כל מה שצריך לדעת על אכילת מוצרי חלב

שיתוף ב email
שיתוף ב print

הדיאטנית רוחמה פרנקל, יועצת משרד הבריאות לתזונה במגזר החרדי עושה לכם סדר חלבי וגם נותנת טיפים איך ליהנות ממאכלי החג בלי לוותר על הבריאות.

1:מי שנמנע מחלב עלול לפתח חוסרים  תזונתיים 

כן ולא

חלב נחשב מקור מצוין לסידן ורכיבים תזונתיים נוספים, אך לא חייבים לצרוך אותו אם מספקים סידן לגוף ממקורות אחרים כמו סרדינים, קטניות, טחינה גולמית משומשום מלא ועוד.  

לילדים יש קושי להגיע לצריכה מספקת של סידן ללא אכילת מוצרי חלב, בשל העובדה שהם נוטים לאכול מגוון מזונות קטן יותר מה שמקשה על השלמת הסידן באמצעות מזונות נוספים. להבטחת תפריט מאוזן ללא מוצרי חלב יש להיוועץ עם דיאטנית.

2.מוצרי חלב- כל המרבה הרי זה משובח 

לא

על פי ההמלצות התזונתיות הלאומיות של משרד הבריאות המבוססים על עקרונות התזונה הים תיכונית, ההמלצה היא לצריכה מתונה של חלב או מוצריו, עדיף בצורה מותססת. הדגש הוא על מוצרי חלב ולא משקה החלב. מומלץ לצרוך בעיקר מוצרי חלב  עם סמל ירוק מותססים וגבינות עד 5% שומן.  להעדיף מוצרים בסיסיים שלא עברו תהליכי תיעוש ועיבוד רב.

 

  1. מי שיש לו אלרגיה צריך  להימנע ממוצרי חלב.

כן 

אלרגיה זו תגובה חיסונית של הגוף לחלבון של החלב המחייבת להימנע באופן מוחלט ממוצרי חלב וכן מכל המוצרים שמכילים רכיבי חלב, תגובת הגוף יכולה להתבטא בתפרחת ובמקרים קיצוניים אף במוות. 

4.מי שיש לו רגישות למוצרי חלב צריך להימנע 

לא

המונח הרפואי של רגישות לחלב הוא "אי סבילות ללקטוז". תופעה זו מתייחסת לחוסר יכולת של הגוף לעכל את החלב  בגלל ירידה בריכוז האנזים שאחראי לפירוק סוכר החלב שנקרא "לקטוז". תופעה זו אינה מערבת את מערכת החיסון והיא מתאפיינת בעיקר בתחושות נפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן. רמת אי הסבילות משתנה מאדם לאדם אבל רובם יכולים להנות ממוצרים דלי לקטוז כמו קוטג', יוגורט או אפילו לשתות מעט חלב בהתאם לתגובת הגוף

 

5.משקאות שקדים, קוקוס, אורז, או שיבולת שועל- תחליפים טובים לחלב

ממש לא

אצל רבים, משקאות אלו נתפסים בטעות כתחליף לחלב, אך הם לא נחשבים כחלב בשום היבט תזונתי. המכנה המשותף היחיד שיש להם הוא המרקם הנוזלי ואריזות הקרטון. על פי תקנות סימון המזון בישראל, אסור להגדיר אותם כחלב אלא כמשקה. מבין המשקאות שהוזכרו, משקה הסויה יכול להוות תחליף טוב לחלב פרה. 

  1. עדיף לצרוך יוגורט מועשר בחלבון.

תלוי 

לאנשים בריאים אין סיבה לצרוך יוגורט עשיר בחלבון. התזונה המערבית מספקת חלבון בכמות מספקת ואף מעבר לכך. במצבים בהם יש קושי לאכול  ולספק לגוף את כמות החלבון הנדרשת לגוף או במצבים בהם יש צורך מוגבר בחלבון שלא ניתן לספק באמצעות התפריט הרגיל, אז לשילוב יוגורט עשיר בחלבון בתפריט היומי עשוי להיות יתרון. ככלל, במצבים אלו ואחרים יש להתייעץ עם דיאטנית כדי שתבנה לכם תפריט מאוזן

 

טיפים והמלצות לחג שבועות 

בשבועות אתם לא צריכים לוותר על מאכלי החג האהובים עליכם . תוכלו  לקיים את מנהגי החג וגם את חובת שמירת הבריאות. איך תעשו זאת נכון

פחות, זה יותר

שוק מוצרי החלב מתאפיין בפיתוחים וחידושים טכנולוגיים, ומוצרי החלב היום, הפכו למשוכללים ומעובדים. ככלל, העדיפו מוצרי חלב בסיסיים שלא עברו תהליכי עיבוד רבים, ואינם מכילים חומרים תעשייתיים רבים. כאלו שמסומנים בסמל ירוק והשתדלו להימנע מאלו שמסומנים בסמל אדום המעידים שהמוצר עתיר באחד משלושת הרכיבים הבאים: שומן רווי, נתרן וסוכר 

המירו:

גבינות עתירות שומן- בגבינות עד 5% שומן

גבינות צהובות 22-28% בגבינות 5-9% שומן

גבינות מלוחות – בגבינות עם כמויות נתרן מופחתות

רוטב שמנת – רוטב יוגורט 

שמנת לבישול- שמנת מופחתת שומן 

חמאה – המירו בשמן

 

את עוגת הגבינה הכינו ללא תחתית בצק , את הקישים והלזניה המירו בפשטידות על בסיס של ירקות וגבינות עד 5% שומן, את בורקס הגבינה המירו במאפה פילו, ואת הפיצה הכינו עם גבינה צהובה מופחתת שומן. הטעם של פיצה עם גבינה צהובה 9% לא פחות טעים. וכמובן אל תשכחו להוסיף סלט ירקות טרי לכל ארוחה. 

לסיכום, מאכלי חלב יכולים להיות בריאים או מזיקים- תלוי בכם. מוצרי החלב מכילים חומרים חיוניים כמו חלבון באיכות גבוהה, סידן וויטמינים מקבוצת B. אך מנגד, חלקם מכילים גם כמות גבוהה של קלוריות, שומן רווי, כולסטרול, נתרן וסוכר המזיקים לבריאותנו. בחירה מושכלת תאפשר לכם גם ליהנות ממאכלי החג וגם לשמור על בריאותכם ולהימנע מעליה במשקל. 

חוששים לעלות במשקל?

איך אפשר להנות ממאכלי חג השבועות בלי לשבור את הכלים

חג השבועות מתקיים השנה, בצמידות לשבת ולכן כדי לשמור על אכילה מאוזנת, כדאי לזכור שמנהג אכילת מאכלי חלב מתחיל בשבועות . ולכן מראש, הכינו אותם בכמות שתספיק לחג בלבד ולשבת הכינו כמו שאתם מכינים לשבת רגילה.

כל הגורע מוסיף. אל תימנעו. כי בסוף הפיצוי יוסיף לכם ריבית דריבית. 

כמויות. הטעם של הפרוסה השניה זהה לראשונה. השתדלו להסתפק בפרוסה אחת 

פעם אחת.  הכינו לעצמכם צלחת חלבית בכל טוב ואיכלו רק ממנה במהלך החג.  

מתוך צלחת. איכלו בישיבה מתוך צלחת. לא מתוך תבניות. לא על השיש

פירגון. קחו לעצמכם מנה שלמה. לא פירורים,לא את הקצה, לא מיישרים ולא מנשנשים. 

אחרי. חיזרו לשגרה ואל תעשו צומות וקיזוזים

בברכת  חג שמח ושנזכה לקבלת התורה באהבה יחד עם הציווי ונשמרתם מאד לנפשותיכם.

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.