האם אתם בעלי רגישות גבוהה?

שיתוף ב email
שיתוף ב print

אחת הילדות שממש נכנסה לליבי הייתה דבורי (שם בדוי), שהשאירה רושם של עולם פנימי עמוק, יצירתי וחם, כמו החיוך המתוק ונאיבי שהאיר תדיר את פניה. איזו ילדה נהדרת, רגישה, חושבת, אך כל-כך סובלת. היא דמתה למסננת עם חורים גדולים, כך שכל העולם נכנס אל תוכה פנימה. דבורי ניחנה ברגישות גבוהה לגירויים תחושתיים, ועוד יותר לתחושות ורגשות של הסובבים אותה.

לעומת ילדי ה-A.D.D. (ילדים הסובלים מהפרעת קשב), אשר מאופיינים בקושי בערנות סביבתית, דווקא ילדים כמו דבורי, בעלי רגישות גבוהה, מרגישים את הזולת אולי יותר מדי. ילדים אלו מרגישים מוצפים ומבולבלים, ולעיתים קרובות מגיעים למצב של אי-שקט והתפרצות כשהם בחברה. התוצאות הבלתי נמנעות של חוויות אלו, גורמות להם להימנע מקשרים חברתיים. הם מעדיפים את המקומות השקטים והמבודדים ומרגישים שלא מבינים אותם ולכן מעדיפים להישאר לבד.

בד-בבד עם הקשיים ילדים אלו ניחנו ב"מתנות" נפלאות, הם יכולים לדבר על רגשות, נוטים לחלוק בחוויות רגשיות עם אחרים, לעיתים אף בעלי זיכרון טוב, יש להם נתינה ללא גבולות ובד"כ גם אוהבים סדר וניקיון, אך, יתרונות אלו מותנים  במתן 'זמן שקט' לצורך התארגנות ורוגע.

​​

הספר: "ילד רגיש מאוד" "The Highly Sensitive Child" של ד"ר אילין ארון (Elaine Aron) מציג את נושא הרגישות הגבוהה כבעל מאפיינים קבועים, הכוללים: עיסוק בהרהורים עמוקים; הצפה רגשית; היענות רגשית גבוהה ואמפטיה; ושימת לב לפרטים חסרי משמעות או שנאמרו בין השורות.

 

הורים לילדים עם רגישות גבוהה לעיתים מרגישים ש"איבדו שליטה במצב". הם מרגישים שהילדים הרגישים שלהם זקוקים לעזרה מקצועית מסוג כלשהו, הרי הם שונים, לא צפויים ולא תמיד נראים מאושרים. אכן, לכולנו, כהורים, יש צורך ליישר קו. אנו נבהלים כשהילדים שלנו שונים, אולי משום שהדבר מעמיד בסכנה את האמון שלנו בעצמנו כהורים. אולם, האם שונות מחייבת "יישור קו"? האם "שונה" היא מילה נרדפת ל"לא טוב"? אם נשאל את ילדינו בעל הרגישות הגבוהה, נוכל להבין שכל מה שהוא זקוק מאיתנו הוא: הכלה. אנו מהווים מצפן עבורו, אנו מייצבים את חייו. ולכן, כשההורה בטוח בעצמו, הוא מאפשר לילדו להירגע. וזה, בעצם מה שההורים רוצים יותר מכל!

​ילדים עם רגישות גבוהה הם ילדים שחווים את הרגשות בעוצמה גבוהה יותר, ולכן, מטבעם גם דואגים יתר על המידה לסובבים אותם. הם קשובים לרגשות אחרים, בד"כ על חשבונם. הם נוטים לתת מעצמם יתר על המידה, ולכן זקוקים לדמויות סמכות שיאזנו את הנתינה ויכניסו אותם לפורפורציות הנכונות. ובמיוחד הם זקוקים להורה מוערך שיאמר להם שוב ושוב בטון סמכותי שהם בסדר, ויאשר שמגיע להם גם לדאוג לעצמם.

​    

ילדים עם רגישות גבוהה זקוקים לידע על הנושא הנרחב של הרגשות ולכלים שיעזרו להם לווסת את רגשותיהם. בכדי ללמוד לווסת רגשות יש צורך ללמוד להמליל את הרגשות ובמיוחד לדייק בניואנסים של מגוון הרגשות, בכדי ללמוד לשלוט בהם.

וויסות רגשי הוא אחד הנושאים עליהם אנחנו עובדים בקבוצות לפיתוח כישורים חברתיים. אנו מכירים מגוון של רגשות בכדי לדייק בהבעת הרגש, במקביל אנו מתרגלים זיהוי רגשות בצורה לא מילולית ע"י הבנת שפת הגוף של הזולת. יצירה, דרמה ומשחק משמשים אותנו, בנוסף לחוויה המהנה, גם ללמידה. האפשרויות בקבוצה הן בלתי מוגבלות, כמעט, וילדים/ות שנמנעו מלנסות לפתח את קשריהם החברתיים בבית הספר או בת"ת, הצליחו ליצור קשרים חברתיים בקבוצות שלנו, וחיזקו את הביטחון העצמי להשתלב בחברה.

אורית ביטון oritbiton2@gmail.com

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.