ושות' מסודרים היטב, והם יודעים את אשר לפניהם, הם ישחקו במורות ובמשפחה שלהן ואין להם בושה לאיים, אם תפתחו את הפה לא יקבלו את הבנות שלכן לשום מוסד שלנו וכד'
    אני רק לא מצליחה להבין איך, איך הם נחשבים חרדים?
    איך הם לא מפחדים מיום הדין? איך?
    כנראה "שנה בה, נעשתה לו כהרגל"
    לא מקנאה בעולם הבא שלהם
    בכלל לא

      1. החוק הוא נשים מגיל 20 וגברים מגיל 21
        אגב, הבנות הצעירות לא מבינות מה הזכות שלהן בפנסיה מבחינתן זה בזבוז כסף….
        ועוד משהו , עזבתן עבודה? אם לא דחוף היסטרי אל תמשכו פיצויים !!חבל מאד.
        תשאירו בקרן זה כסף שנשמר לכן ואף אחד לא ייגע בו (מדובר בחלק משמעותי בפנסיה העתידית שלכן!)

  23. מעניין מאד!
    גם אני בעל עסק ואני יודע שחוקי העבודה מאד מחמירים ותמיד הם לטובת העובדים,
    אם מעסיק משחק עם זה והעובד תובע אותו הוא יאכל את זה בענק כי בתי המשפט
    הם כמעט אוטומטיים לטובת העובדים,
    ולמיטב ידיעתי בבתי הדין הרבניים וגם הבדצים הולכים כפי מנהג המדינה שזה אומר
    לפי חוקי המדינה ובהרבה מקרים מתירים גם לפנות לבתי משפט,
    ברור שמה שמגיע לעובד הוא חייב לקבל ואי אפשר להרוויח כלום מלעשוק את העובדים
    מה גם שיש על איסור מיוחד מדאורייתא, וגם המעסיקים חייבים להאמין שמה שמגיע
    להם הם יקבלו והם לא צריכים לעשוק את העובדים וגם לא יעזור להם לעשוק את העובדים
    כי אם זה לא מגיע להם הם לא יקבלו את זה וגם "הרוויחו" עבירה על לאו מפורש בתורה!
    וכאן המקום באמת לעורר על חובת האמונה והביטחון בהקב"ה כי מי שמאמין באמת
    לא יעשה דברים כאלו כי אי אפשר להרוויח כלום מלעבוד שלא באמונה כמו שכתוב
    עושה עושר ולא במשפט…
    בברכת פרנסה בשפע לכולם מידו הרחבה והמלאה ושלא יצטרכו עמך בית ישראל
    זה לזה אמן!

    1. וואו כמה שאני מסכימה עם כל מילה.
      מכירה סיפורים מקרוב ומנסיון אישי.
      אם מישהו מתכוון לעשות עם זה משהו אשמח לשתף פעולה, אני חשבת שכר ויש לי ידע רחב בדיני עבודה…

  24. הנושא הזה כואב מאוד ומזעזע בהחלט אבל יש בעיה אחת שלא נותנת לאף אחד לעשות פה שינוי: השוק מוצףףף בעובדות שרוצות לבוא לעבוד ואם יום אחד כל המורות מבית ספר x יעזבו את העבודה בסוף שנה כי פיטרו אותם למשל (ע"מ להחזיר כמובן) המנהלת לא תעפעף ותכניס את כל המורות מרשימת ההמתנה… (היא לא טיפשה, למורות הותיקות והכבדות שעושות את השם של ביה"ס היא לא עושה את זה…)
    אז מה עשינו???
    וגם אם נתבע את המוסד ונלך לדין תורה ונזכה, כל מנהלת שחסה על כבודה תדאג שכל השכונה תשמע מיהי העובדת החצופה שקמה נגד המוסדות החרדיים וד"ל.
    ואמן ואמן שאכן מישהו יקום ויעשה משהו בנידון.

    1. צודקת!
      גם אחותי עובדת במוסד חרדי משלמים לה יותר ומבקשים את ההפרש לעצמם…
      ועוד כל מיני סיפורים הזויים!
      אבל עם מי תתחילי עם מנהלת שמחר לא תקבל את הבת שלך למוסד הלימודים???
      מוסד תורני אחד היה חייב לאבי המון כסף ובאותה עמותה אנחנו למדנו ולא שילמנו להם כמה חודשים. הם התעצבנו על כל הבנות שלא משלמות ואמא שלי אמרה להם את התשובה ומה המזכירה אמרה "גם אני לא מקבלת כסף מהעמותה , נראה לך שאני לא ישלם מעון?' וזה עצוב ומקומם…
      ועוד יותר שאח"כ את רואה שכל הבנות של אותו מנהל עמותה מסודרות עם דירות
      מאיפה הכסף????
      אגב אני לפי הוראת רבותיי עד עכשיו עבדתי במקום ממ"ד וחילוני (גנים) ושנה הבאה בעלי רוצה שאני יעבוד בחרדי…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים אחרונים