לאכול מתוך חירות: כך נכון לאכול בפסח

שיתוף ב email
שיתוף ב print

הדיאטנית רוחמה פרנקל יועצת משרד הבריאות למגזר החרדי

באגף התזונה בראשותה של הפרופסור רונית אנדוולט

מגישה לכם המלצות תזונה לפסח

 

השינוי החד בהרגלי האכילה שלנו בפסח, הן מבחינת סוגי המזון, הארוחות, הרכבן, מספרן ונפחן משפיע באופן שונה על אנשים. אצל רבים מאיתנו שמחת החג מהולה, במידת מה, בתופעות לוואי המלווים בתחושות של אי נוחות, בעיקר במערכת העיכול, בכבדות ועליה במשקל. ההמלצות הבאות יסייעו לכם   לצמצם תופעות אלו ולשפר את הרגשתכם, ולקיים בשלמות את 'ושמחת בחגך' שהרי גוף ונפש חד הם 

אוכלים לשובע

השינוי בתזונה והמגוון הקטן יותר של מזונות בפסח לעומת אלו שאנו רגילים לאכול בכל ימות השנה, יוצרים תחושה מדומה של רעב. השהיה בבית, האווירה החגיגית, החברותא- כל אלו גורמים לנו לאכול, ולא תמיד מתוך רעב אמיתי. האכילה המרובה, בכמות גדולה בהרבה מזו שאנו רגילים לאכול במהלך כל השנה, גורמת לתחושת כבדות, עייפות וחוסר נוחות- דבר שבוודאי אינו תורם למצוות "ושמחת בחגך".לכן הקשיבו לתחושות הגוף. המודעות וההקשבה לתחושת הרעב והשובע יכולה לסייע לכם לאכול במידה המתאימה לכם ולא להגיע להרגשת מלאות. למעשה , חישבו על כך, שאין באמת סיבה לאכול בפסח יותר ממה שאתם אוכלים בדרך כלל.

 

אוכלים מצה מאוזנת

  • תאכלו. אל תנשנשו

מומלץ בתחילת כל סעודה לקחת מראש את כמות המצה שאתם רוצים לאכול במהלך כל הסעודה וכך לא תיגררו לאכילה נשנושית. הכי כדאי לשים את המצות בשקית אישית. במקורה נועדה עצה זו כדי לשמור על המצה שמורה, שלא תבוא במגע עם רטיבות. אך זו עצה טובה לכל מי שלא רוצה להגזים באכילת מצה. זיכרו, מצה – לאכילה ניתנה, ולא לנשנוש. 

  • שתו הרבה מים

רבים סובלים מחוסר נוחות במערכת העיכול מאכילת מצה שנגרמת בעיקר בגלל תכולת המים הכמעט אפסית. ולכן חשוב ביותר להקפיד על שתיה מרובה בפסח. הקפידו לשתות לפחות 12 כוסות מים ביום. הרבו באכילה של ירקות ופירות. 

  • ותרו על הארכיטקטורה

השתדלו להנות מאכילת מצה לבדה וללא חיפויים של כמות גבוהה של חמאה, דבש ו/או שוקולד. ממרחים בריאים המומלצים על המצה כוללים גבינה, אבוקדו, טונה, חרוסת

  • אל תאספו את השברים

איכלו מצה שלמה, חצי או רבע אבל מה שחשוב הוא שתקחו אותם בחתיכות שלמות ואל תאספו שברי מצה מהשולחן שנותנים לנו אשליה שלא אכלנו אפילו מצה אחת, למרות שבמצטבר כבר אכלנו כמה מצות. 

  • העדיפו לא שרויה

אשר 'מרטיבים' את המצה בנוזלים ומכניסים אותה למרק, לבן, מיצי פירות וכו אז  הנפח שלה קטן ואז אוכלים כמות גדולה יותר, ובנוסף המצה מתרככת וזה מפחית את הצורך בלעיסה, ולכן היא פחות משביעה. לכן כדאי לאמץ את המנהג של אכילת מצה לא שרויה, הדורשת לעיסה מרובה שתורמת לתחושת שובע.. ולגבי 'מצה בריי'- תנסו לוותר עליה, ואם אתם ממש רוצים אז החליטו מראש כמה פעמים אתם הולכים לאכול אותה בפסח והשתדלו לעמוד בכך. 

  • לא על המצה לבדה

הגיוון חשוב לבריאות. במקום מצה אפשר לאכול מזונות אחרים  כגון: 2 תפוחי אדמה אפויים, כוס פירה, בטטה אפויה, 2 פרוסות פשטידת תפוא או בטטה

אוכלים במתינות 

עוד לא השתחררנו מעודפי הקילוגרמים שהצטברו עלינו בתקופות הסגר והבידוד והנה מגיע פסח, שגם ללא הקורונה מהווה אתגר למי שרוצה לשמור על משקל תקין. לכן בתקופה מאתגרת זו, חשוב עוד יותר מתמיד, לשמור על אכילה מאוזנת בחג.

  • הקפידו לשתות מים לאורך כל היום, בכמות של לפחות 12 כוסות מים. 
  • ארגנו ארוחות מסודרות ועד כמה שניתן גם בזמנים קבועים
  • הרבו באכילה של ירקות כל אחד לפי מנהגיו.
  • העדיפו מאכלים מבושלים או אפויים והימנעו מאכילת מזונות מטוגנים.
  • איכלו לאט ולעסו היטב את האוכל. 
  • איכלו כמויות מתונות וסבירות
  • זיכרו שהליכה מרובה ופעילות גופנית תורמת רבות לבריאות 

הצעה לתפריט ים תיכוני למהדרין -לא שרויה

 

ארוחת בוקר:

מצה או פירה תפוא

גבינה, חביתה או סלט ביצים, לבן

סלט ירקות עם שמן זית, קוביות אבוקדו

 

ארוחת צהריים: 

מרק ירקות או מרק עוף 

דג אפוי או מבושל או עוף אפוי או קציצות הודו מבושלות או סטייק חזה עוף

פירה תפוא או פשטידת תפוא או ציפס בטטה אפוי או  אורז לאוכלי קטניות

ירקות מבושלים או אפויים

 

ארוחת ערב: 

בלינצעס גבינה או שקשוקה או סלט טונה או פשטידת ירקות

סלט ירקות עם שמן זית

גבינה, לבן/יוגורט 

מצה או בטטה אפויה

 

בין הארוחות: 

פירות טריים, סלט פירות, פירות יבשים

אגוזים ושקדים טבעיים

 

הערות:

שתיה: לשתות לפחות 12 כוסות מים. אפשר גם סודה ומשקאות חמים

לאוהבות המתוק, ניתן לאכול כל יום אחת מהאפשרויות הבאות : פרוסת עוגה, או 2 קוביות שוקולד, או 2 עוגיות 

 

התפריט מתאים לאנשים בריאים. אנשים עם בעיות בריאותיות צריכים להתייעץ עם דיאטנית

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

חדש באתר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.