מודאגת מהתזונה בחגים? משרד הבריאות עם המלצות פרקטיות

שיתוף ב email
שיתוף ב print

מועדים לבריאות רוחמה פרנקל, דיאטנית קלינית, יועצת משרד הבריאות למגזר החרדי

מגישה לכן המלצות איך לעבור את החגים בבריאות וקלילות

מגפת הקורונה חידדה לכולנו, שחובת ההשתדלות במצוות "ונשמרתם", למניעת תחלואה, כוללת בתוכה גם שמירה על תזונה נכונה ואורח חיים בריאה. ההשתדלות שלנו, כמי שאמונות על הזנת המשפחה , היא לתת תשומת לב יתירה גם להיבט הבריאותי של המזון שאנחנו מכינות לכבוד החגים. ניתן להכין מאכלי חג מיוחדים וטעימים, גם בלי לשלם מחיר בריאותי. הדבר בידך

 

התחילו את השנה בסימן ירוק

היערכות שקולה ובריאה יותר מתחילה כבר בשלב תכנון התפריט לסעודות. ובהתאם לכך רשימת הקניות. כשאת מתכננת את המנות  כדאי מאד לתכנן מנות המבוססות על חומר גלם בסיסים שלא עברו עיבוד או עברו עיבוד מינימלי. כלומר חומרים הקרובים ביותר למזון הגולמי כפי בריאתו על ידי בורא העולם. מזון מן הסוג הזה הוא המזון הטוב והמיטיב למניעת תחלואה, במחלות ומגפות ומסייע להשגת בריאות איתנה. מזון זה הוא גם חסכוני בעלותו, ושווה לכל נפש.

העדיפו מזונות שמסומנים בסימון ירוק, והפחיתו ככל הניתן מזונות עם סימון אדום. זכרי, ירוק- עבור! אדום- עצור!

תכונות  שכדאי לך לאמץ בתקופת החגים במיוחד

מתוקה במידה – השתדלי לטבול את התפוח בדבש בלי לצלול לקרקעית הדבש..

אלגנטית – התיישבי לשולחן החג עם בגד החליפה או השמלה היפה ביותר שלך, זאת כשכשאת לובשת אותה, את אוכלת במודעות ובזהירות. זה עדיף משמלת בית חגיגית, שמאד נוח לאכול איתה והיא מתרחבת לפי הצורך…..

מתוכננת – תכנני את האכילה שלך בערבי שבתות וחגים, ואיכלי ארוחות מסודרות במקום טעימות מתוך הסירים. זה  יאפשר לך התמודדות טובה יותר עם האוכל.  זכרי, כשאת מגיעה לסעודה נינוחה,  קל  לך יותר  לשלוט על כמויות האכילה.

מקשיבנית –לפני שאת לוקחת לעצמך כמות נוספת, עצרי לרגע. ושאלי את עצמך: האם אני באמת צריכה עוד תוספת? כאשר יושבים מול שולחן עמוס, קל מאוד להיסחף ולאכול עוד ועוד.

סמכותית – אם את לא רוצה לגלות שהמטבח שלך הפך לקונדיטוריה, ושאת משתתפת בתערוכת עוגות, אז כדאי שתקחי פיקוד וקבעי לבנותייך את כמות העוגות שהן מכינות ללא הגזמה פראית. מומלץ להפחית את כמות הסוכר והדבש וגם השמן, ולהימנע משימוש במרגרינה ובצק עלים.

איטית- תאכלי לאט. קחי ביסים קטנים, הניחי את המזלג בין ביס לביס, לעסי היטב ורק אז תבלעי. כך תרגישי מהר יותר, את תחושת השובע.

4 טיפים קטנים שעושים את ההבדל

 

  • חלה – אוכלים ! לא צובטים. לא טובלים ולא מנגבים איתה את הרוטב שנשאר בצלחת. לוקחים פרוסות, ולא חתיכות, או פינות או רק את החלק הקשה- שלפעמים מצטברים להרבה מאד. מיד לאחר ברכת המוציא, הגישי את הדגים ביחד עם הסלטים כי לפעמים רק החלה והסלטים לבד, הם כבר סעודה בפני עצמה וזה עוד לפני כל המנות האחרות. כך תוכלי לחסוך אכילה עודפת של חלה.

 

  • הפסקת אוכל. ההמלצה הכי יעילה להתמודדות עם תחושת כבדות בסעודה – היא פשוט להפסיק לאכול. הפסקות בין מנה למנה, פתיחת חגורות הדוקות, שתית מים כדי להחליק את האוכל – הן רק חלק ממגוון הטקטיקות הלא יעילות שאנשים פיתחו כדי להתמודד עם הסעודות העתירות .גם אם לא הצלחתם לאכול את כל המגוון, לא תפסידו אלא תרוויחו בגדול! תחושת סיפוק, קלילות, ובריאות.

 

  • בלי גשרים. אל תתפתו לעשות "גשר" בין חג לחג, אלא חיזרו מיד לשגרה של אכילה מאוזנת. דבר זה יחסוך עליה של קילוגרמים רבים.

 

  • רווח משולש .אם הפעילות שלך בחג מסתכמת בהליכה מהמטבח לסלון ,וחוזר חלילה, השנה תכנני את עצמך כך שתוכלי לצאת יחד עם בני המשפחה בימי חול המועד.הצטרפי ליציאות עם המשפחה, והרווח יהיה משולש: גם חוויה לכל בני המשפחה, גם יציאה מהמטבח וגם תנועה ואוורור.

 

 

 

מה מומלץ לאכול בקידוש ?

מכירות את הנשנושים שמתחילים בבוקר עם קפה ועוגה ונמשכים עד לסעודה? אפשר  גם אחרת. במקום לאכול עוד ועוד פרוסות עוגה , איכלו מזונות בריאים שישביעו אותך למשך השעות הארוכות עד לסעודת החג. אחרי שתעשי קידוש ותאכלי פרוסת עוגה, תארגני לך ולילדים בבית ארוחה קלה ומרוכזת, הנותנת מענה לרעב המאותת,  ולאכילה הנשנושית שגולשת לאורך שעות.

המלצות לארוחה קלה:

  • קרקרים מדגנים מלאים עם ממרחים כגון: גבינה/ביצה/חומוס/טחינה או סלטים שהכנת לחג.
  • פריכית אורז עם טחינה גולמית, או ממרח חלבה ביתי. אפשר גם מעט ממרח מתוק של סילאן/ריבה/דבש.
  • ירקות חתוכים או סלט ירקות.
  • יוגורט או לבן, עם קוביות פרי טרי או עם גרנולה ביתית לא ממותקת.
  • צלחת פירות טריים או סלט פירות.
  • אגוזים ושקדים עם תמרים (למעט בראש השנה).
  • למי שמתאים, אפשר גם ליטול ידים ולאכול כריך חלה או לחמניה רצוי מקמח מלא עם ממרחים, גבינה וירקות. הרי אין שום איסור לעשות סעודה נוספת בשבת או חג.

 

בברכת שנה טובה ובריאות איתנה

שלחי פוסט זה לחברה

שיתוף ב whatsapp
וואטסאפ
שיתוף ב email
דוא"ל
שיתוף ב print
הדפסה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.