למה זה קורה לך ? אחרי ארוחה טובה את שוב רעבה…

שיתוף ב email
שיתוף ב print

בס"ד

אלא לראותם בלבד…

אנו נמצאות עכשיו בימי חג החנוכה עליהם אנו אומרים בנוסח התפילה ובברכות "כדי להודות ולהלל לשמך הגדול על נסיך ועל נפלאותיך ועל ישועתך"

ועל הנרות הדולקים בשמן זית זך למאור: "… ואין לנו רשות להשתמש בהם אלא לראותם בלבד…"

 

כדי לצאת ידי חובת אכילת מאכלים עם שמן אפשר גם עם השמן בו מטגנים את החביתה…

ומדוע זה כל כך חשוב?

המפתח להבנה מדוע מגפת ההשמנה לא נעצרה בעולם על אף שכולם מנסים לרזות ולשמור על המשקל, הוא להבין איך בדיוק עובדות מערכות הגוף באדם. כיצד נוצר שומן ובהתאם לכך נדע ממה לאכול יותר, ממה לאכול פחות וממה להימנע.

בשנים האחרונות התגלה שישנם דברים שמשפיעים על המשקל וההרזיה מעבר לכמות הקלוריות הנכנסות לגוף ואלה שנשרפות.

בדרך כלל כשאוכלים מאכל בעל מרכיב גבוה של חלבון, כגון: סטייק, עוף או דג עם שפע ירקות בשלל צבעים לצידם, מרגישים יותר שובע לאורך זמן. לעומת זאת כשאוכלים  מנת אורז או תפוח אדמה בלבד תחושת הרעב תחזור תוך שעה או שעתיים, גם אם כמות הקלוריות שבמנת האורז זהה לכמות הקלוריות שבסטייק. המסקנה: ההשמנה והרעב אינם נגרמים רק מכמות הקלוריות שבמזון. אם כן, מהו הגורם להשמנה?

למה אנו לפעמים רעבים זמן קצר לאחר שאכלנו ארוחה דשנה?

באופן הכי פשטני ומוחשי ניתן להסביר זאת כך:

מאגר האנרגיה הזמין של הגוף הוא הסוכרים שנספגו בדם. צרכן הסוכר הגדול ביותר בגופנו הוא המוח, והוא עובד בצורה הטובה ביותר בתוך תחום מוגדר של רמת סוכר בדם. חריגה למעלה או למטה מהרמה התקינה גורמת לירידה בתפקוד המוח והגוף ומסוכנת לאורך זמן. משום כך מתרחש תהליך של ויסות הסוכר בדם על ידי הורמון האינסולין המופרש מהלבלב.

האינסולין גורם לכבד להפוך את הסוכר לשומן ולאכסן אותו בתאי השומן בגוף. מאגר האנרגיה הפחות זמין לגוף הוא השומן הצבור בתאי הגוף.

גרם שומן מכיל 9 קלוריות והוא מכיל אנרגיה גבוהה בנפח קטן יחסית. גוף האדם מסוגל לאגור כ-2000 קלוריות בלבד כסוכר זמין. לעומת זאת הוא יכול לאגור ללא כל הגבלה, קלוריות בצורת שומן.

אפשר להבין את גודל הסכנה שבאכילת מאכלים בעלי כמות שמן רבה בזמן קצר לעומת הניסיונות המתישים להוריד את מסת השומן בגוף עם מחשבה על הטלפון הסלולארי שלנו.

טעינה של שעה מספיקה בדרך כלל לזמן עבודה רב. כך גם גופינו עובד. לאכול עוגה של 500 קלוריות לוקח 2 דקות. להוציא 500 קלוריות בחדר כושר לוקח יותר משעה ודרוש הרבה זמן של הליכה כדי לשרוף אותם!

לאחר שהבנו זאת אנו נבין שרוב בעיית ההשמנה נובעת מאכילת פחמימות פשוטות! כגון סוכר, לחם לבן, עוגיות, תפוחי אדמה, אורז ותירס  מעובד. הפחמימות הללו הופכות במהירות לסוכר בגופינו. כאשר הדם מוצף בסוכר מופרש מהלבלב הורמון האינסולין. תפקיד האינסולין הוא להוריד את רמת הסוכר בדם ולהפוך את עודפי הסוכר לשומן!

פירוק מהיר של הסוכר גורם לתגובה מהירה של הפרשת כמות גדולה של אינסולין לדם. האינסולין כאמור מוריד את רמת הסוכר והופך את העודפים לשומן. התוצאה היא שלאחר שעה או שעתיים רמת הסוכר בדם שוב מאוד נמוכה ומתחת לרמה הדרושה, ואנו מרגישים כאילו לא אכלנו כלום או שלא שבענו די.  אנו שוב רעבים ורוצים לאכול משהו מתוק, ובינתיים התווספו להם עוד כמה גרמים של שומן בגוף.

כך נכנסים למעגל כמעט אין סופי של צריכת פחמימות פשוטות, הפיכת עודף הסוכר לשומן, השמנה, רעב, וחוזר חלילה…

אז מה יותר נכון, בריא וחכם מאשר להתמקד בימים הללו בהודיה לה' על הניסים שהיו בעבר ובתפילה לניסים שאנו מצפים להם בחיינו?

ביצירת אווירה המשפחתית חמה ומאחדת את הקרובים והרחוקים? בשמחה בלב עם הרבה שמחה וזמר וצליל לבד או ביחד עם הקרובים והיקרים לנו?

הרי עוד יבואו הימים שאחרי חג החנוכה ונרצה להיראות טוב גם בשמחות, גם בבית וגם מול המראה – לכן כדאי לזכור את משל הבטריה אותו הבאתי למעלה ולהטעין את עצמנו בשפע של רגשות שמחה, אמונה, ביטחון, חום ואהבה – אותם נוכל 'לפרוק לתוך הלב' בכל ימי השנה ולא להטעין את עצמנו בעוד קילוגרמים אותם נאלץ לפרק ולשרוף כל השנה!

תסכימו איתי שבוודאי

זה הרבה יותר כדאי…

זהבה רוז

טלפון ישיר להתייעצות או שאלות 052-7610920

 

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.