איך הצרכים הנפשיים שלך מעצבים את חייך? / בת שבע אדלר

שיתוף ב email
שיתוף ב print

בס"ד

בשבוע שעבר הקדמנו והסברנו על ששת הצרכים היום נפרט את ששת הצרכים הנפשיים שפועלים בכל אחת מאיתנו:

1)וודאות – סדר יום קבוע ורוטינה (שיגרה) מספקים לנו וודאות. זה נותן תחושה שאנחנו יודעים מה יקרה מחר. זה מוסיף רבות ליישוב הדעת. דרכים חיוביות לחוש וודאות: סדר ונקיון, תכנון וארגון, תוכניות חסכון, קביעות במקום העבודה ובקשרים חברתיים. הענקת תוויות לתופעות שסביבנו כלומר שיום המחשבות, התחושות והבעיות שלנו, מקטינה את תחושת המוצפות הרגשית.

דרכים שליליות הן: הענקת תוויות שליליות לעצמי- אם אינני יודעת מדוע אני נמנעת מפעולה מסוימת, פשוט אומר "ככה אני, אני דחיינית". יש אנשים שהולכים לאיש מקצוע כדי לקבל שם לתופעה, "זהו, זה כפייתיות, יש לי OCD". כעת יש להם הסבר וודאי להתנהגות שלהם. תופעות שליליות כוללות גם כסיסת צפורניים ואכילת יתר.

איזו תחושה מגיעה כאשר יש לך יציבות וקביעות? כאשר אתה יודע בדיוק מה יקרה, מתי זה יקרה ושום דבר אינו יכול להפתיע אותך?

שעמום!

2) גיוון – כאשר אנו מרגישים שחיינו מתנהלים על אוטומט אנו מחפשים גיוון, שינוי מרענן, משהו להכניס טעם לחיים המשעממים. כמו ילדים בבית הספר הכמהים לחופשה ובסופה – כמהים לשיגרה הברוכה של ביה"ס.

כל גיוון בסדר היום הקבוע יכול לעורר בנו ענין חיובי: להשתתף בשמחה, אירוע או כנס. ביקור משפחתי, נסיעה לשבת – אנחנו עושים את זה באופן טבעי. קריאת ספר מענין, קניות ושמירה על הלכות טהרת המשפחה מספקות את הצורך בגיוון. טיולים, חופשות, סרט ותחביב הם דוגמאות נוספות. מימוש היצירתיות שלנו, חשיבה על רעיונות מקוריים לבישול, סידור הבית או שיפוץ רציני.

דרכים שליליות הן : רכילות, וויכוחים, מריבות (רק לשם גיוון…).שתיית אלכוהול, צריכת סמים ועישון גובלים בסיכון עצמי,(התמכרות אליהם תיחשב לסיפוק הצורך בוודאות).

הקונפליקט בין וודאות לאי וודאות הוא חלק מחיינו ועל כל אחד למצוא את נקודת האיזון האינדיווידואלית שלו. עלינו לדאוג לסיפוק צרכינו בצורה חיובית כדי לכוון את התנהגותנו כרצוננו במקום לאפשר לצרכינו לשלוט בנו.

3) משמעות – תכונה של היות האדם בעל ערך ומיוחד. לכל אחד יש דחף להרגיש ייחודי באופן כלשהו. זו אינה תשוקה אלא צורך שאי אפשר לחיות בלעדיו. תינוק שזה עתה נולד רוצה לחוש מיוחד ואכן אביו ואמו מתייחסים אליו כאל הייצור המיוחד ביותר בתבל. כשיגדל הילד הוא ימשיך בחיפוש אחר ייחודיותו גם בקרב אחיו ואחיותיו, בין חבריו לכיתה ואצל מוריו. נאחל לו שימצא ייחודיות חיובית ולא ייאלץ לפתח תדמית שלילית. הדחף להצליח ואף להצטיין מועיל לספק צורך זה. תמרור אזהרה: לא להשתוקק להיות 'הכי הכי', ההשוואות הופכות אותנו  תלויים באחרים שסביבנו ולא ביכולות שלנו.

דרכים חיוביות: לימודים ורכישת נסיון בתחום מקצועי. עזרה, התנדבות ונתינה מזמנך, מכישוריך וקשריך בכל עת, גם לפני שתתבקש. אזהרה: תלות בהערכה של אחרים, בהבעת תודה שלהם, ובהשוואת עצמך אליהם מקטינה את הערך העצמי שלך. הוראה והדרכה, הורות ורוחניות הן דרכים נוספות, כמו גם תכשיט או בגד ייחודי.

דרכים שליליות: להיות 'חולה', להתגאות ולבוש צורם. שיפוטיות, ביקורת, הלשנה והשפלת הזולת. יצירת מעמד שלילי כמו בריון  הכיתה , שימוש בתוקפנות או השתלטות בכוח. נסיון התאבדות הוא בדרך כלל זעקה לתשומת לב ועזרה.

איזו תחושה מגיעה כאשר את משמעותית בצורה מושלמת, כאשר את כ"כ ייחודית שכבר אינך זורמת עם כולן?

בדידות.

וכן תרגישי צורך באהבה וקשר.

ועל כך – בפעם הבאה.

בת-שבע אדלר, מטפלת רגשית ב-CBT מוסמכת מטעם איט"ה (אגודה ישראלית לטיפול התנהגותי קוגנטיבי) מסייעת לנשים ונערות המתמודדות עם קושי רגשי ומחשבות מציקות להשיב לעצמם את שמחת החיים ולחיות חיי סיפוק והגשמה עצמית. קליניקות בירושלים ובבביתר  05331-65858 ba65858@gmail.com

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.