אתם הורים כל כך מסורים ורוצים רק לעשות טוב לילד/למתבגרת וכו' , אבל ההדרכה שאתם מקבלים הופכת להיות כובלת ואתם מאבדים את הסמכות? פתאום המילה של המטפלת היא זו שתכריע בכל עת? והיא המילה האחרונה?
האם כך צריך לחוש בעת או לאחר הטיפול?
ככל הנראה אין תשובה חד משמעית לשאלה, אך נראה שאם התחושות מתמשכות והמקרה שלך הוא אינו מקרה קיצון (כמו: סכנת נפשות, או איבוד שפיות ובוחן מציאות לא תקין) וכל עוד הטיפול אינו במסגרת של אישפוז או טיפול בכפייה – חשוב מאוד לדעת את כללי הברזל שאין להם כמעט יוצאים מן הכלל…
2.הקשר צריך להיות בתוך מסגרת קבועה של זמן ומקום שיחות טלפון רבות מחוץ למפגשים הקבועים עשויות לפתח תלות, אני מסייגת כלל זה למצבי קיצון בלבד כמו סכנת נפשות הפרעות נפשיות מסוג מסויים וכד' כי יתכן שבמצבי קיצון יש יותר זמינות טלפונית כדי לתמוך בשעות משבר. אך גם התנהלות זו צריכה להעשות מתוך חשיבה מקצועית ובה תכלל האתיקה ושיקול הדעת הנכון, וכן ההבנה כי התועלת תגבר על הנזק באם תהיה יותר זמינות טלפונית.
1.1 .מטפל לא יפר סודיות כלפי מטופל, להוציא במקרים הבאים:-
א. על פי דרישת חוק.
ב. כדי למנוע סכנה מיידית וברורה לאדם או לבני אדם.
ג. כאשר המטפל הינו נתבע או נאשם במשפט אזרחי, פלילי או משמעתי הקשור לטיפול (במקרה כגון זה, מותר למסור
מידע, המתייחס למטופל, אך ורק במהלך אותו משפט).
ד. אם ניתן כתב ויתור על סודיות מראש, אזי מותר לגלות את המידע, אך ורק בהתאם לתנאי כתב ויתור הסודיות.
ה. בנסיבות בהן יותר מאיש אחד מבני משפחה מקבלים טיפול, כל אחד מבני המשפחה שהינו כשיר על פי דין לתת
כתב ויתור, במועד מסירת המידע, חייב להסכים למתן כתב ויתור, הנדרש לפי סעיף משנה- 1.1 ד'. בהעדר כתב
ויתור, אסור למטפל לגלות מידע שנתקבל מכל אחד מבני המשפחה
ושוב, ישנם הרבה מאוד כללים אתיים ודרישות של וועדות האתיקה ממטפלים – הכללים שהבאתי מעלה הם כמה בודדים ואינם מפורטים במיוחד, חשוב לדעת שלכל כלל עשויים להיות יוצאים מן הכלל.
המידע מוגש כמידע ראשוני בלבד לעורר את המחשבה ושימת הלב לנושא.
זכרו שלגשת למטפל/ת מוסמך בעל M.A ורשיון בתחום טיפולי הוא הגנה עליכם בעת הצורך. מטפלים אלו מחוייבים לקוד אתי – הקביל בחוק. ובמידה וחלילה הפרו אותו יש לכם מסמך המגן עליכם מפני פגיעה. כמו דרישות תשלום על דברים שכלולים בטיפול, הפרת כללים בסיסיים ועוד. בעוד אצל מטפלים שאינם בעלי רישיון אינם כפופים לקוד אתי כזה או אחר.
עריכה: ברכי שגב פסיכולוגית בהתמחות קלינית
6 תגובות
מאמר כל כך חשוב במיוחד לנוכח הספרים הטפוליים ההזויים שעוברים על כל כלל מקצועי וגורמים נזקים קשים (מעדות)
תודה על העלאת הנושא, קוראת וחושבת שהדברים חשובים וטובים וטוב לכתוב על זה, מכירה עכשיו אשה שמתמודדת עם משבר לא פשוט ובת דודה שלה (!) שמתמיימרת להיות מטפלת רגשית (ולא פסיכולוגית או עובדת סוציאלית קלינית) מציעה לה לבוא לטיפול, מקווה שהיא תיתקל בדברים ותבין עד כמה זה לא נכון ולא מקצועי ולא מועיל ללכת לכזה טיפול.
תודה שהעלית את הנושא, כתבת יפה.
וואו זה כל כך חשוב כל הכבוד שהעלתם את הנושא
נושאים חשובים שלצערי נפגשתי או שמעתי.
1. שהמטפל לא יקדיש את כולו אל המטופל בשעת הטיפול ולא יענה אפילו לשיחות קצרות רק במקרים קריטיים.
נתקלתי תוך כדי טיפול שמטפל עשה שיחה עם מטופל אחר על כסף שחייב לו.
2. המטפל צריך לדעת את מקומו ולא לערב חוויות אישיות ומשפחתיות שהוא כעת חווה. גם אם חייו קשים וגם כרגע הוא מתמודד עם מצב לא נעים, הזמן כרגע הוא של המטופל ולא של המטפל!.
3. המטפל צריך להמנע מלחוות דעות אישיות ועוקצניות על בני משפחה וסובבים, כמו אביך הוא טיפש חמיך הוא רדוד.
4. נושא של כתב ויתור סודיות הוא מאוד משמעותי וצריך שיהיה ברגישות המירבית, א. בציבור שלנו קורה שגורם אחר ממן את הטיפול ואז הוא מצפה לדעת מה קורה צריך לראות שאכן מוחרגים בויתור סודיות רק הנושאים הספציפיים שהאדם מוכן שיגלו. וגם הסודיות אמורה להיות מוגבלת רק לאדם ספציפי על נושא ספציפי, וגם המטופל יכל לחזור בו בשלב מאוחר יותר מההסכמה עם דברים נוספים שמסר, מאוד צריך להיות זהירים שויתור סודיות לא תהיה מצב שהאדם הולך לטיפול אבל בפועל הוא חשוף לגמרי וכמעט בכפיה (כי יש גורם שממן משפחה, קופת צדקה וכו')
יפה.
מאד חשוב! במיוחד בציבור שלנו
תודה על המידע