חכמים מהמוח -אימון אפקטיבי של המוח שעוזר להתגבר על הקשיים

שיתוף ב email
שיתוף ב print

כשהקשב מתפוגג, הריכוז מתמוסס, והילד או הילדה מנסים ללא הצלחה לאחוז בהם,
יש דרך לעזור להם. אימון אפקטיבי של המוח משפיע לטובה על תפקודו ועוזר להתגבר
על הקשיים //

שפופרת הטלפון מושלכת על השולחן. אמא אחת מוצאת את עצמה
מאזינה למורה שמספרת עכשיו על חג השבועות. והיא, איפה היא – איפה
הבת שלה עכשיו? היא יושבת על הרצפה ומשחקת עם אחותה הקטנה, מזמן
איבדה את הקשב, ודקות השיחה רצות להן במלוא המרץ. אחר כך היא
תיגש ותבקש מאמא שלה שתאשר לה שהייתה נוכחת בשיעור. גם כן נוכחת.
התקופה האחרונה זימנה להורים רבים הזדמנות נדירה לחוות מקרוב
את חווית הלמידה של הילדים. הלימוד מרחוק מאתגר את ההורים, ולא
פחות מהם – את הילדים. אך כשמדובר בילדים שמתמודדים עם הפרעת
קשב וריכוז, ניתן רק להסכים, האתגר מתעצם וקשה שבעתיים.
אפשר להתחיל ולא לסיים את השיח הרחב אודות הפרעת קשב וריכוז,
הקשיים שנלווים, והטיפולים המוצעים. אך על דבר אחד יסכימו כנראה
כל ההורים שמכירים אותה מקרוב: היא מפריעה, היא מעכבת, והיא
מונעת מהילדים לנצל את הכישורים והיכולות שלהם. ומה לגבי פתרון?
הפתרונות שבנמצא אינם מספקים, והורים רבים מחפשים אחר "הדבר הבא" שיסייע לילד שלהם.
תפקוד מוחי, הפרעת קשב וריכוז ומה שביניהם
עובדה מעניינת על המוח שלנו: הוא גמיש. עובדה עוד יותר מעניינת על
המוח שלנו: ניתן להשפיע על התפקוד שלו, וכך לשפר הפרעות שנובעות
מתפקוד מוחי לא מיטבי, כמו למשל הפרעת קשב וריכוז ולקויות למידה.
נשמע עתידני. נשמע כמו משהו שרק יכולנו לחלום עליו. אבל הפתרון
הזה כבר ממש כאן. קוראים לו אימון מוחי. כן, כפשוטו: לאמן את המוח.
יצאנו לחקור את נפלאות האימון המוחי ביחד עם ד"ר נתנאל (Ph.D)
,מנהלת המרכז המתקדם בארץ לשיפור תפקודי המוח "אלפא בריין סנטר".
גילינו את הקשר שבין המוח להפרעת קשב וריכוז, ואת האופן שבו אימון
מוחי יכול לסייע לילדים ולמבוגרים, באופן טבעי לחלוטין, להתגבר על
ההפרעה שנחשבת למכה עולמית.
ד"ר נתנאל ( Ph.D ) מפנה אותנו למחקרים מבוססים חוצי יבשות
שהוכיחו: קיים קשר אמיץ בין הפרעות כמו הפרעת קשב וריכוז, לקויות
למידה, חרדות, ועוד שורה של הפרעות נוירו-התפתחותיות ונפשיות,
לבין תפקודו של המוח.
כך למשל, ישנו מחקר על אימון בנוירופידבק – אימון מוחי, שבוצע
בקרב ילדים עם הפרעת קשב וריכוז ופורסם בשנת 2014 ב- ,Pediatrics
וכך גם מחקר שבוצע בקרב סטודנטים עם הפרעת קשב שפורסם בשנת
2014 בספר מטעם אוני' קליפורניה בסן-דייגו, ועוד מחקר בשם השפעת
טיפול בנוירופידבק בהפרעת קשב וריכוז, שפורסם ב 2009 ב- Journal
.of Child Psychology and Psychiatry
בדקנו. המחקרים האלה, ויש עוד רבים הדומים להם, מצאו שבעזרת אימון מוחי ניתן לתקן את הפעילות המוחית ולהסדיר אותה. מסתבר
שאימון מוחי מצוי היום ככלי טיפולי מן המניין במוסדות בריאות נחשבים
בעולם, כולל בתי חולים בארץ.
לעמוד באתגר – משימה אפשרית
אמא של יוסי, בן 9, קוראת לתקופה האחרונה: "מראה משקפת". זה
בדיוק מה שהיא הייתה צריכה כדי לקבל החלטה שהיא לא מוותרת על
המשך החיפוש אחר "הדבר הבא" שיסייע לילד שלה. היא מתארת שהם
התחילו עם תרופה אחת, שינו מינון, עברו לאחרת, ניסו להפסיק, המשיכו
כשבחיידר אמרו שזה בלתי אפשרי. ועם התרופות? אילו רק יכלו לקרוא
למציאות שלהם ושל יוסי אפשרית.
ד"ר נתנאל אומרת שאמא של יוסי לא לבד. לא מעט הורים שחוו ביחד
עם הילדים את הקשיים, החליטו בתקופה זו להיענות לאתגר. "הדבר
הבא" שיסייע לילד שלהם, אם תשאלו את ד"ר נתנאל – יהיה אימון מוחי.
היא מזמינה אותנו להיכנס למרכז "אלפא בריין סנטר" המוקפד, היכן
שדיסקרטיות ומקצועיות מנצחים על ההרמוניה. פגשנו במערכות ובמכשור
מתקדמים ושמענו על טיפולים בגישה ייחודית ומתקדמת שהוכחה מדעית
ומחקרית. גילינו כי האימון המוחי אינו פולשני ואין לו תופעות לוואי. יחד
עם זאת, הבנו שהטיפול באמצעותו, שמשפיע על תפקודי המוח, מוטב
שייעשה בפיקוח ובאחריות אנשי מקצוע בעלי הכשרה וניסיון.
רגע לפני שיצאנו מצאנו אותה בצד, אוגדנית עמוסה תגובות ומכתבי
תודה שהגיעו למרכז, אשר מספרים את סיפורם של מאות ילדים שהצליחו
בזכות טיפול באימון מוחי להתגבר על הקשיים אתם התמודדו. "המורה לא
מכירה את חני, היא אומרת שתלמידה חדשה הגיעה לכתה." מכתב אחר:
"כולנו מתרגשים ביחד עם חיים שמצליח ללמוד גמרא בחשק ובריכוז,
להיבחן כמו כולם, אין מאושר ממנו ומאיתנו". ואחרון כי אי אפשר בלי:
"המלמד התקשר אלינו לספר שדודי לא נקלע למריבות בתקופה האחרונה,
הוא רגוע ומיושב".
m0548433699@gmail.com

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

תגובה אחת

  1. יש מחקרים שמראים שניורופידבק יעיל, וכאלה שלא מראים שזה עוזר.
    בכול מקרה מדובר בהקלה מסוימת בסימפטומים של ההפרעה, למשל, שהילד ישים לב. לא להתגבר על ההפרעה שמו שכתוב בכתבה.
    בויקירפואה בערך ADHD כתוב שזה אולי יכול לעזור, אבל לא בטוח.
    עוד משהו, אם ד"ר נתנאל היא לא רופאה אלא יש לה דוקטורט בתחום אחר, הייתי שמחה אם זה היה כתוב כי זה יכול להטעות אנשים שרופא ממליץ על זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.